• RebeckaZ70

Antisemitismen inom vänstern, varför?

Antisemitism är ingen ny företeelse. Ända sedan Martin Luthers tid har judehat varit mer eller mindre accepterat, men varför verkar det vara så utbrett bland vänstern? (I Sverige hos S, V och MP, i UK hos Labour.)
    Man försöker dölja det med "det är inte judehat, det är kritik av staten Israel" och liknande.

Jag kommer att ta upp verkliga exempel i tråden, och även svara på frågor.
    I want to step into the water, And get totally wet, I'm a Romeo's daughter I'm in it up to my neck
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-06-20 14:33
    Inser vänstern hur mycket de indirekt stödjer antisemitiska motiv när de så ensidigt och ofta okritiskt ställer sig på palestinas sida?".
  • Svar på tråden Antisemitismen inom vänstern, varför?
  • Anonym (Kalle)
    felix le chat skrev 2024-09-02 13:08:10 följande:
    SD är väl det enda partiet som är öppet Israelvänligt ?

www.aftonbladet.se/nyheter/a/WRwmrd/jimmie-akesson-om-kontroversiella-israelresan-ett-gott-bemotande
    Gör dig inte dum! Den enda anledningen att de försökt ställa in sig hos Israel är deras kamp mot Palestinierna (som inte nödvändigtvis är fel). Men det finns en väldigt god anledning  till varför Israel alltid gett Sd kalla handen. Vågar du dig på en gissning vad anledningen kan vara?
  • Anonym (Kalle)
    Anonym (Kalle) skrev 2024-09-02 13:48:59 följande:
    Gör dig inte dum! Den enda anledningen att de försökt ställa in sig hos Israel är deras kamp mot Palestinierna (som inte nödvändigtvis är fel). Men det finns en väldigt god anledning  till varför Israel alltid gett Sd kalla handen. Vågar du dig på en gissning vad anledningen kan vara?
    Ett förtydligande! Jag anser som sagt att det inte nödvändigtvis är fel med Israels inställning mot palestinierna, men det krig de för tillfället för i Gaza saknar allt berättigande i världen.
  • RebeckaZ70
    Anonym (Kalle) skrev 2024-09-02 13:51:10 följande:
    Ett förtydligande! Jag anser som sagt att det inte nödvändigtvis är fel med Israels inställning mot palestinierna, men det krig de för tillfället för i Gaza saknar allt berättigande i världen.
    Det där med att mörda våldta och kidnappa kanske inte var så smart ändå?
    Am Israel Chai
  • Anonym (Mittemellan)
    klyban skrev 2024-09-01 17:42:13 följande:

Förbannad på en person som man även kastar ut, det krävs inget för göra dig arg inser jag.
    En sak vore om de vägrade sparka dom, du vet som SD och befordrar dom istället Solig

Varför ska vi prata om ett SD som aldrig kommer finnas under vår levnad för?
    Det är ingen tillfällighet att alla dessa finns kvar i SD sen de var nazister, och pga den frodas i SD.
    Och listan är miltals lång, men om en enda gör dig så arg på V.
    Vad gör deras alla då, du måste ju spotta fragma i jämförelsen och av ilska och speciellt de de vägrar sparka ut.

Annars är det rätt komiskt när man tänker på det, en i V som de kommer hantera gör dig arg.
    Men massor ur SD gör dig inte arg(Eller?)
    För om det är så, så berättar du att något gått sönder.

Och nej, man kan inte lasta V för detta så mycket, och speciellt inte när det adresseras och är en enskild.

Anonym (Kalle) skrev 2024-09-01 12:52:29 följande:
    Precis! Och detta borde vara tillräckligt för att inget av dessa partier släpps in i någon regering, vare sig av Ulf eller Magdalena.

Haha, du är rolig, och varför, jo, pga att du började prata om annat istället Skål

JO, man kan lasta V för jäkligt mycket, när de själva påstår sig vara antirasistiska och för alla människors värde. Eller borde inte antirasismen få inkludera judarna? Varför slåss V inte lika mycket mot antisemitism?

Jag har röstat på S och V genom alla tider, och anser mig därför ha rätt att vara mer besviken på dem än SD och M som jag aldrig röstat på. 

Jag förväntar mig att V och S är antirasistiska och för människors lika värde, medan jag skiter i hur SD hanterar sånt. Jag har knappast samma förväntningar på ett rasistiskt parti, hur mycket de än försöker dölja det ( så vet man). Det har alltså ingen betydelse hur mycket du tjafsar om SD, eller någon övrig whataboutism. Det är V och S jag är besviken och arg på!

