• Anonym (undrar)

Vad tycker ni om vuxna som har på sig adidaskläder till tex jobbet?

Vad tycker ni om det? Själv tycker jag att det är lite barnsligt och lågklassbeteende.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-05-18 11:53
    underklass* ska det stå. Inte lågklassbeteende.

• Svar på tråden Vad tycker ni om vuxna som har på sig adidaskläder till tex jobbet?
  • Anonym (Typen av jobb)

Beror ju på typen av jobb. På en bank, advokatbyrå eller mäklarfirma t.ex. skulle det inte ens vara tillåtet. Sådana företag har strikta klädkoder. På dagis och fritids och liknande jobb, passar väl oömma mjuksplagg bara bra. Kontorsjobb där man inte träffar några kunder (eller motsvarande) öga mot öga, är väl på gränsen... Går inte att svara generellt på, det är olika kulturer på olika arbetsplatser. Jag går rätt mycket i träningskläder på fritiden, även till affären, på stan o.s.v.. Jag hoppas att folk inte ser mig som lågklass för det! Det är praktiskt och bekvämt och jag prioriterar det. 

• Anonym (Modelejon)

Jobbar på bank och klär mig alltid ledigt och sportigt i s.k. träningsoverall men med vit skjorta och slips till. Får ofta komplimanger för min smakfulla klädsel av både kunder och kollegor.

• Åsa
    gbgumman skrev 2019-05-19 14:58:05 följande:

Ser inte det som en klassindikator utan tänker mer att den personen har enligt mig dålig smak.

Fast vad man anser är  "god" respektive "dålig" smak, "snyggt" eller "fult" är ju enormt klassbundet.
  • EnAnonumius
    Åsa skrev 2019-05-20 09:24:30 följande:
    Fast vad man anser är  "god" respektive "dålig" smak, "snyggt" eller "fult" är ju enormt klassbundet.
    Är det?
    Vet du detta av objektiva fakta? Eller är var du tror det är?
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • sextiotalist
    Åsa skrev 2019-05-20 09:24:30 följande:
    Ja, bland nyrika och wannabe, i övriga grupper i samhället (oavsett klass) så det nog ganska lika
  • Konservativ

Enligt uppgift från deras site fyller de 70 år. Grattis!

Är denna tråd ett pr-försök?

• Åsa
    sextiotalist skrev 2019-05-20 13:48:17 följande:
    Ja, bland nyrika och wannabe, i övriga grupper i samhället (oavsett klass) så det nog ganska lika
    Jag håller nog inte med. Primärt anekdotisk bevisföring dock. I min erfarenhet är det inte personer i samma samhällsgrupper som uppskattar sådant som skrynkliga potatisfärgade linnetunikor, rosa skjortor på män etc etc. Eftersom jag har ett "klassblandat" umgänge (och släkt)  har jag också sett samma plagg, hårfärger, frisyrer, /avsaknad av/tatueringar, smink etc uppfattas på ganska olika sätt beroende på umgänge/sammanhang, inte bara beroende på person. (Även på vilket sätt det är accepterat det är att yttra sig om kompisars/släktingars utseende varierar en del.)  Sedan finns det givetvis utseenden som uppfattas som hyfsat neutrala i skilda umgängen.
  • Åsa
    EnAnonumius skrev 2019-05-20 13:33:38 följande:
    Är det?
    Vet du detta av objektiva fakta? Eller är var du tror det är?
    Det är ett tag sedan jag läste lite etnologi men jag tycker mig minnas att det berördes även där (inom ungdomskultur). Annars tycker jag (subjektivt) det är ganska uppenbart när man tittar sig omkring. Naturligtvis betyder inte "gruppskillnader" att varje enskild individ stämmer in på en viss mall.
  • sextiotalist
    Åsa skrev 2019-05-20 14:14:16 följande:
    Jag håller nog inte med. Primärt anekdotisk bevisföring dock. I min erfarenhet är det inte personer i samma samhällsgrupper som uppskattar sådant som skrynkliga potatisfärgade linnetunikor, rosa skjortor på män etc etc. Eftersom jag har ett "klassblandat" umgänge (och släkt)  har jag också sett samma plagg, hårfärger, frisyrer, /avsaknad av/tatueringar, smink etc uppfattas på ganska olika sätt beroende på umgänge/sammanhang, inte bara beroende på person. (Även på vilket sätt det är accepterat det är att yttra sig om kompisars/släktingars utseende varierar en del.)  Sedan finns det givetvis utseenden som uppfattas som hyfsat neutrala i skilda umgängen.
    Jag har också väldigt klassblandat umgängen och släkt, så är min erfarenhet att de som är osäkra i sin roll är mer fixerade vid det yttre.

• cosinus

Det var lite roligt att jag såg den här tråden nu, har dagen till ära en adidas hoddie på jobbet :D

Nu har vi ingen klädkod och datanördar är inte kända för att vara några mode-ikoner så jag sticker inte ut det minsta.

Har nästan alltid jeans + hoddie eller jeans + t-shirt + zip-jacka. Handlar mycket på sportaffärer.

Precis nött ut en puma zip-jacka. Vet inte om den på något sätt hade ansets bättre än dagens adidas. Kan inte heller påstå att jag tänkte analysera frågan :)

Svar på tråden Vad tycker ni om vuxna som har på sig adidaskläder till tex jobbet?