Inlägg från: nihka |Visa alla inlägg
  • nihka

Antisemitismen inom vänstern, varför?

Flash Gordon skrev 2021-05-22 08:04:40 följande:
    Ställ dem då men utan att snubbla in på den antisemitiska idén om att ifrågasätta Israels rätt att existera.

.

Du definierar inte "landet" men de absolut största delen av det brittiska mandatet "Palestina" är idag Jordanien.

Hos den ena parten finns sedan en acceptans för en tvåstatslösning mellan mellan floden Jordan och havet om än man har synpunkterna på de exakta gränserna.

Den andra parten ser ingen tvåstatslösning utan vill utplåna sin "motståndare".
    INGEN här har någonsin ifrågasatt Israels rätt att existera. Det är ren och skär inbillning från din sida. Däremot har Israels rätt att existera i form av en stat som kastar ut eller trycker ut alla andra än judar eller på annat sätt marginaliserar andra grupper som bor där kritiserats. Ingen har rätt till sin egen etniskt rensade stat - nej. Man får som på alla andra ställen co-existera. Så det är inte rätten ATT existera utan HUR man inom denna rätt att existera ska existera som saken gäller.

Att verka för och stödja en etniskt rensad stat är inte Israels "brott" utan brott och somliga israeler och Israelvurmare ropar fegt "antisemitism" till den kritiken.

Det finns faktiskt inte en enda palestinier som har gett sig till känna i den här tråden men om den funnits och i likhet med TS hade en rabiat enögdinställning till vem som har rätt att bo i konfliktområdet och hur, skulle jag kritisera det lika mycket.

Man kan inte hålla på och annektera, ockupera, kasta ut folk och göra livet allmänt surt för dem och sedan oja sig över att de reagerar oavsett vilka svin det även finns på den andra sidan. De flesta på båda sidor är bara vanliga människor som vill leva sina liv, men rabiata på båda sidor inklusive deras rabiata ledare eldar på den här evighetskonflikten.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Flash Gordon skrev 2021-05-21 14:33:49 följande:
    Triggervarning för våld

I USA just nu.

I Joe Bidens och Kamela Harris och demokraternas USA. I demokraternas New York, New York:

Judisk man sparkas ned på öppen gata för att han är jude. Av individer med Palestinasjalar

www.instagram.com/p/CPIj1ecn9Tp/

Andra grupper av araber söker medvetet upp judiska kvarter för att provocera fram bråk och kastar brandbomber/smällare/någonting explosivt på judar och mot judiska butiker.

twitter.com/Eve_Barlow/status/1395526436362981377
    www.instagram.com/p/CPHRIKNnBTR/
    www.instagram.com/p/CPHQS3zHrjh/
    What??? Det är väl samma människor som bor där nu som före valet och förstås inget att göra med vem som är president.
  • nihka
    RebeckaZ70 skrev 2021-05-22 13:12:20 följande:
    Skönt att se att det finns människor med ryggrad i Malmö
    Herre gud! Trodde du någonsin något annat?
  • nihka
    KillBill skrev 2021-05-22 12:29:40 följande:

Demonstranten som kallade på polisen är en sann hjälte och borde lyftas fram i debatten. Man kan självklart vara kritisk mot Israels agerande utan att det handlar om antisemitism.

Kommer inte att hända. Enögdheten odlar synen att all kritik mot Israel, egentligen styret i Israel, är antisemitism. Tänk om vi hade det så i Sverige. All kritik mot styret i Sverige är antisvenskt.

- Jaså, du gillar inte vad regeringen gör - du hatar Sverige, alla svenskar och allt som Sverige står för  

Så springer vi och gråter ut hos ett stort land typ Antarktis.
  • nihka
    gabi1969 skrev 2021-05-23 09:35:27 följande:

Om jag har förstått det rätt så är det så här.

Efter kriget så enades FN om att staten Israel skulle bildas. Det var på grund av judarnas öde under kriget. Kort efter att Israel bildades anfölls landet av arabiska närliggande stater. Det kriget vann Israel och har då enligt internationella lagar rätt att överta landområden.

