Narcissistisk mamma
Hej.
Jag behöver hjälp.
Jag har delad vårdnad om två barn. Pojke och flicka. Jag och min före detta sambo bor i samma stad. Vi har båda nya partners som också har barn sedan tidigare. Vi har legat i vårdnadstvist i flera år. Min före detta sambo anser att det är endast hon som är lämplig som förälder. Hon har bråkat i 9 år nu. Hon har hotat, skrikit, gapat, ljugit och stämt mig. Rätten har inte funnit att jag skulle vara olämplig som förälder utan dömt till fortsatt vårdnad. Hon har alltså förlorat och är nu galnare än någonsin. Hon gör allt för att förstöra för mig och barnen. Hon ringer barnen flera gånger om dagen, även från sitt jobb och under mina veckor. Vi får aldrig vara ifred. Inte ens på semestrarna. Hon har försökt hindra barnen att resa med oss men aldrig lyckats mer än att skapa tandgnissling och magont. Barnen får bara tycka om henne. Barnen är 12 och 9 år gamla men hon behandlar dem som bebisar. Nu har jag blivit uppsagd från mitt jobb pga nedläggning och behöver flytta från vår hemstad ner till Göteborg tillsammans med min nya fru, hennes barn och vårt gemensamma barn. Min son som är 12 år vill flytta med men han får inte för sin mamma och han är nu helt förkrossad. Dessutom har min före detta sambos nya man börjat bli mer och mer obehaglig. Han förhör barnen varje gång de varit med mig eller med min nya sambo. Vi är alla på min sida högutbildade och ansvarsfulla. På min före detta sambos sida är det ingen som har någon utbildning. Det är mycket problem med det mesta. Det har förekommit både droger, våld och rättsliga påföljder i form av både fängelse och tvångsomhändertagande i hennes närmsta omkrets. Jag tog avstånd för nio år sedan när jag såg att barnen höll på att dras in i social misär. Nu har hennes nya sambo börjat bråka med mig. Barnen tycker att hennes nya sambo är obehaglig som på ett passivt aggressivt sätt frågar ut dem om allt hela tiden. Dessutom blir han väldigt arg på sina egna barn emellanåt. Min dotter har haft ont i magen i perioder pga hans ilska. Nu har han börjat ge sig på mig verbalt genom långa insinuanta och passivt aggressiva SMS sent på kvällarna.
Själv känner jag mig illa till mods och vet inte vad han är kapabel till. Jag har varit i kontakt med socialtjänsten som tyvärr bara tar allt med en lång gäspning. De kan inget göra så länge barnen har tak över huvudet, får mat och kommer till skolan. Jag vill bara gå vidare med mitt liv, befria barnen från all tyranni men de här människorna gör allt för att sabotera. De är avundsjuka, hatiska och besatta av att bråka. Min före detta sambo har sagt att hon aldrig någonsin kommer att låta något av våra barn att flytta. Det här kommer att hämma barnens utveckling och skada dem på sikt och jag vet inte vad jag ska göra. En vän till mig som jobbar inom psykiatrin och som dessutom känner min före detta sambo sa att hon nog kvalar in som Bipolär och Borderline med narcissistisk-psykopatisk personlighetsstörning och att problemet är att många med psykiska besvär saknar sjukdomsinsikt och därmed blir omöjliga att behandla. Det är 9 år kvar av helvete till dottern fyller 18. Det ska bli skönt att flytta och få distans men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Hjälp!