BurningDiamond skrev 2019-07-28 00:28:24 följande:
Men hur svårt är det att förstå? Alla som har ADD eller ADHD eller autism har inte behov av ett specialband och delas inte heller ut till alla med en diagnos. De delas ut till personer som har ett intyg som bekräftar behovet av det.
Du läste uppenbarligen inte mitt inlägg.
Jag har varit på Tivoli i Köpenhamn med en person som kunde köa utan problem.
Samma person har varit på Liseberg och i egenskap av person med ADHD-diagnos fått gå förbi köerna.
Men det låter ju bra att Liseberg ändrat sina regler så att det inte räcker att ha en diagnos, utan att intyget ska beskriva att problemen är av sådan art att just denna person inte kan köa! Toppen!
Denna tonåring är nämligen i färd med att ta körkort, och har följdaktligen fått ett intyg av psykolog att hens problem inte förhindrar detta. Hade hen inte kunnat köa på nöjesfält hade hen ju inte funkat i trafiken heller; tänk bilköer, broöppningar och rent allmänt att stå ut med medtrafikanter.
Många med ADHD kommer ju att kunna leva självständiga vuxenliv. I självständiga vuxenliv ingår att köa. ADHD innebär inte per automatik en avsaknad av den ?basic lifeskill? det är att förstå sig på konceptet ?kö?. Bra att dessa numera inte verkar få specialband till Liseberg. Det urvattnar diagnosen och minskar ju respekten för den bland s k normfungerande.
Behöver väl lägga till att jag tycker anpassningar är jättebra, för de som behöver det!