Inlägg från: Anonym (betraktare) |Visa alla inlägg
  • Anonym (betraktare)

Börja röka?! Hjälp!

Anonym (Trodde jag aldrig) skrev 2024-02-17 16:29:15 följande:
    När jag insåg att jag var beroende och inte varken ville eller kunde sluta röka bestämde jag mig för att vara så öppen som möjligt med det. Samtidigt ville jag ju inte släppa idrotten som jag gillar så mycket. Ändå har det varit mest skamfyllt just i samband med idrott och inför familjen. Nu när det gått över fyra år är det dock så naturligt i alla situationer även om jag visar respekt och följer ev riktlinjer på extrajobbet och inom idrotten.

Det känns som ett väldigt klokt beslut utifrån situationen. Skulle garanterat ha varit väldigt jobbigt att dölja något som ändå är såpass frekvent förekommande i ditt liv. Okej, det hade säkerligen gett upphov till många humoristiska situationer, men knappast värt det!

På något sätt tycker jag också att det var starkt av dig att kunna erkänna för dig själv, renlevnadstjejen, att det här är något du vill/kommer fortsätta med.

• Anonym (betraktare)
    Anonym (Trodde jag aldrig) skrev 2024-02-13 18:33:44 följande:
    😂😂😂 Det skulle du aldrig få se mig göra. Först dusch och ombyte innan belöningen i form av en cigg.
    Körde ett lopp igår och kunde inte låta bli att spana lite nu efter den här forumskonversationen. Såg dock ingen som körde den helt ogenerade varianten, fanns det några där så var de lika diskreta som du. 😂😂😂
  • Anonym (betraktare)
    Anonym (Trodde jag aldrig) skrev 2024-02-19 21:25:32 följande:
    Bra jobbat! Nöjd med loppet?

Ja, om det finns några i samma läge som jag så är de säkerligen diskreta. Faktum är att jag ytterst sällan är röksugen i samband med träning/tävling/match. Det är först när jag duschat och kommer ut från omklädningsrummet som suget gör sig påmint. Olika hur bra det passar att röka då. Det är nog för att både kropp och knopp är inkörda på en rutin att jag inte röker förrän allt är klart.

Tycker det gick helt okej, trots lite halvtaskiga spår och så, tackar som frågar! Glad

Förstår såklart att du resonerar som du gör och att andra säkert också gör det. Men, skulle jag få syn på någon som är mer "öppen" i samband med idrott så kommer jag rapportera det, tror säkert att du också tycker det är lite kul. 😂

• Anonym (betraktare)
    Anonym (Trodde jag aldrig) skrev 2024-02-19 21:25:32 följande:
    Bra jobbat! Nöjd med loppet?

Ja, om det finns några i samma läge som jag så är de säkerligen diskreta. Faktum är att jag ytterst sällan är röksugen i samband med träning/tävling/match. Det är först när jag duschat och kommer ut från omklädningsrummet som suget gör sig påmint. Olika hur bra det passar att röka då. Det är nog för att både kropp och knopp är inkörda på en rutin att jag inte röker förrän allt är klart.
    Har du någon gång fått en positiv eller åtminstone "ickenegativ" reaktion på det här? Kanske någon som, likt mig, tycker att det hela är ganska kul med tanke på hur totalt oväntat det är? Glad
  • Anonym (betraktare)
    Anonym (Trodde jag aldrig) skrev 2024-02-26 18:23:54 följande:
    Nja, kanske aldrig någon positiv tidigare men ofta förvåning och självklart även negativa.

För några år sedan när jag bytte lag i min lagsport och träffade de övriga tjejerna och ledarna första gången. Jag skulle presentera mig (iofs visste nog alla vem
    jag var) och sa alla självklarheter man brukar säga. Jag avslutade med att säga:
    - Dessutom vill jag berätta att jag är rökare.
    Då vände sig tränaren till en ung tjej i laget, vi kan kalla henne Sara, och kontrade blixtsnabbt:
    - Perfekt för dig Sara, då har du någon att smygröka tillsammans med.
    Det humoristiska kommentaren var avväpnande och kändes ändå positiv. Sedan dess har Sara och jag rökt många cigg tillsammans efter träningar och vid resor till bortamatcher.

