Inlägg från: Åsa |Visa alla inlägg
  • Åsa

Vad tycker ni om vuxna som har på sig adidaskläder till tex jobbet?

gbgumman skrev 2019-05-19 14:58:05 följande:

Ser inte det som en klassindikator utan tänker mer att den personen har enligt mig dålig smak.

Fast vad man anser är  "god" respektive "dålig" smak, "snyggt" eller "fult" är ju enormt klassbundet.
  • Åsa
    sextiotalist skrev 2019-05-20 13:48:17 följande:
    Ja, bland nyrika och wannabe, i övriga grupper i samhället (oavsett klass) så det nog ganska lika
    Jag håller nog inte med. Primärt anekdotisk bevisföring dock. I min erfarenhet är det inte personer i samma samhällsgrupper som uppskattar sådant som skrynkliga potatisfärgade linnetunikor, rosa skjortor på män etc etc. Eftersom jag har ett "klassblandat" umgänge (och släkt)  har jag också sett samma plagg, hårfärger, frisyrer, /avsaknad av/tatueringar, smink etc uppfattas på ganska olika sätt beroende på umgänge/sammanhang, inte bara beroende på person. (Även på vilket sätt det är accepterat det är att yttra sig om kompisars/släktingars utseende varierar en del.)  Sedan finns det givetvis utseenden som uppfattas som hyfsat neutrala i skilda umgängen.
  • Åsa
    EnAnonumius skrev 2019-05-20 13:33:38 följande:
    Är det?
    Vet du detta av objektiva fakta? Eller är var du tror det är?
    Det är ett tag sedan jag läste lite etnologi men jag tycker mig minnas att det berördes även där (inom ungdomskultur). Annars tycker jag (subjektivt) det är ganska uppenbart när man tittar sig omkring. Naturligtvis betyder inte "gruppskillnader" att varje enskild individ stämmer in på en viss mall.
  • Åsa
    sextiotalist skrev 2019-05-20 14:24:50 följande:
    Jag har också väldigt klassblandat umgängen och släkt, så är min erfarenhet att de som är osäkra i sin roll är mer fixerade vid det yttre.
    Möjligt. Den springande punkten för mig är att man inte ser att det handlar om smak utan uppfattar den egna uppfattningen om fint/fult som en objektiv och allmängiltig sanning. De mest rigida åsikterna om hur saker ska vara har jag nog mött i arbetardelarna av släkt och umgänge. Skulle inte spontant säga att jag uppfattat det som ett uttryck av osäkerhet, snarare av mer eller mindre välment social kontroll (som förstås funkar mindre bra om man har olika referensramar).
  • Åsa
    EnAnonumius skrev 2019-05-20 14:48:16 följande:
    Så där ja nu kröp sanningen fram "det var din egna föreställning".

Kanske skall undvika i framtiden att presentera din subjektiva uppfattningar som "allmängiltig fakta" i fortsättningen..
    Jag kan förmodligen ganska lätt hitta referenser som styrker mitt subjektiva intryck, men så motiverad är jag inte, jag bjuder på att ha det som ett subjektivt inlägg, med risken att  vän av ordning kritiserar att jag slår in öppna dörrar med att beskriva välkända sociologiska fakta som egen observation )
    EnAnonumius skrev 2019-05-20 14:48:16 följande:

För det är just vanligast (inte alltid men vanligast) att det är "nyrika" som är mer noggrann med detta med att "bära rätt klädsel" baserat ut på vad de själva hade för föreställningar "hur rika gör" än de generationsrika.
    Fast jag syftade på att estetiska preferenser i viss mån skiljer sig på gruppnivå, inte på ev önskan att kontrollera hur andra ser ut (även om det förstås kan sammanfalla).

• Åsa
    Åsa skrev 2019-05-20 15:34:22 följande:
    Jag kan förmodligen ganska lätt hitta referenser som styrker mitt subjektiva intryck,

Faktum är att man inte behöver gå till akademiska alster. Jämför HM-butiker i olika stadsdelar och fundera över varför sortimentet skiljer sig så pass om det inte handlar om att butiksansvariga tycker sig se smakskillnader hos kunderna på gruppnivå.
Svar på tråden Vad tycker ni om vuxna som har på sig adidaskläder till tex jobbet?