• RebeckaZ70

Antisemitismen inom vänstern, varför?

Antisemitism är ingen ny företeelse. Ända sedan Martin Luthers tid har judehat varit mer eller mindre accepterat, men varför verkar det vara så utbrett bland vänstern? (I Sverige hos S, V och MP, i UK hos Labour.)
    Man försöker dölja det med "det är inte judehat, det är kritik av staten Israel" och liknande.

Jag kommer att ta upp verkliga exempel i tråden, och även svara på frågor.
    I want to step into the water, And get totally wet, I'm a Romeo's daughter I'm in it up to my neck
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-06-20 14:33
    Inser vänstern hur mycket de indirekt stödjer antisemitiska motiv när de så ensidigt och ofta okritiskt ställer sig på palestinas sida?".
  • Svar på tråden Antisemitismen inom vänstern, varför?
  • klyban
    Anonym (Mittemellan) skrev 2024-09-02 16:30:01 följande:

Du bara råkade glömma detaljen att SD är ett parti jag förväntar mig det av. Ett parti jag skiter i. 

Du verkar förvånad att sånt förekommer i SD. Har du koll på SD?s historia? 

Förvånad och när jag nämner, inser du gett upp.
    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Digestive
    Anonym (Davidsstjärnan) skrev 2024-09-02 15:49:14 följande:
    Jag vågar inte bära min Davidsstjärna i Malmö. Tycker det är obehagligt med alla araber och vänster som springer omkring med sina nazi-sjalar.
    Jag reagerar mest på att vederbörande verkar tro att det går runt en massa mörka människor som önskar att de vore vita istället.

Snacka om att projicera sin egen tveksamma världsbild på omgivningen.

Med det sagt så ställer jag inte upp på termer som "nazi-sjalar" men förstår givetvis känslan av obehag.
    "I wish that every human life might be pure transparent freedom" - Simone de Beauvoir
  • Anonym (Mittemellan)
    klyban skrev 2024-09-02 18:09:31 följande:
    Förvånad och när jag nämner, inser du gett upp.

Gett upp vad? 
    Jag är fortfarande lika arg över V som jag var innan. 

Vad dillar du om för agenda, om du påstår att jag har en får du berätta vad den agendan är. För jag har ingen aning om vad du försöker säga. Om någon har en agenda så är det du. 

• RebeckaZ70
    Anonym (Kalle) skrev 2024-09-02 16:20:24 följande:
    Klart det inte var smart? Hur kan du läsa något annat ur mitt inlägg?
    Varför tror du att vi är i Gaza? 

Gissa!
    Am Israel Chai
  • KillBill

Det har varit enorma protester i Israel mot Benjamin Netanyahus högerextrema regering. Demonstranterna kräver att regeringen gör mer för att gisslan ska släppas och får till ett avtal om vapenvila.  Enligt representerar för anhöriga till de gisslantagning som dödats  är Netanyahu direkt ansvarig för de sex personernas död. Detta då han inte lyckats nå en överenskommelse med Hamas om vapenvila och frigivning av gisslan.

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • Anonym (Kliff91)
    Anonym (Mittemellan) skrev 2024-09-02 15:28:16 följande:

JO, man kan lasta V för jäkligt mycket, när de själva påstår sig vara antirasistiska och för alla människors värde. Eller borde inte antirasismen få inkludera judarna? Varför slåss V inte lika mycket mot antisemitism?

Jag har röstat på S och V genom alla tider, och anser mig därför ha rätt att vara mer besviken på dem än SD och M som jag aldrig röstat på. 

Jag förväntar mig att V och S är antirasistiska och för människors lika värde, medan jag skiter i hur SD hanterar sånt. Jag har knappast samma förväntningar på ett rasistiskt parti, hur mycket de än försöker dölja det ( så vet man). Det har alltså ingen betydelse hur mycket du tjafsar om SD, eller någon övrig whataboutism. Det är V och S jag är besviken och arg på!

Det är f.öv inte bara något enstaka tillfälle med V. Det framkommer hela tiden en massa nytt skit.

Känner igen mig i din beskrivning. Jag hade samma förväntningar som dig. Känner mig vilseledd och lite lurad faktiskt. Kan inte stå för det V och S gör.

Du har din fulla rätt att vara besviken och ingen kan ta det ifrån dig.

Allt har gått så fort. Från ingenstans poppar det upp antisemitism och det är dessutom från antirasistiska grupper, grupper som jag dessutom förväntar mig ska säga något. V och S bara tittar på!
    Den glöd som fanns hos V och S finns inte, fördömandet   är bortblåst.

• Anonym (Kalle)
    RebeckaZ70 skrev 2024-09-02 19:02:51 följande:

Gissa!
    Jag tror inte, jag vet varför Israel är i Gaza, vad har jag skrivit som får dig att tro något annat? Använde jag svåra ord eller vad?
  • Digestive
    Anonym (Kliff91) skrev 2024-09-02 21:26:06 följande:

Känner igen mig i din beskrivning. Jag hade samma förväntningar som dig. Känner mig vilseledd och lite lurad faktiskt. Kan inte stå för det V och S gör.

Allt har gått så fort. Från ingenstans poppar det upp antisemitism och det är dessutom från antirasistiska grupper, grupper som jag dessutom förväntar mig ska säga något. V och S bara tittar på!

Partier som numera pissar på sin tidigare väljarbas innan de har hunnit stänga munnen är knappast principfasta.

Om det bara gör strålen stadig så spelar det ingen roll om Sverige sätts i brand.

Precis som erkänt kring året 2015 så finns det inget högre syfte med kaoset i Sverige än att markera mot det 'stygga laget' och reta gallfeber i dem. Kosta vad det kosta vill. Scorched-earth tactics.

De enda som genuint jublar och inte enbart är förvirrade är våra autonoma strömningar. Som på Instagram där Kristofer Lundberg (V) et al springer runt i skogen med attrapper och under dylika bannerns som "For your freedom!".

De är i Himmelen. Helt saliga. Deras kroppskemi är på sådana nivåer att en annans pupiller hade växt sig stora som tefat av slicka på dem.

Vad man kan göra utan att för den delen aktivt ta någons sida är att påminna sig själv om vad allt ståhej handlar om och hur folk svarade på det - krig, död och misär.

Det finns en anledning till att vi inte har motsvarande demonstrationer för Ukrainas del och som folk skanderar slagord och kampramsor i för fulla lungor.

För även om man kan önska sig ett visst utfall så ligger det fortfarande kvar där någonstans i medvetandet, underförstått - det är inte snyggt att klä sig i krig, död och misär.
    "I wish that every human life might be pure transparent freedom" - Simone de Beauvoir
  • ClumsySmurf
    RebeckaZ70 skrev 2024-09-02 19:02:51 följande:

Gissa!
    leker kurragömma?
  • Anonym (Antirasism = ett sätt att få ökad makt)
    Anonym (Kliff91) skrev 2024-09-02 21:26:06 följande:

Det är de självutnämnda antirasisterna som är de verkliga rasisterna.

De som gapat om 30-talet och stöveltramp senaste 15 åren visar nu vilka de egentligen är.

Svar på tråden Antisemitismen inom vänstern, varför?