Inlägg från: Padirac |Visa alla inlägg
  • Padirac

Antisemitismen inom vänstern, varför?

Tow2Mater skrev 2022-10-30 21:02:56 följande:
    Hans förklaring är ju helt ok.
    För en rasist?

eller vad menar du?
  • Padirac
    Tow2Mater skrev 2022-10-30 21:32:51 följande:
    Läste du ens vad han sa?

I en intervju med Härryda-Posten förklarar Rashid Farivar varför han valde att tacka vita.

? Det svenska demokratiska välfärdssamhället har skapats långt innan massinvandringen till Sverige hade påbörjats. Vad jag gör är att jag tar det som vi har idag, och jag tar det som fanns i Sverige för många, många år sedan och jag ser det från mitt perspektiv och jag tycker att jag har rätt att ha det perspektivet för mig själv.

Ja, jag läste vad han skrev - och jag frågar dig igen
    Padirac skrev 2022-10-30 21:19:48 följande:
    För en rasist?

eller vad menar du?

• Padirac
    Tow2Mater skrev 2022-10-30 21:57:21 följande:
    Vad anser du är fel med hans forklaring då? Att han använder ordet vit, for en tid när 99% av sverige faktist var sk vitt? Som han själv sa, klumpigt formulerat, men vad anser du vara fel?
    klumpigt? - ja det är ju också ett sätt att förminska rasism.

Rasism finns i många olika kostymer, en del är medvetna som SDs rasism, andra är omedvetna fördomar som alla bär på i mer eller mindre omfattning, el del är bara korkade.

Oavsett vilka personer som menades med 'vita' från en tidigare tid är det väl ändå rätt att också tacka alla de med invandrarbakgrund som upprätthåller sjuk- och mödravård och andra samhällstjänster i välfärden just denna dag barnet föds och under hela graviditeten.

Så ja, jag menar att hans förklaring är helt OK för en rasist.  oavsett bortförklaringen är att det 'var klumpigt'
  • Padirac
    Tow2Mater skrev 2022-10-31 01:18:51 följande:
    Och det gjorde han ju innan han sa det du retar dig på. Han sa ju Här ser ni en jätteglad pappa som är extremt tacksam till svenska välfärdsstaten, vårdpersonalen och alla svenska skattebetalare. Efter det vände han sig till dem som var med och skapade välfärdssamhället (vilket ju skedde for ganska länge sedan).
    Så du vill påstå att ett krasst konstaterande att ett rasitiskt uttalande är en fråga om att någon retar sig på uttrycket?   Det är inte en liten förminskining du gör av rasism.

Egenskapen att vara vit är inte någonting som har med ett tidigare skapande av ett välfärdssamhälle - de orsaker och kanske egenskaper som ligger bakom ett välfärdssamhälle får sökas i någonting annat än vithet, form på näsor och ögon.

Klumpigt var det väl bara att inte fattade att han gav uttryck för samma rasistiska åsikter som hans parti odlar i driver politk på.  
  • Padirac
    Tow2Mater skrev 2022-10-31 19:04:18 följande:
    Men det har ju forklarats vad han menade. Så att fortsatta tjafsa om att det var rasistisk bidrar ju bara till din egen agenda.
    Min egen agenda?

Vad menar du att ett krasst påstående om att det var ett rasistikt uttalande och en förklaring vad som var rasistikt bidrar till?

Att inte sopa unkna rasistiska värderingar under mattan?
  • Padirac
    Ja, det är OK med rasistiska uttalanden
    Tow2Mater skrev 2022-10-30 21:57:21 följande:
    Vad anser du är fel med hans forklaring då? Att han använder ordet vit, for en tid när 99% av sverige faktist var sk vitt? Som han själv sa, klumpigt formulerat, men vad anser du vara fel?
    vad har vithet med välfärd att göra - du tror inte att det var andra egenskaper som skapade välfärden
    Tow2Mater skrev 2022-10-31 01:18:51 följande:
    Och det gjorde han ju innan han sa det du retar dig på. Han sa ju Här ser ni en jätteglad pappa som är extremt tacksam till svenska välfärdsstaten, vårdpersonalen och alla svenska skattebetalare. Efter det vände han sig till dem som var med och skapade välfärdssamhället (vilket ju skedde for ganska länge sedan).
    vad har vithet med välfärd att göra?
    Tow2Mater skrev 2022-10-31 19:04:18 följande:
    Men det har ju forklarats vad han menade. Så att fortsatta tjafsa om att det var rasistisk bidrar ju bara till din egen agenda.
    Jaha, så att kalla en spade en spade är att bidra till att inte sopa rasistiska uttalanden under mattan