Det är f.öv inte bara något enstaka tillfälle med V. Det framkommer hela tiden en massa nytt skit.

• Anonym (Fel)
    Anonym (WTF) skrev 2024-09-01 12:34:39 följande:

Hand i hand går V med SD rörande anitisemitism. SD gör allt för att det inte ska framgå medan V gör ingenting för att dölja det. Det är enda skillnaden.

Där har du fel. SD har inget pro med juda, bara muslimer.
  • Anonym (Davidsstjärnan)
    Swaziland skrev 2019-06-11 13:35:32 följande:
    Ställ det i proportion. Jag har bott i Malmö i 20 år. Har aldrig sett eller hört personligen att judar har problem. Ja jag har läst det i tidningen ibland men aldrig i verkligheten. Den handikappade kan inte parkera sin rullstol och gå & den svarte kan inte välja att vara vit. Ja det är trist för den juden som inte vågar bära davidstjärnan men inte mer än så.
    Jag vågar inte bära min Davidsstjärna i Malmö. Tycker det är obehagligt med alla araber och vänster som springer omkring med sina nazi-sjalar.
  • klyban
    Anonym (Mittemellan) skrev 2024-09-02 15:28:16 följande:

JO, man kan lasta V för jäkligt mycket, när de själva påstår sig vara antirasistiska och för alla människors värde. Eller borde inte antirasismen få inkludera judarna? Varför slåss V inte lika mycket mot antisemitism?

Jag har röstat på S och V genom alla tider, och anser mig därför ha rätt att vara mer besviken på dem än SD och M som jag aldrig röstat på. 

Jag förväntar mig att V och S är antirasistiska och för människors lika värde, medan jag skiter i hur SD hanterar sånt. Jag har knappast samma förväntningar på ett rasistiskt parti, hur mycket de än försöker dölja det ( så vet man). Det har alltså ingen betydelse hur mycket du tjafsar om SD, eller någon övrig whataboutism. Det är V och S jag är besviken och arg på!

Det är f.öv inte bara något enstaka tillfälle med V. Det framkommer hela tiden en massa nytt skit.

Inget du skriver tag en beaktning om det är en person.

Och hur där SD befordrar antisematister, och en lång lång lååång LÅÅÅÅNG rad av av nazister och antisematister de slängt ut.(Vi misstänker det är mycket gamla medlemmar/fans sen när SD var ett fullfjädrat nazistparti.)

Dock är det oerhört fascinerade och se att tydligen är fyra elefanter mer än 5 myror, och där en ska totalsåga ett svårt, och kanske hundratalet ska vi låtsas om inte existerar.

Och som jag alltid sagt, antisematism finns i alla partier, dock är den idag extrem koncentrerad till högern och speciellt SD.
    Det är oerhört intressant och se dina ohederliga inlägg och hur man ser narrativet och agendan bara sprutar åt alla håll och där en är tydligen värre än hundratalet.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Kalle)
    RebeckaZ70 skrev 2024-09-02 14:58:43 följande:
    Det där med att mörda våldta och kidnappa kanske inte var så smart ändå?
    Klart det inte var smart? Hur kan du läsa något annat ur mitt inlägg?
  • Anonym (Mittemellan)
    klyban skrev 2024-09-02 16:12:02 följande:

Inget du skriver tag en beaktning om det är en person.

Och hur där SD befordrar antisematister, och en lång lång lååång LÅÅÅÅNG rad av av nazister och antisematister de slängt ut.(Vi misstänker det är mycket gamla medlemmar/fans sen när SD var ett fullfjädrat nazistparti.)

Dock är det oerhört fascinerade och se att tydligen är fyra elefanter mer än 5 myror, och där en ska totalsåga ett svårt, och kanske hundratalet ska vi låtsas om inte existerar.

Och som jag alltid sagt, antisematism finns i alla partier, dock är den idag extrem koncentrerad till högern och speciellt SD.
    Det är oerhört intressant och se dina ohederliga inlägg och hur man ser narrativet och agendan bara sprutar åt alla håll och där en är tydligen värre än hundratalet.

Du bara råkade glömma detaljen att SD är ett parti jag förväntar mig det av. Ett parti jag skiter i. 

Du verkar förvånad att sånt förekommer i SD. Har du koll på SD?s historia? 

• Anonym (Mittemellan)

Vad bra citattecken fungerar här då 😡

Svar på tråden Antisemitismen inom vänstern, varför?