Funktionsnedsättningar på Liseberg. Hur gör man för att köpa åkpass för att komma in bakvägen till attraktioner?
Är dina problem av sådan art att du inte klarar av att stå i kö? Eller är det bara så att du skulle tycka det vore skönt att slippa och tänker använda din diagnos till det? Började fundera på detta då jag var på Tivoli i Köpenhamn med bonustonåringen. Hen fixade galant att stå i kö, det var ungefär lika tråkigt och påfrestande för henne som det är för oss alla. Men när hen varit på Liseberg med sin andra förälder har hen kunnat få ett sånt där specialband, just för att hen har fått ADHD-diagnos. Utan att egentligen behöva det, alltså.
Principiellt kan jag tycka det är bra att funktionsvarierade släpps förbi, men bara om det faktiskt behövs!
Men denna tonåring, och säkert många andra, fattar ju rent förnuftsmässigt att det blir kö till populära attraktioner, och troligen tycker hen ändå inte det är jobbigare än vilken icke-diagnostiserad femåring som helst... Och bevisligen funkar det att stå i kö trots ADHD-diagnos, iallafall för vissa. Annars hade vi ju inte kunnat åka till Tivoli där man måste ha ett intyg på sin funktionsvariant från en dansk handikapporganisation.
Men visst är det skönt, för både barn och förälder, att slippa stå i kö... Det enda rimliga vore väl att intyget var behovsprövat? Och inte baserat på diagnos?
Har du stått i en kö nån gång? Har du inte blivit förbannad när ungar hoppar över avspärrningar för att gå före, att en paxar plats åt fyra andra i en kö?
Jag vill att det ska vara rättvist så långt det går i samhället utan att det ska kosta för mycket.