• Johnnyorange

Greta Thunberg är överskattad

Är så jävla trött på att höra allt tjat om henne. Jag har inget emot henne personligen. Men att strejka varje fredag med etablissemangets välsignelse är ingen stor bragd. Hon har blivit som någon sorts helig ko. "Hur kan man attackera ett barn" Var det någon kolumnist på Aftonbladet som skrev.

Men man måste ju få ha rätt att kritisera även det barn och ungdomar gör. Så länge man håller sig saklig. Nej kan inte se varför hon förtjänar så här mycket uppmärksamhet.

• Svar på tråden Greta Thunberg är överskattad
  • klyban
    nattuw skrev 2019-10-01 08:54:48 följande:
    Oavsett om Greta är överskattad eller inte så finns det, med så mycket dumhet riktad åt ett och samma håll, risk att den seriösa klimatforskningen kan ta skada.
    Dock så är det mer att upp till Greta så har man skitit all forskning, och ett håll.
    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • klyban
    Pope Joan II skrev 2019-10-01 08:06:06 följande:
    För att vara någon som ständigt klagar över brist på saklighet och på att människor inte vill eller kan svara på dina frågor måste jag säga att du uppvisar en förbluffande brist på saklighet och tydligen inte vare sig vill eller kan svara på en enda enkel rak fråga ställd om ett inslag i vilket en professor på institutionen för marina vetenskaper i Göteborg uttalade sig. 

NÄ, jag för en diskussion vi inte glömmer sakligheten, du tror att en forskning trumfar alla andra.
    Där är ditt fel som aldrig går att glömma i en saklig diskussion.

Men du glömde ändå, fast du i samma mening vill prata saklighet.

Hur är det ens möjligt utan en agenda och ett ointresse diskutera sak?
    Kompartmentalisera ger dig inte rätt, inte det minsta då du ignorerar all forskning som inte stödjer din fantasi.
    Det finns ett ord för sånt redan, vetenskapsförnekare.

Då forskningen som stödjer människogjort klimat är överväldigande pekande åt ett enda håll.

Det enda du berättar att vi inte ska prata om en forskning, och den forskning du lyfter är i EXTREM MINORITET och självförklarande att det du säger saknar helt betydelse, jsut pga vetenskapsförnekandet.

Punkt slut.

• klyban
    KlantSmurfen skrev 2019-10-01 14:07:52 följande:
    Det skulle vara helt emot forumreglerna att sätta ord på upplevelsen att diskutera med "vissa" personer men jag kan ju försöka beskriva den på något sätt.
    Om man t.ex länkar tre länkar med 50+ vetenskapliga studier och herr FDFMGA tycker att vetenskapen har fel åsikt så börjar halmdockorna och so you are saying.
    FDFMGA funkar ju så att han saknar argument drar han ner diskussionen i sandlådan för att förstöra den

#742 är också ett roligt exempel på hur "vissa" personer fungerar i diskussioner, jag ville att de som läst domedagsraporten skulle länka den och det blir som vanligt när diskuterar med herr FDFMGA, han vantolkar inlägget med flit och börjar med halmdockorna du kallade den visst en alarmerande domedagsrapport som 98 procent av klimatforskarna står bakom...
    @FDFMGA är du väldigt nära släkt med herr ad hominem?
    det finns vissa likheter...

Konsensusen är så extrem, att det finns inget du ens kan säga som ändrar ens det allra minsta i frågan.(Och för dig).
    Och ska du vara saklig, så förlorar du varje diskussion där med.
    Och endast av en enda anledning, du är selektiv och där all dåligt tar du bort.
    Men kanske du skulle val ett annat område än det med ~95% konsensus i forskningen.

Dock tycker jag det är bra att man visar denna bångstyrigheten, det visar detachment och en oförmåga att förstå verkligheten.
    Agendor som detta, förlorar alltid, då de aldrig pratar någon sanning som håller sig längre än en elelr två meningar.

Sen ska vi glömma, men som du ser, vi är upplästa.
    Och glömmer gör vi inte, utan vi påminner dig hela tiden.

