• Anonym (undrar)

Vad tycker ni om vuxna som har på sig adidaskläder till tex jobbet?

Vad tycker ni om det? Själv tycker jag att det är lite barnsligt och lågklassbeteende.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-05-18 11:53
    underklass* ska det stå. Inte lågklassbeteende.

• Svar på tråden Vad tycker ni om vuxna som har på sig adidaskläder till tex jobbet?
  • Anonym (what)
    Fjäril kär skrev 2019-05-18 13:28:04 följande:
    Fortfarande inte dyrt och det jag handlade var inte på rea heller. Det är typ 20 år sedan Adidas-kläder ansågs dyra och lite "finare".. Idag kan du till och med köpa Adidas-kläder på Ica Maxi.
    Ok men i Adidas-butiken är kläderna dyra. De ha nog billigare alternativ också som reas ut av andra återförsäljare.

ICA Maxi är ingen återförsäljare av Adidas. 
  • Anonym (undrar)
    Anonym (what) skrev 2019-05-18 13:29:21 följande:

vad menar du med "underklassbeteende"? Hur definierar du det?

låg klass kan man ha oavsett klasstillhörighet.

Det är vanligt bland underklassen att man har adidaskläder utanför gymmet.

• Anonym (what)
    Anonym (undrar) skrev 2019-05-18 13:33:00 följande:

vad baserar du det på?

samt även om en viss klasstillhörighet skulle klä sig mer frekvent i ett märke, så har det inget att göra med någon typ av beteende.
  • Anonym (undrar)
    Anonym (what) skrev 2019-05-18 13:39:14 följande:

vad baserar du det på?

samt även om en viss klasstillhörighet skulle klä sig mer frekvent i ett märke, så har det inget att göra med någon typ av beteende.

Läs uppdateringen på inlägget, jag skrev fel.
  • Anonym (Andreas)
    Anonym (what) skrev 2019-05-18 13:32:27 följande:

Ok men i Adidas-butiken är kläderna dyra. De ha nog billigare alternativ också som reas ut av andra återförsäljare.

ICA Maxi är ingen återförsäljare av Adidas. 

Maxi köper ibland in partier av Adidas-kläder och säljer. Precis på samma sätt som att de köper in partier av Converse, IPhones, Vebergrillar etc.. Adidas idag är inte samma exklusiva märke som det var för kanske 25-30 år sedan eftersom det numera går att köpa deras produkter i mängder av vanliga affärskedjor.
  • Hanky Panky
    Anonym (undrar) skrev 2019-05-18 13:33:00 följande:
    Lika vanligt bland medelklassen skulle jag påstå.

Det handlar ju om mode och trender. Vad som ses som ok i samhället och inte. Just nu kan man gå i snygga träningskläder utanför träning. Mjukisbyxor med snygg passform och dyrt märke ser jag sällan bland underklassen dock.

Och om det är ok på jobbet eller ej går ju inte veta om du inte säger vilket typ av jobb du anser?

Jag skulle påstå att det är ok på alla jobb som inte har dresscode.
  • Anonym (Sara)
    Anonym (undrar) skrev 2019-05-18 13:47:28 följande:

Läs uppdateringen på inlägget, jag skrev fel.

Vad är underklass för dig då och varför är det negativt att uppfattas som att tillhöra den?
  • pyssel

Om jag skulle reagera på någon klädsel på jobbet, så inte är det Adidasmärket eller "-stuket" i alla fall.

Alla hästar hemma
  • Anonym (Nej)

Jag skulle inte ens åka till ica i mjukisbyxor så nej på jobbet vore väldigt märkligt.

• Anonym (.)

På åttiotalet gick jag till jobbet i pastellfärgad joggingdress
    Olika jobb har ju olika klädkoder. Det hade stuckit av på mitt jobb men det hade även "finbyxor", syntetkavaj eller knytblus och pärlhalsband (för att inte tala om fransförlängningar och långa plastnaglar). Måna av oss hade å andra sidan inte platsat på en bank eller på ett säljkontor.

Jobbar man mot allmänheten finns ju aspekten att man kan behöva anpassa sig till hur seriös man uppfattas av besökare/kunder etc, oavsett yrkeskompetens.

Svar på tråden Vad tycker ni om vuxna som har på sig adidaskläder till tex jobbet?