Inte heller på Vasaloppet lyckades jag spotta någon rökande idrottare... 😂😂😂

Tänkte att jag åtminstone skulle rapportera.

• Anonym (betraktare)
    Anonym (Trodde jag aldrig) skrev 2024-03-12 00:10:18 följande:
    Kände på mig att du åkte Vasaloppet eftersom du berättade att du åkte skidor. Hoppas det gick bra.

Borde ju funnits någon rökare av alla tusentals som åker 😅 De kanske sköter det lika diskret som jag i samband med sportutövning.

Det var tufft i år men är ändå skapligt nöjd. Var ju jubileumsår och allt.

Ja, förmodligen kör de också din stil, haha! Men 15 000 åkare, någon finns det ju garanterat precis som du säger. Hade varit kul om någon gjorde som den där kinesiska maratonlöparen som det skrevs om för ett tag sedan, det hade jag inte kunnat låta bli att kommentera! 😅

• Anonym (betraktare)
    Anonym (Trodde jag aldrig) skrev 2024-03-12 23:15:16 följande:
    Blir nästan peppad att göra något spektakulärt själv inom detta ämne för att kunna rapportera det till dig 😂🙈
    Hade ju varit skitkul att se vilka reaktioner du skulle få! 🤣
    Men fattar såklart om det känns för obekvämt för dig att genomföra.
  • Anonym (betraktare)
    Anonym (Trodde jag aldrig) skrev 2024-03-12 23:15:16 följande:
    Blir nästan peppad att göra något spektakulärt själv inom detta ämne för att kunna rapportera det till dig 😂🙈
    Måste bara säga att du verkar en jätterolig person i största allmänhet också. Tyckte det var kul att du intresserade dig för hur det gick för mig i loppen! Glad
  • Anonym (betraktare)
    Anonym (Trodde jag aldrig) skrev 2024-03-15 19:52:18 följande:
    Självklart! Jag är bra i det sociala samspelet 😊

Har egentligen aldrig skrivit om det tidigare, men igår och idag har jag känt ångest över att jag röker. Känner dåligt samvete mot mina föräldrar som fostrat mig bra och känner hälsoångest. Det kommer över mig ibland och ändå fortsätter jag att röka. Paradoxalt mer än vanligt när jag mår så där.

Nåväl? har tränat min individuella idrott idag och min tränare tröstade mitt sköra jag. Funderar på att ge upp den individuella idrotten då jag aldrig kommer tillbaka till den höga nivå jag höll för några år sedan, Jag visste det skulle bli så när jag trappade ner på träningen men har haft svårt att acceptera det.

Förlåt att jag gav uttryck för mina tankar?

Förstår att det känns tråkigt att vara i den situationen. Vad som blir bäst för dig kan du bara avgöra själv, men det du måste fundera på är om du kan finna någon glädje i att utöva idrotten på den nivå du befinner dig på nu eller inte. Kan du det har den fortfarande en positiv och meningsfull roll att spela i ditt liv, kan du det inte kan det nog vara klokt att lägga den tid och kraft den kräver på något annat istället.

Jag är övertygad om att du kommer komma fram till rätt beslut om du bara tänker igenom situationen ordentligt! Önskar nästan att jag skulle sprungit på dig i något annat sammanhang än det här forumet, känns som att vi hade kunnat bli goda vänner.

• Anonym (betraktare)
    Anonym (Trodde jag aldrig) skrev 2024-03-15 20:53:22 följande:
    Ja, visste ju att jag skulle prestera sämre när jag drog ner på min träning men det känns ändå jobbigt. Tror inte att beror något alls på att jag röker, men tvivlar ändå och pissar på mig själv. Samtidigt älskar jag den idrottsdisciplinen.

Du är snäll och inte dömande vilket känns väldigt fint. Jag tror också att vi skulle kunnat bli bra vänner om vi träffades IRL. 
    Om du älskar idrotten som du säger så tycker jag att du ska fortsätta lite till och se hur det känns. Det blir ju svårare om du lägger av och sen ångrar dig och vill dra igång igen. Det går säkert det också men det skulle vara en tuff uppförsbacke. 
    Tror inte heller att rökningen spelar så stor roll i det hela, särskilt inte när du själv inte tror det. 
Svar på tråden Börja röka?! Hjälp!