Men nått gör så du aldrig kommer ihåg, man kan faktiskt undra hur någon kan glömma så mcyket hela tiden, men du lyckas.

• FDFMGA

Det skulle vara helt emot forumreglerna att sätta ord på upplevelsen att diskutera med "vissa" personer men jag kan ju försöka beskriva den på något sätt.
    Om man t.ex länkar tre länkar med 50+ vetenskapliga studier och herr FDFMGA tycker att vetenskapen har fel åsikt så börjar halmdockorna och so you are saying.
    FDFMGA funkar ju så att han saknar argument drar han ner diskussionen i sandlådan för att förstöra den

#742 är också ett roligt exempel på hur "vissa" personer fungerar i diskussioner, jag ville att de som läst domedagsraporten skulle länka den och det blir som vanligt när diskuterar med herr FDFMGA, han vantolkar inlägget med flit och börjar med halmdockorna du kallade den visst en alarmerande domedagsrapport som 98 procent av klimatforskarna står bakom...

Oj, det var en ordentlig känslovallning.

Nåja, den följde ju på den där du ville ha länkar till den alarmerande domedagsrapporten som 98 procent av klimatforskarna enligt dig står bakom.

Som vän av ordning  så anser jag att det är du som ska länka till det du påstår. Och som vän av språkstringens så undrar jag vilka domedagsrapporter som inte är alarmerandeSkrattande

Den här gången har jag ju inte ens bett dig at förklara en företeelse med egna ord som förra gången dina känslor vallade, den då du bytt till dig ett rejält antal länkar som spretade år olika håll.

Också det i en tråd om Greta Thunberg. 

En 16-årig tjej som tar sig ton kan verkligen få en och annan att fullständigt tappa koncepternaSkrattande
  • FDFMGA
    Mentat skrev 2019-09-30 13:32:30 följande:
    Din avslutande mening är något för lång. Jag rättar den: "Problemet med populister är ju att de alltid lyckas leta rätt på någon stofil som påstår det de vill höra  - och detta görs så gott som alltid utan någon som helst relevanskontroll eller källkritik."

Javisst, jag håller med. Det är alltid nyttigt att gå till källan och kontrollera relevansen, oavsett vad saken gäller eller egen ståndpunkt.
    Javisst, det gäller förstås inte bara högerpopulister.

Därför kan det vara effektivt att be en populist förklara något med egna ord - eller möjligen ineffektivt i och med att svaret uteblir då.
  • FDFMGA

Hmm, jag missade visst din slutkläm.

Jag antar att du syftar på Klyban.

Nej, vi är inte nära släkt vare sig i fråga om åsikter eller sättet att uttrycka oss. Under den tid du kallade dig Klunssmurfen så var vi djupt oense om hur man ska förhålla sig till SD - men tydligen tar vi bägge människans påverkan på klimatet på allvar.

Jag har förstått att du och en del andra anser att Klyban använder begreppet ad hominem för ofta. Varför inte säga det till Klyban direkt i stället för inlindat i ett angrepp på mig.

Någon slags anständighet borde det väl ändå finnas, även hos dig.
  • Anonym (Konsensus)

Litteraturstudie, publicerad i Nature, visade att 99,7% av klimatforskarna är överens om att människan påverkar klimatet genom koldioxidutsläpp. 99,7% alltså nästintill total enighet angående människans påverkan.

Dessutom är det visat att så snabba och kraftiga ändringar av klimatet och temperaturen _aldrig_ har inträffat under jordens historia. Självklart har variationer förekommit, men så snabbt som det sker nu har aldrig någonsin inträffat.

Däremot finns det olika modeller för var detta kommer sluta, vissa mer dramatiska än andra. Alla modeller visar dock på att detta förr eller senare går åt helvete om vi inte gör något åt det, frågan är bara när. Vi vet inte hur lång tid vi har på oss. Det kan vara extremt akut eller så har vi 50 år på oss. Men om det är extremt akut och vi inte gör något åt det, ja, då ligger vi pyrt till. Är det värt att chansa? Förändringar måste göras, så det är väl lika bra att skynda på det för att vara på den säkra sidan.