• Padirac
    Tow2Mater skrev 2022-10-31 19:21:46 följande:
    Du vill se rasism i allt som kommer om/från SD.
    Med tanke på att det är en del av deras historiska kärna, nuvarande politik och vandel så är det kanske snarare så att det är din agenda att släta över och förminska  SDs rasism med fraser som citerade i inlägget ovan
  • Padirac
    RebeckaZ70 skrev 2023-05-27 20:26:27 följande:
    Påkomna och panikslagna har alla riksdagsledamöter förutom en ställt in sitt deltagande i hamaskonferensen i Malmö. Varför vill man överhuvudtaget ge sig i lag med terroister och islamister?
    Vem har inte ställt in då?
  • Padirac
    Digestive skrev 2023-05-30 07:44:43 följande:
    Som anställd på SVT hade du kunnat ha en helt annan approach i ämnen som Public Service än spammande. Varför välja den i särklass minst trovärdiga och minst övertygande approachen - som överhuvudtaget är tillgänglig bakom ett tangentbord - när du kan berätta hur ni faktiskt jobbar och så vidare i aktuella frågor?

I övrigt vet jag inte vad du behöver få förklarat för dig och som inte resten av tråden förmodligen har förstått.

Är det svårt för dig att jämföra hur exempelvis KillBill och Padirac hanterade Lars Adaktussons kongressbesök med hur de nu hanterar Jamal El-Hajs dito? Har de exempelvis lämnat ett tiotal sidor kritik efter sig även i det aktuella fallet eller är tonen något lägre?

Antingen har du kapaciteten att göra en sådan jämförelse eller så har du inte det. Allt som du behöver praktisk bemärkelse har du redan fått.
    Tror du att alla människor på FL skriver i trådarna för att 'godhetsposera' för eller mot olika saker? Jag uppfattar ditt inlägg som att du kritiserar att jag och andra inte gör det i detta fall. 

Jag vet inte varför du skriver här, men jag har nog inte samma skäl till att skriva här som du har. 

Kritisera vem du vill för vad du vill. Om den kritik som kommer i inlägg innehåller alternativ fakta, desinformation och lögner eller osakligheter kanske jag kritiserar den kritiken.

Som en bisats verkar du ha missförstått ett tidigare inlägg som att en skribent här arbetade på SVT, då det som jag förstod det var Adaktusson som tidigare arbetade på PS.  Det blir onekligen lustigt på det sätt goddag yxskaft roar folk.
  • Padirac
    Digestive skrev 2023-06-01 21:59:41 följande:
    S skyndar sig långsamt med sin nya profilering men tydligen ska vi numera ha individer i den svenska politiken som frotterar sig med ledargestalter som har kopplingar till terroristorganisationer.

Jamal El-Haj ska naturligtvis ut ur svensk politik och övervakas av SÄPO så länge som han vistas i Sverige, jag ger honom dock eloge för att inte hymla.

All heder åt fiskar som simmar men de har givetvis lite gemensamt med ett land som - iallafall på pappret - består/ska bestå av fåglar som flyger.
    Jag tror du skarvar riktigt ordentligt nu . - eller har du belägg för dina påståenden.. nää

www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/riksdagsmannen-jamal-el-haj-s-tar-time-out

"Socialdemokraternas Jamal El-Haj från Malmö tar time out från sina uppdrag i utrikesutskottet efter att han deltagit i palestinsk konferens.

...

Beslutet är en konsekvens av att Jamal El-Haj besökte den Europeiska palestinska konferensen i Malmö, som övriga socialdemokratiska ledamöter avråddes från att delta.

? Vi har haft samtal och det är viktigt att ha en dialog med ledamöterna. Partiet ville inte att vi skulle medverka och han valde ändå att delta, säger gruppledaren Lena Hallengren till Ekot.

.
    ..

? Nu kommer Jamal ha en time out i sitt uppdrag som suppleant i utrikesutskottet åtminstone året ut och sen får vi se, säger Lena Hallengren.

SVT Nyheter Skåne har under flera dagar sökt Jamal El-Haj för en kommentar, men han har inte återkommit.

? Jag kommer inte acceptera att förknippas med Hamas. Det känns givetvis orättvist att bli bestraffad på grund av att jag stod upp för mig själv och mina demokratiska värderingar, skriver El-Haj i en facebookupdatering på onsdagseftermiddagen."

Svar på tråden Antisemitismen inom vänstern, varför?