Anonym (Kliff91) skrev 2024-09-02 21:26:06 följande:
Känner igen mig i din beskrivning. Jag hade samma förväntningar som dig. Känner mig vilseledd och lite lurad faktiskt. Kan inte stå för det V och S gör.
Du har din fulla rätt att vara besviken och ingen kan ta det ifrån dig.
Allt har gått så fort. Från ingenstans poppar det upp antisemitism och det är dessutom från antirasistiska grupper, grupper som jag dessutom förväntar mig ska säga något. V och S bara tittar på!
Den glöd som fanns hos V och S finns inte, fördömandet är bortblåst.
Partier som numera pissar på sin tidigare väljarbas innan de har hunnit stänga munnen är knappast principfasta.
Om det bara gör strålen stadig så spelar det ingen roll om Sverige sätts i brand.
Precis som erkänt kring året 2015 så finns det inget högre syfte med kaoset i Sverige än att markera mot det 'stygga laget' och reta gallfeber i dem. Kosta vad det kosta vill. Scorched-earth tactics.
De enda som genuint jublar och inte enbart är förvirrade är våra autonoma strömningar. Som på Instagram där Kristofer Lundberg (V) et al springer runt i skogen med attrapper och under dylika bannerns som "For your freedom!".
De är i Himmelen. Helt saliga. Deras kroppskemi är på sådana nivåer att en annans pupiller hade växt sig stora som tefat av slicka på dem.
Vad man kan göra utan att för den delen aktivt ta någons sida är att påminna sig själv om vad allt ståhej handlar om och hur folk svarade på det - krig, död och misär.
Det finns en anledning till att vi inte har motsvarande demonstrationer för Ukrainas del och som folk skanderar slagord och kampramsor i för fulla lungor.
För även om man kan önska sig ett visst utfall så ligger det fortfarande kvar där någonstans i medvetandet, underförstått - det är inte snyggt att klä sig i krig, död och misär.