Inlägg från: nihka |Visa alla inlägg
  • nihka

Antisemitismen inom vänstern, varför?

KillBill skrev 2021-05-25 09:48:50 följande:
    Genom att förminska konflikten till bara två parter; Israel på den ena och terrorister på den andra så gör du det.  

Det du skriver om religiös socialdemokrati bygger antingen på okunnighet från din sida eller är bara skrivet för att provocera och förtjänar därför ingen kommentar. 
    140 sidor av stackars Israel och hemska palestinska terrorister och den som går emot den bilden - inte genom att skylla allt på Israel utan ge båda parter delad skuld kallas Tada! - antisemit

Det visar hur lätt man pinnar på den beteckningen på allt och alla istället för att se sin egen del i konflikten.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    RebeckaZ70 skrev 2021-05-25 08:44:41 följande:
    Som rataxes skriver, det är ingen som påstår att alla palestinier är terrorister, var har du fått det ifrån?

Att civila dödats är beklagligt, men skulden för detta ligger hos ynkryggarna i hamas och islamic jihad som utnyttjar civila som mänskliga sköldar.

Mycket riktigt beror många döda på hamas/pij egna raketer. 600-700 av 4300 raketer mot Israel föll ner över deras egna civilbefolkning. De lyckades alltså döda fler av sina egna än vad de lyckades döda israeler.
    Naturligtvis. IDFs änglavingar flappar as we speak

Palestinier sitter fängslade utan rättegång och Amnesty protesterar, men vilken fin demokrati Israel är som värnar om mänskliga rättigheter bla, bla, bla.
  • nihka
    RebeckaZ70 skrev 2021-05-25 12:34:28 följande:
    Naturligtvis finns det. Jag försvarar inte de övergrepp som skett från israelisk sida, oavsett vad forumets antisemiter påstår.

Jag försvarar inte heller hela den bosättarpolitik som förs. Oavsett vad forumantisemiter påstår. Att jag försvarar vår rätt till försvar mot de som hotar mitt land borde inte vara konstigare än att du förhoppningsvis försvarar Sveriges rätt (och skyldighet) att försvara sin Civilbefolkning mot angrepp.
    Så om du skulle kritisera de övergrepp som skett från israelisk sida och kritisera delar av bosättarpolitiken så skulle jag kunna kalla dig antisemit och du skulle nicka instämmande, eller gäller det bara när andra gör det?
  • nihka
    Flash Gordon skrev 2021-05-25 22:20:11 följande:

Nu hittade jag tidningen. Det var inte Gnistan. Det var Kommunistisk Ungdoms tidning "Röd Press" 6/84. En tidning de sålde för att sprida det kommunistiska budskapet och som även innehöll sådant som en recension av den anti-imperialistiska Ungdomsfestivalen på Kuba -78 och ett reportage om den revolutionära kampen i Nicaragua. Det fanns en (1) reklamannons också i tidningen: för ett företaget Komores som ägdes av kommunistpartiet och som sålde resor till Moskva och Leningrad. 

Där var hon medarbetare. Det var hon och Lotta Nylander (också public service än idag och med förväntade vänsterinlägg på sociala medier) som gjorde ett reportage om gigolos i Kairo. 

Och här kommer det mest intressanta. Reportaget i tidningen var den skrivna versionen av detta: 

https://sverigesradio.se/artikel/423739 

"Drömspel - Om Kairo" 

.
    Så, samtidigt som Uddén och Nylander skriver för kommunistiska VPK:s tidning så arbetar de också på Sveriges Radio. Vidöppna dörrar mellan de bägge verksamheterna.

1978, 1984 och 1985. Jo, det är säkert jätteaktuellt med 80-talsgigolos i Kairo. Särskilt när det gäller antisemitism
  • nihka
    nattuw skrev 2021-05-26 05:51:12 följande:
    Skillnaden mellan vänster och höger antisemitism är att den ena inte diskuteras på så många andra håll än här i tråden medan den andra fördöms redan i skolan.

Om det är viktigt att rikta uppmärksamheten bort från den antisemitism som finns inom vänster så går det skapa en tråd som heter "Antisemitism inom högern, varför?".

