• Pepsin

Vi som försökt bli med barn i minst 8 månader

Vi har lite liknande situation att vi inte alltid lyckas pricka äl men nu när vi sökte utredning sa de bara att 2 ggr/vecka ska räcka liksom. Om allt är normalt bör spermierna överleva 4-5 dagar. SÅÅ jag hade nog sökt hjälp beroende på hur länge ni försökt. Lycka till! <3

bananafish skrev 2019-09-14 08:34:38 följande:

Sitter här på morgonkvisten och känner mig så fruktansvärt ledsen. Mannen sover fortfarande, jag sitter uppe. Igår hade jag ägglossning - och min sambo jobbade precis hela dagen. Från förmiddag till sen kväll. Han var hemma 23, dödstrött. Jag hade försökt att få till sex tidigare på morgonen men han var för slut. Och nu börjar väl ägget försvinna om det inte redan gjort det. 24 timmar passerat.

Vi lyckas aldrig tajma in ägglossningsdagen pga hans jobb. Kommer alltid nåt emellan. Oftast är han för trött eller inte hemma. Själv bör jag bara mer frustrerad, stressad och ledsen. Känner hur klockan tickar; är 34 och rädd att det är för svårt för att lyckas.

Vi hade sex tidigt, tidigt torsdags morse. Det är det enda försök som blev denna ÄL-period. En enda liten chans. Men vi har ju haft sex dagen innan ÄL i flera månader nu och ingenting har hänt, så varför skulle det göra det nu? Har helt tappat hoppet och bara inväntar mensen. Och den kommer ju, månad efter månad.

Kram från en ledsen pessimist ??

• Pepsin

Men åååh! Fantastiskt! Håll oss uppdaterade :D

lilagrodautanben skrev 2019-09-14 15:04:05 följande:

Skrev ett rätt deppigt inlägg i slutet på augusti om att vår klinik ?gett upp på oss? och inte kunde hjälpa mer.

Nu i förrgår tog jag detta, kan det va sant? UTAN hjälp? Utan hormoner, mediciner och sprutor? Va tror ni? Är så rädd för spök!

• Pepsin

Jodå! Imorgon ska vi på undersökning del 1 av 2. Mannen ska också lämna spermaprov. Känns läskigt men bra! Vet inte om man får några svar direkt. Alla blodprover vi tog förra besöket såg bra ut!

Åh ni borde få den snart! <3

soltroll skrev 2019-09-12 20:48:52 följande:

Pepsin, hur går det för er? <3

Vi väntar på att få en kallelse till utredning nu, men det lär säkert dröja:(

• Pepsin

Ring och säg hur det ligger till! <3

Sirest01 skrev 2019-09-15 18:07:47 följande:

Sökte hjälp i februari/mars för att jag inte hade nån mens. Fick Provera utskrivet och blev tillsagd att ta det året ut och fortsätta försöka bli gravid. Men känns onödigt att bara gå å vänta på att nästa år ska komma, får försöka samla mod och ringa till gyn. Vet bara inte vad jag ska säga :/ :P

• Pepsin

Nu har vi varit på läkarbesök del 1 av 2 i utredningen, allt såg bra ut på mig men mannens spermiekoncentration var gravt nedsatt. Sååå skönt att få lite klarhet i varför det inte gått. De tryggade oss dock med att om det inte är något fel med mina äggledare (del 2 av 2 av läkarbesöket) så kommer det gå naturlig väg men det kan ta lång tid. Därför får vi göra ivf om 3 månader om vi vill. Vilket vi vill. Varför vi ska vänta tre månader är för att mannen ska lämna ett nytt spermaprov då!