Det var det som hände.

Sen har araberna vid flera tillfällen krigat mot Israel. Varje gång har Israel lyckats försvara sig. Om det även hade bildats en palestinsk stat samtidigt som den judiska hade araberna ändå inte varit nöjda.

Så att nu sitta och beskylla Israel för allt möjligt är bara dumt. Att sitta och dra nya landsgränser hitta på nya problem är bara löjligt. Även om gränserna skulle återställas till då Israel bildades skulle araberna ändå inte vara nöjda. De blir aldrig nöjda.

Att Israel är ett blomstrande land med demokrati västerländskt levnadssätt är ett tecken på mognad och förstånd. Tyvärr saknar arabernas stater denna ledning. Det är inte Israels fel.

Jag kan möjligtvis acceptera att Palestina erkänns och tvingas till ett erkänna Israel. Men Palestina hade ändå inte blivit lika sekulariserat och demokratiskt som Israel. Det beror på araberna själva. Det beror på deras religion och oförsonliga dumhet. De förlorar själva på detta beteende.

Nej, du har inte förstått det rätt.

Alla var inte så eniga.

Israel är inget blomstrande land utan ett land som har befunnit sig i konflikt och krig sedan det bildades.

Israel har precis lika stor skuld i det hela som Palestina har. De har över åren turats om att vara duktigast i terrorism mot varandra.

Israel är korrumperat. Presidenten och hans närmaste krets är åtalad för korruption. Rättegången är pågående.

https://en.wikipedia.org/wiki/Trial_of_Benjamin_Netanyahu 
  • nihka
    Flash Gordon skrev 2021-05-23 09:58:35 följande:
    Eftersom deras uttalade mål är att "kasta ut judarna i havet".

Därför är det bra ju fler arabiska länder som kan förmås att erkänna Israels rätt till existens. Vad blev det? Fyra eller fem muslimska länder till som erkände Israel bara alldeles nyss? Det är en seg process men den går framåt.

*räknar*

Marocko, Sudan, Förenade Arabemiraten, Bahrain och Kosovo.

.

Det ursprungliga grundproblemet är den religiöst underbygga antisemitismen. Bilden av juden som islams fiende har marinerat regionen i över 1400 år. Sådana djupt rotade värderingar blir man inte av så lätt med. Inte ens i ett modernt samhälle.

Det mer nutida "grundproblemet" är att Israels motpart inte är en demokrati och inte ens har ett enat ledarskap utan istället består av två fraktioner med lika korrupta och diktatoriska styren bägge två som ingetdera ens erkänner Israels rätt att existera.

Styren vars hat mot judarna och omsorg om sina egna förmåner är större än deras kärlek till sina egna barn.
    Glömde säga att Israel är precis lika korrupt som Palestina.Superbra att du påminde mig om det där med korruption!

https://en.wikipedia.org/wiki/Trial_of_Benjamin_Netanyahu

• nihka
    Rataxes skrev 2021-05-23 14:44:25 följande:
    Vänta tills Rebecka har tid att svara, då får du läsa vad en person som lever i landet sedan några år har för erfarenheter. Sen kan du jämföra med det som självutnämnda israelhatare/experter här på forimet klämmer ur sig. Leta sedan fakta på andra ställen och bilda dig en egen uppfattning.
    Jepp. Vänta tills Rebecka/Abigaile har tid att svar i egenskap av en stark IDF-anhängare (känslomässig bias) och som brukar posta militärpropaganda och militärreklam här och jämför sedan med det som självutnämnda palestinahatare/experter här på forumet klämmer ur sig. Du har redan letat på andra ställen och bildat dig en egen uppfattning.