Inte för att det lär göra någon skillnad. En grupp skulle inte ha något emot att Israel upphörde att existera medan en annan grupp anser att Israel har rätt att existera.
    Det är inte särskilt antisemitism som fördöms i skolan när man tar upp nazism utan just nazism. Nazisterna försökte utrota många fler grupper än judar. Det var politiska motståndare, kommunister, homosexuella män och kvinnor, svarta, slaviska folk som ryssar, polacker - nästan 2 miljoner ickejudiska polacker mördades, Jehovas vittnen, sjuka och funktionsnedsatta som blinda, deprimerade, cp-skadade och förståndshandikappade - kort och gott alla som inte passade in i den inbillade renrasiga ariska mallen. 

Det finns ingen ena gruppen höger och andra gruppen vänster gällande vad man anser om Israels "rätt att existera".
  • nihka
    RebeckaZ70 skrev 2021-05-27 15:57:32 följande:

www.gp.se/kultur/kultur/judarna-%C3%A4r-ocks%C3%A5-v%C3%A4rda-ett-eget-land-1.48188059

"så mycket antisemitism som jag mött i den svenska ytterlighetsvänstern, har jag aldrig mött, förr eller senare, i mitt liv."

Inom typ AFA då. Verkligen otippat
  • nihka
    RebeckaZ70 skrev 2021-05-26 08:26:53 följande:
    Ja det är ingen jag känner som tycker att det var något som var bra för israels sak.

En skog på kullen vid Neve Ilan nära Jerusalem är planterad till hans minne, Yad Vashem har också en del till hans minne (vita bussarna).
    "bra för Israels sak"???

Allt handlar faktiskt inte om Israel och hur det ska gagna Israel. Har du någon slags tillstymmelse till känsla för någon annan eller något gemensamt med andra? Med en sådan inställning är jag inte alls förvånad över att evighetskriget bara fortsätter in i evigheten.

Ett mord, i det här fallet mordet på Folke Bernadotte ska inte ses på utifrån vem det gagnade eller inte utan som ett MORD som dessutom skedde med den israeliska regeringens goda minne och de gjorde sedan allt de kunde för att mördarna skulle komma undan, vilket de förstås gjorde.

Det är så pissdåligt så det inte är sant att Israel än till denna dag inte har erkänt och tagit ansvar för sina terroristhandlingar.
  • nihka
    Flash Gordon skrev 2021-05-30 07:36:45 följande:

Det planeras visst demonstrationer till nästa lördag 5/6.

Den här pamfletten kan nog vara nyttigt för folk att läsa genom för att förstå vad det rör sig om.

.

.

.

"Från floden till havet"

Tror ni att media kommer att nämna bakgrunden till protesterna när de rapporterar om den nästa vecka?

.
    Man kommer naturligtvis inte att låtsas som du gör att alla protester kommer från rabiata (pro)arabiska antisemiter.
  • nihka
    Flash Gordon skrev 2021-05-30 07:55:29 följande:

Vänsterextremist visar sig vara jude och denne protesterar i kommentarsfältet mot antisionismen vid en attack på judiskt företag.

.
    Ni kan inte gissa vad som hände sen:

gatorna.info/threads/malmo-sweden-action-against-israeli-company-eden-s-2920/

Det är (dricks)vattenbrist i ockuperade områden och ett israeliskt företag som gynnar staten Israel pumpar upp och säljer vatten till andra.

Tycker det är helt i sin ordning att protestera mot det och andra borde bojkotta mineralvattentillverkaren Eden Springs. Ser heller inger konstigt med att uttrycket om palestinskt blod. De betalar ju med sitt "blod" dubbelt upp här först genom att man tar deras vatten och sedan att del av vinsten går tillbaka till den israeliska militären.

Det är inte antisionism. Shit you people har ju lika svårt att greppa vad antisionism är som det är omöjligt att greppa vad rasism är.
  • nihka
    nattuw skrev 2021-05-31 21:40:00 följande:
    Nu vet jag inte vart du gick i skolan men där jag gick så fördömdes antisemitism.
    Nu vet inte var du gick i skolan men där jag gick lärde man sig vad "särskilt" betyder.

Alla nazismens övergrepp fördömdes.
Svar på tråden Antisemitismen inom vänstern, varför?