Däremot är jag inte helt nöjd med alla lösningar som presenteras. Ska vi får ner koldioxidutsläppen är en väg att gå att ha mer kärnkraft. På lång sikt behöver troligtvis kärnkraften fasas ut eller förändras rejält, läs Gen-IV, men på kort sikt hjälper det oss att få ner koldioxidutsläppen. Vad är mest akut? Ja inte är det att ta bort kärnkraften i alla fall. Men när det akuta problemet med koldioxidutsläppen är åtgärdat, då kan vi börja med kärnkraftsavecklingen om det är möjligt.

• klyban
    FDFMGA skrev 2019-10-01 21:54:12 följande:
    Hmm, jag missade visst din slutkläm.

Jag antar att du syftar på Klyban.

Nej, vi är inte nära släkt vare sig i fråga om åsikter eller sättet att uttrycka oss. Under den tid du kallade dig Klunssmurfen så var vi djupt oense om hur man ska förhålla sig till SD - men tydligen tar vi bägge människans påverkan på klimatet på allvar.

Jag har förstått att du och en del andra anser att Klyban använder begreppet ad hominem för ofta. Varför inte säga det till Klyban direkt i stället för inlindat i ett angrepp på mig.

Någon slags anständighet borde det väl ändå finnas, även hos dig.

Det blir mycket att upprepa den ad hominem, då en del står här diskussion och använder ord som inte har med sak och göra.
    Utan endast prat om annat istället, och ofta person när det kommer till Greta.

Dock var det en mycket märklig sak för h*n att göra och attackera dig pga av mig.

• klyban
    Anonym (Konsensus) skrev 2019-10-01 22:12:59 följande:
    Litteraturstudie, publicerad i Nature, visade att 99,7% av klimatforskarna är överens om att människan påverkar klimatet genom koldioxidutsläpp. 99,7% alltså nästintill total enighet angående människans påverkan.

Dessutom är det visat att så snabba och kraftiga ändringar av klimatet och temperaturen _aldrig_ har inträffat under jordens historia. Självklart har variationer förekommit, men så snabbt som det sker nu har aldrig någonsin inträffat.

Däremot finns det olika modeller för var detta kommer sluta, vissa mer dramatiska än andra. Alla modeller visar dock på att detta förr eller senare går åt helvete om vi inte gör något åt det, frågan är bara när. Vi vet inte hur lång tid vi har på oss. Det kan vara extremt akut eller så har vi 50 år på oss. Men om det är extremt akut och vi inte gör något åt det, ja, då ligger vi pyrt till. Är det värt att chansa? Förändringar måste göras, så det är väl lika bra att skynda på det för att vara på den säkra sidan.

Däremot är jag inte helt nöjd med alla lösningar som presenteras. Ska vi får ner koldioxidutsläppen är en väg att gå att ha mer kärnkraft. På lång sikt behöver troligtvis kärnkraften fasas ut eller förändras rejält, läs Gen-IV, men på kort sikt hjälper det oss att få ner koldioxidutsläppen. Vad är mest akut? Ja inte är det att ta bort kärnkraften i alla fall. Men när det akuta problemet med koldioxidutsläppen är åtgärdat, då kan vi börja med kärnkraftsavecklingen om det är möjligt.
    Kan du länka?
  • Kepler

Klimatet står helt klart under mänsklig åverkan. Frågan är hur stor del hon har av det totala koldioxidutsläppet. Hur stor del står egentligen till exempel vulkaner för? Och hur väl rustad är vi egentligen för ett riktigt stort vulkanutbrott? Klarar klimatet som det ser ut idag av detta också? Hur sårbara är vi ur klimathänseende om något sådant här med ett riktigt stort vulkanutbrott också sker. Jorden har ju förödande kapacitet på såhär sätt. Hur lite behövs då inte om nu vi själva skitar ner så mycket. Och hur katastrofalt skulle då inte ett riktigt stort vulkanutbrott kunna bli. Finns det egentligen några siffror på detta?

Svar på tråden Greta Thunberg är överskattad