• Pepsin

Ja han gjorde provet imorse och fick svar på em läkartid! Då gjordes också ultraljud och undersökning av hans testiklar. Del 2 blir i samband med att nästa mens slutar så jag ska ringa nästa mens första dag! SÅÅ skönt att inte ens bli ledsen över mens utan veta att Ivf troligtvis blir vår utväg :)

Ja exakt! Vi får ivf fast vi kan få på naturlig väg eftersom vi väntat ett år :)

soltroll skrev 2019-09-16 20:45:00 följande:

Åh, vad skönt att ni fått svar nu,även om det inte var positivt. Hoppas nu att allt är ok med dig, det kan ju räcka med ett problem. Man får alltså reda på kvalitén direkt? Har ni fått tid för del 2 än? Vad bra att ni inte behöver vänta ännu längre på ivf ialf:) Har jag fattat rätt om att ni får ivf även fast allt är ok med dig?

• Pepsin

Hur går det för er alla? <3 jag inväntar mensen imorgon eller på tisdag och ska då ringa om att göra en äggledarundersökning. Läskigt!

• Pepsin

Okej <3 hoppas det går snart för er! Vi förstod nog ganska snabbt, typ januari (så efter 3-4 månader). Men sökte hjälp i augusti.

bananafish skrev 2019-09-23 07:05:39 följande:

Hej! Läste ditt svar på mitt inlägg. Vi har försökt runt 8 månader, dock var min kropp inte riktigt återställd efter missfall i början av året, så riktigt åtta kan man väl inte säga. Vi ska väl ge det året ut innan vi tänkte kolla upp oss. Hur länge försökte ni innan ni började ana att något inte stämde?

Jag väntar mensen på söndag, BIM-6. Har haft väldigt lätt molvärk till o från, bl.a. nu på morgonen. Trött (men det brukar jag vara pga 1-åring hemma, hehe). Annars inga särskilda symptom. Gråtig PMS hela dagen igår, så det kändes inte jättelovande, Men vi får se :)

• Pepsin

Hoppas det kan hjälpa! <3

Jaa fy folk är SÅ himla okänsliga! Eller ja vissa är. Så tråkigt. Och samtidigt ingenting man själv vill skylta om alltför mycket.

Mima93 skrev 2019-09-23 19:55:22 följande:

Det går inge vidare :( Karln har slutat snusa nu om det kan ha någon inverkan, han hade läst att det kan ge långsamma simmare... Jag har slutat med ägglossningstest och att leta tecken och hoppas varje månad. Nu tänker jag bara att jag inte är gravid, det är lika bra att vara inställd på det. Jag såg ett så himla opassande citat på en tygkasse "det är bättre att ha barn än att ha ett liv". Förstår det fyndiga i det men för oss som inte har barn och kämpar för att få det var det så himla fel. Bara förra veckan fick jag frågan om barn fyra gånger. "Ska inte du skaffa egna barn snart?" "När har ni tänkt skaffa barn?" och liknanade. Så jobbigt att försöka krångla sig ur det varje gång och verka oberörd...

• Pepsin

Förstår din känsla... känner också hopplöshet och tvivlar på om jag någonsin kommer kunna bli mamma. Hoppas verkligen ni får tid för utredning snart, många känslor men himla skönt också att få svar. Ring om en månad om de inte hört av sig!

soltroll skrev 2019-09-24 13:12:50 följande:

Väntar fortfarande på tid för utredning.

Inget plus, bara mens. För tillfället känner jag bara hopplöshet, som att jag Aldrig kommer att bli en mamma. Försöker att inte vara inne och läsa här för mycket då jag känner att allas plus påverkar mig för mycket och om jag läser om allas problem då känns det ännu värre.

Jag har själv börjat forska i min låga temp och andra fysiska 'problem' och insett att jag kan bocka av många punkter på tex jodbrist (jag hatar salt och äter typ aldrig det). Nu har jag precis fått hem ännu fler tillskott så hoppas att det ger resultat.

Sen är jag så nervös hur jag kommer att reagera om utredningen sen visar att det inte är migbdet är fel på utan sambon. Ibland känns det så ensamt och som att inte förstår riktigt (förutom ni andra kämpare här)<3

Svar på tråden Vi som försökt bli med barn i minst 8 månader