Kanske landar du så småningom i att Israel och Palestina har lika stor skuld i sitt gemensamma evighetskrig och att det enda sättet att lösa det på är genom vilja och viljan till stora eftergifter från båda håll. Det har iaf jag. Och det finns krafter på båda sidor som vill. Inga som hörs här dock. Tyvärr. Detta är mest en bajsa på palestinier-tråd utan en enda palestinier i sikte.
    gabi1969 skrev 2021-05-23 09:35:27 följande:

Om jag har förstått det rätt så är det så här.

Efter kriget så enades FN om att staten Israel skulle bildas. Det var på grund av judarnas öde under kriget. Kort efter att Israel bildades anfölls landet av arabiska närliggande stater. Det kriget vann Israel och har då enligt internationella lagar rätt att överta landområden.

Det var det som hände.

Sen har araberna vid flera tillfällen krigat mot Israel. Varje gång har Israel lyckats försvara sig. Om det även hade bildats en palestinsk stat samtidigt som den judiska hade araberna ändå inte varit nöjda.

Så att nu sitta och beskylla Israel för allt möjligt är bara dumt. Att sitta och dra nya landsgränser hitta på nya problem är bara löjligt. Även om gränserna skulle återställas till då Israel bildades skulle araberna ändå inte vara nöjda. De blir aldrig nöjda.

Att Israel är ett blomstrande land med demokrati västerländskt levnadssätt är ett tecken på mognad och förstånd. Tyvärr saknar arabernas stater denna ledning. Det är inte Israels fel.

Jag kan möjligtvis acceptera att Palestina erkänns och tvingas till ett erkänna Israel. Men Palestina hade ändå inte blivit lika sekulariserat och demokratiskt som Israel. Det beror på araberna själva. Det beror på deras religion och oförsonliga dumhet. De förlorar själva på detta beteende.

• nihka
    RebeckaZ70 skrev 2021-05-24 09:32:33 följande:
    Tänker du på något speciellt område?

Kanske Gush Etzion? där judar levde före 1948, men fick sina hem fördtörda av jordanska styrkor som även dödade 240 kvinnor och barn. efter 1967 flyttade ättlingsr till dessa judatr tillbka och byggde upp ett samhälle.

Vem ska de betala hyra till?

Jordanien som ockuperade området 1948-1967?

Storbritannien, som administrerade området 1920-1948

Turkiet, som efterträdde osmanska riket som statsbildning?
    Så det finns alltså enligt din mening inga områden som hör till palestinier där det bor någon annan?

Du behöver inte svara på det Om du hade tyckt det hade du räknat upp ett sådant område. Du representerar fraktionen som inte leder framåt utan som cementerar konflikten.
  • nihka
    RebeckaZ70 skrev 2021-05-24 21:33:43 följande:

www.gp.se/kultur/kultur/vi-m%C3%A5ste-kunna-prata-om-v%C3%A4nsterns-antisemitism-1.48040534

Hynek Pallas : vi måste kunna prata om vänsterns antisemitism.

Varför är det så viktigt att prata om just vänsterns antisemitism och fullständigt ointressant att prata om högerns? Antisemitism som antisemitism kan man tycka i den mån det är frågan om antisemitism och inte kritik mot staten Israels politik.  Det tycks du inte kunna skilja på. 
  • nihka
    Missermajser skrev 2021-05-24 08:19:40 följande:

Som tur är finns det även vettiga Israeliska soldater!

"- Min avsikt är inte att förringa säkerheten, det är sant att det har gått våldsamt till i Hebron. Mellan sommaren 2002 och 2003 dödades tjugo israeler här, en av dem var min vän. Men jag tycker att vi ska fundera på var gränsen går. Enligt mig har vi gått för långt!"

"? Vi vill att armén ska vara ett försvarsinstrument, inte en förtryckande ockupationsstyrka. Så enkelt är det. Vi bekämpar detta genom att berätta om ockupationens moraliska pris. Många israeler känner inte till det, därför måste vi skrika ut det, säger Shaul."

svenska.yle.fi/artikel/2017/02/26/de-bryter-tystnaden

Märker du hur tyst det är här?
Svar på tråden Antisemitismen inom vänstern, varför?