• Johnnyorange

Greta Thunberg är överskattad

Är så jävla trött på att höra allt tjat om henne. Jag har inget emot henne personligen. Men att strejka varje fredag med etablissemangets välsignelse är ingen stor bragd. Hon har blivit som någon sorts helig ko. "Hur kan man attackera ett barn" Var det någon kolumnist på Aftonbladet som skrev.

Men man måste ju få ha rätt att kritisera även det barn och ungdomar gör. Så länge man håller sig saklig. Nej kan inte se varför hon förtjänar så här mycket uppmärksamhet.

• Svar på tråden Greta Thunberg är överskattad
  • klyban
    nattuw skrev 2019-10-02 19:26:12 följande:
    Felet är att kvalitén på media och diverse tyckare är för låg. De (media och tyckare) har inget intresse av att sätta sig in i forskningen eller att återge vad forskningen säger. Vad media är intresserad av är populistisk och fördummande klickjournalistik som de kan sälja in till de som själva inte kan eller inte vill sätta sig in i olika frågor.

När sedan politiker och andra börjar agera inte efter vad forskningen säger utan efter vad några klickvänliga rubriker säger och det dessutom är politiskt viktigare att agera mot politiska motståndare än för en bra lösning så blir det oftast inte bra.

Så länge den är högre än agendan, och det är den med miltals idag.
    Sen sure, vissa medier bankar stenhårt på trumman, andra mer lättare.
    Dock så har vi en del som inte ens diskuterar forskningen. som är i majoritet, och tor ALL den inte ens existerar.
    På den nivån är vi i ämnet.

hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • klyban
    Kepler skrev 2019-10-02 19:23:46 följande:
    Jo, jo helt rätt min vän. Jag håller fullständigt med dig med de exemplen du nu kom med ytterligare. Så frågan är nu. Vilket i alla fall skrämmer mig lite. Det är då således hur klimatet tål dessa naturliga belastningarna. Helt rätt med metan. Och det här med med upptiningen av permafrosten gör ju så det hela accelererar. Likaså de allt kraftigare bränderna. Så med de tilläggen du nu kom med. Så ser det ju inte precis ljusare ut för oss. För med ett sådant dystert facit. Så skulle man då även såldes kunna tänka sig. Att även ett mindre vulkanutbrott skulle kunna bli en svår belastning för klimatet. Vilken katastrof skulle då inte ett större utbrott kunna vara. Ja om det nu sker ett sådant. 
    earthdata.nasa.gov/learn/sensing-our-planet/v...

Helt meningslöst att diskutera nått med klimatet och vulkaner.
    Och enbart för vulkaner kan vi inte göra ett skit åt.

Men ja, de bara spär på problemen, rätt självklart.

• Kepler
    klyban skrev 2019-10-02 19:32:14 följande:

Helt meningslöst att diskutera nått med klimatet och vulkaner.
    Och enbart för vulkaner kan vi inte göra ett skit åt.

Men ja, de bara spär på problemen, rätt självklart.

Precis! Och det är just det som jag tycker är så skrämmande. Ja att vi inte kan göra något detta. Tillsamman med upptiningen av permafrosten. Och detta just därför för att vi ju trots allt kan göra en hel del själva för att förbättra klimatet. Ja som du nämnt. Och som jag fullständigt håller med dig om.

PS. Jag är ingen klimatförnekare om du nu tror det.  

• klyban
    Kepler skrev 2019-10-02 19:50:11 följande:
    Precis! Och det är just det som jag tycker är så skrämmande. Ja att vi inte kan göra något detta. Tillsamman med upptiningen av permafrosten. Och detta just därför för att vi ju trots allt kan göra en hel del själva för att förbättra klimatet. Ja som du nämnt. Och som jag fullständigt håller med dig om.

PS. Jag är ingen klimatförnekare om du nu tror det.  

Det jag reagerade på var att de vulkaner vi sett, är obetydliga i jämförelse.
    Man skulle nog kunna säga tom att de inte ens existerade i jämförelse, som små puffar Flört

Dock är en sak vi ska tänka på, inget med vulkaner ändrar nått i klimatfrågan och vad vi kan göra.
    Och av enkla anledningen att vi kan inte påverka dom det allra minsta.

Om du uppvisar vetenskapsförnekning, så lovar jag dig att jag berättar det tydligt för dig.

• FDFMGA
    Kepler skrev 2019-10-02 19:23:46 följande:
    Jo, jo helt rätt min vän. Jag håller fullständigt med dig med de exemplen du nu kom med ytterligare. Så frågan är nu. Vilket i alla fall skrämmer mig lite. Det är då således hur klimatet tål dessa naturliga belastningarna. Helt rätt med metan. Och det här med med upptiningen av permafrosten gör ju så det hela accelererar. Likaså de allt kraftigare bränderna. Så med de tilläggen du nu kom med. Så ser det ju inte precis ljusare ut för oss. För med ett sådant dystert facit. Så skulle man då även såldes kunna tänka sig. Att även ett mindre vulkanutbrott skulle kunna bli en svår belastning för klimatet. Vilken katastrof skulle då inte ett större utbrott kunna vara. Ja om det nu sker ett sådant. 
    https://earthdata.nasa.gov/learn/sensing-our-planet/volcanoes-and-climate-change
    Man får väl hoppas att det inte sker något större utbrott på länge, om inte annat så av omtanke gentemot de som skulle drabbas direkt av utbrottet.

