• Anonym (Confused)

Börja röka?! Hjälp!

Jag har hamnat i ett dilemma och känner att jag måste skriva av mig och få höra era tankar om situationen!

Har träffat en kille dom senaste 3-4 månaderna som jag verkligen tycker om och jag vet att han även tycker om mig väldigt mycket. Problemet är att han röker vilket ingen av mina tidigare partners gjort och jag har själv aldrig heller varit någon rökare. Men av någon konstig anledning har jag börjat röka så smått nu när jag är med honom. Det började med någon cigg när vi var ute och festade en gång och efter det har jag fortsatt feströka med honom. Sen blev det så att jag började hänga med honom ut för att röka efter att vi haft sex och det har jag också bara fortsatt med. Nu dom senaste veckorna har jag till och med tagit ett par cigg med honom utan anledning en helt vanlig vardagskväll. 
    Jag har alltid varit den där sportiga tjejen som tränat mycket, ätit nyttigt och levt hälsosamt. Är 30 år och har nästan aldrig rökt en enda cigg innan jag träffade honom och trodde aldrig att jag skulle börja röka. Är inte beroende men har gått från att tycka det är ganska äckligt till att verkligen uppskatta ciggen. Det sjukaste av allt är att jag faktiskt trivs ganska bra med det här och gillar känslan av att röka. Fattar ju såklart hur dumt det är att röka men ändå gillar jag det och dras till det på något sätt!? 

Vad ska jag göra? Är jag superkorkad eller kan jag få unna mig den här lasten? Finns det någon mer som har börjat röka på grund av att er partner röker? Hur lång tid tar det innan man blir beroende på riktigt? Hjälp mig!

• Svar på tråden Börja röka?! Hjälp!
  • Anonym (tobbe)
    Anonym (Trodde jag aldrig) skrev 2020-05-06 22:47:31 följande:

Är det sant att mentholcigaretter inte får säljas efter den 20 maj? Jag röker menthol och har nästan inte provat något annat under den relativt korta tid jag rökt. Känner mig besviken om detta stämmer...

Se det som ett tillfälle att sluta. Att röka är det mest ocoola och mest korkade man kan göra. Se bara på hur bra det går för rökare som blir sjuka av Covid-19 nu. Personligen tycker jag att ingen efter den åldersgrupp som fyller arton nu borde någonsin få röka. Har själv förlorat flera släktingar i skiten.
  • Anonym

Detta må vara en av familjelivs mest tragiska trådar. Ett gäng vuxna människor som glatt hejar på varandra till att ge sig själva allvarliga skador och dessutom verkar kreditera rökningen när något går bra.

Är det någon slags försenad tonårsrevolt ni håller på med eller vad är det som pågår? Jag vet inte ens om det är sorgligt eller endast patetiskt.

• Ingrid1983

Kommer man dit att det inte känns så farligt med den lasten så kommer man snart vara inbiten. Snälla jag ber er, backa ur detta innan det är försent. Av dem jag sett i min närhet så verkar rökning svårare att lägga ned än vissa droger, ärligt talat. Det kostar massor i pengar och hälsa, ni vill inte, tro mig. Min man har försökt sluta flera ggr och börjat igen nu när jag är gravid och han är på uruselt humör, tråkig mot mig och barnen och sover dåligt/har massa mardrömmar.

• Anonym (Blev rökare)
    Anonym (Trodde jag aldrig) skrev 2020-05-06 22:47:31 följande:

Är det sant att mentholcigaretter inte får säljas efter den 20 maj? Jag röker menthol och har nästan inte provat något annat under den relativt korta tid jag rökt. Känner mig besviken om detta stämmer...

Ja det stämmer tyvärr, nu röker jag inte mentol men fick reda på detta av en mentolrökande kompis igår, jag tycker synd om henne.

Vad det gäller sen start som rökare tycker jag att det är larvigt att tro att detta är en sen revolt, det är sen upptäckt av bara.

Alla gillar olika, det är bara så.
  • Anonym (Jag)

Heja ni rökare! Fortsätt med ciggen!

• Anonym (Trodde jag aldrig)
    Anonym (Blev rökare) skrev 2020-05-07 09:27:52 följande:

Ja det stämmer tyvärr, nu röker jag inte mentol men fick reda på detta av en mentolrökande kompis igår, jag tycker synd om henne.

Vad det gäller sen start som rökare tycker jag att det är larvigt att tro att detta är en sen revolt, det är sen upptäckt av bara.

Googlade lite och såg också att det är så :( Jag får vänja mig vid vanliga cigg och försöka hitta några favoriter.
  • Anonym
    Anonym (Blev rökare) skrev 2020-05-07 09:27:52 följande:

Nej det är inte larvigt, någonting är galet med er. Som vuxen bör man ha tillräckligt med konsekvenstänk och förstånd nog att förstå att bara för att man vill göra något så ska man inte göra saker som är livsfarliga för hälsan och dessutom kan utsätta andra för risker.
  • Anonym (Motivation)
    Anonym (Trodde jag aldrig) skrev 2020-05-07 21:30:27 följande:

Googlade lite och såg också att det är så :( Jag får vänja mig vid vanliga cigg och försöka hitta några favoriter.

Jag började med mentol gick över till marlboro Gold o har slutligen landat i att röka John Silver som jag nu tycker är en klass helt för sig
  • Anonym (Trodde jag aldrig)
    Anonym (Motivation) skrev 2020-05-15 11:33:34 följande:

Jag började med mentol gick över till marlboro Gold o har slutligen landat i att röka John Silver som jag nu tycker är en klass helt för sig

Jag har varit ute ikväll och köpte Marlboro Gold. De smakade bra, åtminstone ikväll när jag drack Hoppas morgonciggen är lika god, då ska jag nog klara mig bra även efter mentolförbudet.

Vad är det du gillar så mycket med John Silver? Aldrig sett någon i min bekantskapskrets röka dessa.
  • Anonym (Motivation)
    Anonym (Trodde jag aldrig) skrev 2020-05-16 02:22:18 följande:

Jag har varit ute ikväll och köpte Marlboro Gold. De smakade bra, åtminstone ikväll när jag drack Hoppas morgonciggen är lika god, då ska jag nog klara mig bra även efter mentolförbudet.

Vad är det du gillar så mycket med John Silver? Aldrig sett någon i min bekantskapskrets röka dessa.

Haha va dom lika goda när du nyktrat till? Tycker själv att dom är helt okej men i svagaste laget när man rökt John silver. Dom är riktigt starka o det gillar jag
Svar på tråden Börja röka?! Hjälp!