• Anonym (AC)

Funktionsnedsättningar på Liseberg. Hur gör man för att köpa åkpass för att komma in bakvägen till attraktioner?

Anonym (Vet) skrev 2019-07-27 09:36:48 följande:

Har inte läst tråden men

Om du har behov av t.ex köföreträde på grund av funktionsvariation (t.ex autism, ADHD, mm) kan du mot uppvisande av intyg som styrker behovet (ej läkarintyg som styrker diagnos) erbjudas ett ledsagarpass. Ledsagaren måste vara 16 år fyllda och tillsammans med brukaren åka attraktionen. Köföreträde gäller för brukaren och dess ledsagare.

Intyget behöver innehålla en beskrivning av ditt behov samt ditt namn.

//En som faktiskt jobbar på Liseberg och vet reglerna.

• Anonym (AC)

Förstår mycket väl dina behov och hur svårt det kan vara för många att stå i köer. Är glad att det finns anpassningar till dessa funktionshinder så att alla får möjlighet att åka attraktioner på Liseberg. Det är så vi skapar ett likvärdigt samhälle. Är tacksam att jag slipper krångla med intyg och klarar av att stå i köer och gå på Liseberg och andra saker när jag vill utan att må dåligt. Givetvis är det inte mig det är synd om som inte får smita före kön. Jag har sett flera gånger att människor utan fysiskt funktionshinder fått gå bakvägen tillsammans med en ledsagare. De har säkerligen haft en npf-problematik eller någon annan osynlig diagnos. De får gå på där man kliver av.

Vet inte hur man gör men såg att du fått bra svar i tråden av en som arbetar på Liseberg. Hoppas du får kul på Liseberg.

• Anonym (AC)
    Anonym (Stanna hemma) skrev 2019-07-28 13:56:27 följande:

Det är inte diskriminering att samma regler gäller för alla. Det är tvärtom jämlikhet.

Nej jämlikhet är det när man skapar samma förutsättningar för alla att delta i samhället. Samma regler för alla är orättvist.
Svar på tråden Funktionsnedsättningar på Liseberg. Hur gör man för att köpa åkpass för att komma in bakvägen till attraktioner?