• DessieHolmie

Flytta till Skåne

Hej, har ruttnat helt på Stockholm och vill flytta här ifrån! Har planer på att flytta söderut, främst Skåne då jag som barn spenderade mycket tid där på sommaren.

Undrar då vad man ska tänka på, tex vart man ska undvika att bo osv.

Svårt att få jobb? Osv

Undrande Stockholmare

• Svar på tråden Flytta till Skåne
  • Mentat

Vad innefolket gör som kommer dit en gång om året har väldigt litet att göra med hur det är att bo ute på näset. Det är som att säga att Gotland är vedervärdigt pga Almedalsveckan eller Båstad pga tennisveckan etc, etc. Tämligen irrelevant med andra ord. Den enda nackdel vi har märkt med Falsterbo Horse Show är trafiken de dagarna till och från näset, inget annat.

TS ville diskutera hur det är att bo i Skåne, låt tråden fortsatt handla om det, tack.

• DessieHolmie

Ja hörni, inte tjafsa nu, behåll god ton ????

Kanske bör fråga hur året ser ut, har ju endast varit i Skåne sommartid, men hur är resten av året?

• Mentat
    DessieHolmie skrev 2019-08-05 13:02:08 följande:

Ja hörni, inte tjafsa nu, behåll god ton ????

Kanske bör fråga hur året ser ut, har ju endast varit i Skåne sommartid, men hur är resten av året?

Maj till september kan vi nog säga är sommar, litet brittsommar in i oktober för all del. Mitten av oktober till februari är det höst. Mars till april vår. 
    Vinter infaller sporadiskt nu och då ett par dagar varpå det töar bort ett normalår.
  • DessieHolmie
    Mentat skrev 2019-08-05 15:07:15 följande:
    Maj till september kan vi nog säga är sommar, litet brittsommar in i oktober för all del. Mitten av oktober till februari är det höst. Mars till april vår. 
    Vinter infaller sporadiskt nu och då ett par dagar varpå det töar bort ett normalår.
    Jag är ju inget fan av snö så slipper jag det så är jag nöjd haha
  • Anonym (Skåning)
    DessieHolmie skrev 2019-08-05 15:26:56 följande:

Vi har sommarbete till hästarna 1april-sista oktober vanligtvis. Så då växer gräset. Vinterjacka behövs Jan-feb. Vi har snö större delen av januari. Vid kusten blåser det och regnar mkt. Inåt landet är det lugnare.
  • LillaTjockaBertil
    DessieHolmie skrev 2019-08-05 15:26:56 följande:

Jag kan passa på att varna lite för kombinationen snö och Österlen. Eftersom det är ett så öppet landskap tenderar snön att blåsa runt och lägga sig i drivor på vägarna redan vid någon centimeter. Österlen är alltså inget bra ställe att köra bil på vid vinterväglag.
  • nnnnnnnn

www.hemnet.se/bostad/villa-5rum-teckomatorp-svalovs-kommun-hastenslov-1633-16215118

www.hemnet.se/bostad/villa-4rum-hoors-kommun-fogdarp-308-16185237

Kolla på hemnet och använd vilket filter du vill. Inom pendlingsavstånd från Malmö/Lund där du kan plugga vidare, finns hus i alla prisklasser och storlek.
    Allt från renoveringsobjekt till topprenoverade.

Vill man bo billigt så letar man in en bit från kusten. Men då är inte prisutvecklingen så hög heller.

• Tintin i Amerika
    Mentat skrev 2019-08-05 12:08:50 följande:

Vad innefolket gör som kommer dit en gång om året har väldigt litet att göra med hur det är att bo ute på näset. Det är som att säga att Gotland är vedervärdigt pga Almedalsveckan eller Båstad pga tennisveckan etc, etc. Tämligen irrelevant med andra ord. Den enda nackdel vi har märkt med Falsterbo Horse Show är trafiken de dagarna till och från näset, inget annat.

TS ville diskutera hur det är att bo i Skåne, låt tråden fortsatt handla om det, tack.

https://www.sydsvenskan.se/2004-02-14/kafelivet-blomstrar-i-hardaste-vinterkylan

h
    änder mycket på dessa ställen även vintertid 

sedan skriver du själv massa goja om annat än TS men ändå ber du om att man skall hålla sig till TS Oskyldig
Svar på tråden Flytta till Skåne