• Pepsin

Vi som försökt bli med barn i minst 8 månader

Hej!

Jag tänkte att denna tråd kunde vara för alla oss som kämpat med att bli gravida ett tag (hade som förslag i rubriken 8 månader men fritt fram för alla såklart). Här kan vi dela med oss hur mycket eller hur lite vi vill av vår längtan efter barn. Hoppas fler hakar på! :) Jag vet att det finns många liknande trådar men jag vill gärna vara med från början!

Min historia:

Jag och min man har försökt att bli med barn sedan september men INGENTING händer. Jag har regelbunden mens(tror jag?!) och jag har hittat äl med clearblues äl-test. Vad vi vet finns inga problem i släkten på varken hans eller min sida. När ska man söka hjälp? Vi är båda mellan 25-27 år så vi borde ha åldern på vår sida.

• Svar på tråden Vi som försökt bli med barn i minst 8 månader
  • Sirest01
    Mima93 skrev 2019-10-25 06:07:53 följande:

Mensen kom igen igår, alltid lika stor besvikelse :( Det börjar bli dags för oss att söka hjälp och jag undrar vart ni andra har vänt er för hjälp? Till exempel mödrahälsovården, vårdcentralen, sjukhuset osv? Vi tänkte åtminstone börja med landstinget och inte privat.

Vi vände oss till gynekologimottagningen, skickade in en egenremiss. Se om du kan googla fram information om det där du bor?/ditt landsting. Det är nog olika i alla landsting vart man ska vända sig först. Tror ni kan ringa vårdcentralen först och de kan berätta vart ni kan vända er.
  • Andreaaaa

Hej! 

Jag har ett barn med min man sedan tidigare, jag var under 30 men det tog ändå typ 9 månader (varav 7 med nitisk kontroll med ÄL-stickor) innan jag blev gravid. Normal graviditet och förlossning, frisk härlig unge.

Den här gången har det tagit betydligt längre tid, 2 år i jul, har tempat och kört stickor från start och haft vansinnigt mycket sex men helt utan resultat. I januari gjorde vi fertilitetsutredning och de hittade inget "fel" på någon av oss. Vi bestämde oss för att avvakta till efter sommaren med sedan köra IVF ifall inget hänt, innan åldersskillnaden mellan syskonen skulle bli för stor (+ att jag höll på att bli knäpp av väntan).

Vi tog upp kontakten med privat IVF-klinik igen, hämtade ut hormonsprutor etc, och bestämde att påbörja behandling vid nästa cykel. Men! Det blev ingen nästa cykel! I vecka 8 gjorde vi VUL och fick se ett litet hjärta. Vi inväntar nu KUB men allt pekar på att allt är som det ska, känner mig mkt gravid om man säger så...

Det är alltid bra att utreda sig men bara för att det tar tid betyder det ABSOLUT INTE att det inte kommer att gå! Kan tillägga att jag har en kollega med typ samma erfarenhet: 7 mån innan hon blev gravid med sitt första barn, nästan 2 år innan hon blev gravid med nästa. Liksom jag har hon haft helt problemfria graviditeter, har helt sluppit mf, och fått friska barn. Jag hoppas att vår historia kan trösta någon som väntar och väntar. 

• Mima93

Tack för att du delar med dig! Det är sådana här historier som gör att man orkar fortsätta kämpa och hålla uppe hoppet <3

Andreaaaa skrev 2019-10-25 07:44:05 följande:

Hej! 

Jag har ett barn med min man sedan tidigare, jag var under 30 men det tog ändå typ 9 månader (varav 7 med nitisk kontroll med ÄL-stickor) innan jag blev gravid. Normal graviditet och förlossning, frisk härlig unge.

Den här gången har det tagit betydligt längre tid, 2 år i jul, har tempat och kört stickor från start och haft vansinnigt mycket sex men helt utan resultat. I januari gjorde vi fertilitetsutredning och de hittade inget "fel" på någon av oss. Vi bestämde oss för att avvakta till efter sommaren med sedan köra IVF ifall inget hänt, innan åldersskillnaden mellan syskonen skulle bli för stor (+ att jag höll på att bli knäpp av väntan).

