Funktionsnedsättningar på Liseberg. Hur gör man för att köpa åkpass för att komma in bakvägen till attraktioner?
TS, enklast är nog att kontakta liseberg.
www.liseberg.se/om-liseberg/kontaktuppgifter/
TS, enklast är nog att kontakta liseberg.
www.liseberg.se/om-liseberg/kontaktuppgifter/
Vissa funktionsnedsättningar begränsar dina möjligheter att ta del av nöjesparkens utbud. Då försöker vi alltid att underlätta för dig, så att du ska få ut så mycket som möjligt av sitt besök.
För att du själv ska få en uppfattning om vilka hinder eller möjligheter du kan förvänta dig att stöta på när du besöker Liseberg, registrerar vi vår verksamhet i Tillgänglighetsdatabasen. Tillgänglighetsdatabasen är ett webbaserat verktyg, framtaget av Handikappkommittén i Västra Götalandsregionen, Västsvenska Turistrådet, den samlade handikapprörelsen i Västsverige samt företag och kommuner i Västra Götaland.
ADHD är ju en diagnos som ca 15% har, ska dom gå före i kön pga det. Jag tycker inte det! Köa är skittråkigt, varför ska vi friska bara få stå ut med det?????
Men exakt VAD är det som händer om någon som inte ?kan? köa ställer sig i en kö? Jag kan liksom inte se det framför mig...
Är dina problem av sådan art att du inte klarar av att stå i kö? Eller är det bara så att du skulle tycka det vore skönt att slippa och tänker använda din diagnos till det? Började fundera på detta då jag var på Tivoli i Köpenhamn med bonustonåringen. Hen fixade galant att stå i kö, det var ungefär lika tråkigt och påfrestande för henne som det är för oss alla. Men när hen varit på Liseberg med sin andra förälder har hen kunnat få ett sånt där specialband, just för att hen har fått ADHD-diagnos. Utan att egentligen behöva det, alltså.
Principiellt kan jag tycka det är bra att funktionsvarierade släpps förbi, men bara om det faktiskt behövs!
Men denna tonåring, och säkert många andra, fattar ju rent förnuftsmässigt att det blir kö till populära attraktioner, och troligen tycker hen ändå inte det är jobbigare än vilken icke-diagnostiserad femåring som helst... Och bevisligen funkar det att stå i kö trots ADHD-diagnos, iallafall för vissa. Annars hade vi ju inte kunnat åka till Tivoli där man måste ha ett intyg på sin funktionsvariant från en dansk handikapporganisation.
Men visst är det skönt, för både barn och förälder, att slippa stå i kö... Det enda rimliga vore väl att intyget var behovsprövat? Och inte baserat på diagnos?
Som någon annan skrev är det bästa att TS får vänta på sin tur någonstans där inte andra är. Fattar inte varför TS problem ska bli alla andra problem. Man förflyttar alltid problem som npf-are har till friska människor. Trött på att hela jävla samhället ska anpassas efter de som inte är byggda för det här samhället. Likadant med allergiker. Fan. Trött på att anpassa mig. Aldrig får man ett tack från funktionshindrade heller. De bara förväntar sig att andra ska göra uppoffringar.