Vi tog upp kontakten med privat IVF-klinik igen, hämtade ut hormonsprutor etc, och bestämde att påbörja behandling vid nästa cykel. Men! Det blev ingen nästa cykel! I vecka 8 gjorde vi VUL och fick se ett litet hjärta. Vi inväntar nu KUB men allt pekar på att allt är som det ska, känner mig mkt gravid om man säger så...

Det är alltid bra att utreda sig men bara för att det tar tid betyder det ABSOLUT INTE att det inte kommer att gå! Kan tillägga att jag har en kollega med typ samma erfarenhet: 7 mån innan hon blev gravid med sitt första barn, nästan 2 år innan hon blev gravid med nästa. Liksom jag har hon haft helt problemfria graviditeter, har helt sluppit mf, och fått friska barn. Jag hoppas att vår historia kan trösta någon som väntar och väntar. 

• soltroll

Äntligen har även vi fått tid för utredning!:) Känns nervöst men så bra att vara med i systemet och få reda på om det är nåt fel och så fall vad och så fortsätta därifrån.

• Pepsin
    soltroll skrev 2019-10-28 14:38:47 följande:

Äntligen har även vi fått tid för utredning!:) Känns nervöst men så bra att vara med i systemet och få reda på om det är nåt fel och så fall vad och så fortsätta därifrån.

Åh så skönt! När ska ni dit?
  • KajsaMia
    soltroll skrev 2019-10-28 14:38:47 följande:

Blir glad för er! Hur länge har ni väntat för tid?
  • soltroll
    Pepsin skrev 2019-10-30 15:54:00 följande:

Åh så skönt! När ska ni dit?

I början av december ska vi dit:)

Hur går det för er?
  • soltroll
    KajsaMia skrev 2019-10-30 16:02:09 följande:

Blir glad för er! Hur länge har ni väntat för tid?

Tack!

Knappt 2 månader sen vi anmälde. Så själva väntan för tid tog inte så lång tid som jag var rädd för. I början av december har vi fått tiden. Skönt att veta att det finns en tid för oss nu ialf, även om det är mer än en månad kvar.

Hur går det för er?:)
  • KajsaMia
    soltroll skrev 2019-10-30 17:26:59 följande:
    Tack!

Knappt 2 månader sen vi anmälde. Så själva väntan för tid tog inte så lång tid som jag var rädd för. I början av december har vi fått tiden. Skönt att veta att det finns en tid för oss nu ialf, även om det är mer än en månad kvar.

Hur går det för er?:)
    Så skönt då! Vi tänker nu på att ordna fertilitetsutredning, lite tröstande att ni har väntetid på bara 2 månader. Har ni funderat på att göra utredningen privat? Vi har försökt få barn i 13 mån och även 2 månader till känns lite långt för oss för vi vill agera NU liksom, men kanske ska vi försöka också... Lycka till soltroll, hoppas allt blir bra Hjärta
  • soltroll
    KajsaMia skrev 2019-10-31 00:02:40 följande:

Så skönt då! Vi tänker nu på att ordna fertilitetsutredning, lite tröstande att ni har väntetid på bara 2 månader. Har ni funderat på att göra utredningen privat? Vi har försökt få barn i 13 mån och även 2 månader till känns lite långt för oss för vi vill agera NU liksom, men kanske ska vi försöka också... Lycka till soltroll, hoppas allt blir bra 

Ja tidigare funderade vi på privat, men inte här Sverige utan i utlandet. Sambon kommer från annat land där det finns väldigt bra hjälpt att få just med det. Men nu fick vi tid ganska fort så då lugnar vi oss med det. Svarade i dina dra tråd om åldersskillnad, den stressade mig jättemycket och därför har vi kollat runt desperat efter snabbare hjälp. Men nu så hoppas vi på det bästa. Vilket län tillhör ni? Håller tummarna för er också<3
Svar på tråden Vi som försökt bli med barn i minst 8 månader