Men visst finns det sådant som ligger bortom människans påverkan som kan inverka på klimat och annat, samtidigt så finns det ju goda skäl att kalla den här geologiska tidsåldern Antropocenoch då handlar det ju inte bara om hur människan påverkar atmosfären utan hela jorden med massdöd av jur- och växtarter.

Hur kommer havets tilltagande försurning (nästan en tredjedel av den koldioxid vi tillför atmosfären tas upp av haven, vilket iofs mildrar vår klimatpåverkan men förändrar livsbetingelserna i haven) eller all plast, miljögifter och annat elände.

Jag tror att det som får så pass många att bli upprörda över Greta Thunbergs budskap är att det såvål handlar om vårt individuella ansvar för vår lilla påverkansdel som om ett globalt samarbete för att begränsa människans miljöpåverkan.

Det finns så många som aldrig har fått lära sig att ta ansvar och som tillägnat sig ryggmärgsreflexen att allt alltid är någon annans fel.
  • Kepler

Angående klimatet så är jag ännu mer pessimistisk nu än vad jag var för ett tag sedan. Min personliga uppfattning är att jag tror att det nu kommer att dröja ännu längre tid innan vi får bukt med klimatet. Detta eftersom jag ser det som nu sker i klimatet som en process liknande ett hjul som satts i rörelse. En illa varslade process som när den väl kommit i rörelse. Det vill säga är under negativ förändring ifrån att ha varit någon form av balans. Jag nu tror kommer att ta ännu längre tid att få bukt än vad jag trodde tidigare. Jag kan inte påstå att jag är sådär jätte insatt i ämnet. Mer än att jag som Greta och många andra idag kan känna en viss desperation av att vi behöver göra något drastiskt. För även om vi inte kommer kunna vrida hjulet tillbaka dit där vi var från början innan klimatförändringarna började ske. Så är det i alla fall högst nödvändigt att vi försöker göra något. Frågan är vad och hur. Själv så ska jag emellertid fortsätta åka buss osv.   

• Kepler

Angående klimatet så är jag ännu mer pessimistisk nu än vad jag var för ett tag sedan. Min personliga uppfattning är att jag tror att det nu kommer att dröja ännu längre tid innan vi får bukt med klimatet. Detta eftersom jag ser det som nu sker i klimatet som en process liknande ett hjul som satts i rörelse. En illa varslade process som när den väl kommit i rörelse. Det vill säga är under negativ förändring ifrån att ha varit någon form av balans. Så tror jag nu det kommer att ta ännu längre tid att få bukt med än vad jag trodde tidigare. Jag kan inte påstå att jag är sådär jätte insatt i ämnet. Mer än att jag som Greta och många andra idag kan känna en viss desperation av att vi behöver göra något drastiskt. För även om vi inte kommer kunna vrida hjulet tillbaka dit där vi var från början innan klimatförändringarna började ske. Så är det i alla fall högst nödvändigt att vi försöker göra något. Frågan är vad och hur. Själv så ska jag emellertid fortsätta åka buss osv.  

• Anonym (Micke)

Man skall inte köpa all forskning rakt av utan läsa på och studera, det är så mycket
    konstiga studier och helt klart " agenda drivna" studier så man blir mörkrädd.

Typexpempel på detta är EAT-Lancet rapporten som kom förra året om
    hållbar matproduktion.   En av mina favoritämnen dessutom.

Naturligtvis var huvudbudskapet att köttproduktion skulle stå för en minimal del
    av framtidens kost. Vegetabilier och NÖTTER var huvudnäringskällan.
    Dessutom verkade siffrorna snurriga. Grafer och tabeller verkade för mej märkliga.

Man redovisade växthusgaser som metan och lustgas ( som uppstår vid köttproduktion )  men inte någonstans fanns koldioxid värden medtagna.
    Mycket märkligt.  Svaret kom senare när många började ställa frågor.
    Nej man har bortsett från koldioxid.  VA ?
    Svaret var häpnadsveckande:  Vi kommer ändå ha ställt om till förnyelsebar energi
    till år 2050 så data om koldioxid behövs inte.

Men va bra !  Vilka fantastiska studer vi kan göra om vi kan bortse från koldioxid.
    Jag kan ju göra en studie om flygets eller biltrafiken i framtiden och helt bortse från koldioxid. Den finns ju inte år 2050 .

medförfattare till studien är en kändis i miljörörelsen, Johan Rockström.

.

• klyban
    Anonym (Micke) skrev 2019-10-03 17:52:34 följande:
    Man skall inte köpa all forskning rakt av utan läsa på och studera, det är så mycket
    konstiga studier och helt klart " agenda drivna" studier så man blir mörkrädd.

Typexpempel på detta är EAT-Lancet rapporten som kom förra året om
    hållbar matproduktion.   En av mina favoritämnen dessutom.

Naturligtvis var huvudbudskapet att köttproduktion skulle stå för en minimal del
    av framtidens kost. Vegetabilier och NÖTTER var huvudnäringskällan.
    Dessutom verkade siffrorna snurriga. Grafer och tabeller verkade för mej märkliga.

Man redovisade växthusgaser som metan och lustgas ( som uppstår vid köttproduktion )  men inte någonstans fanns koldioxid värden medtagna.
    Mycket märkligt.  Svaret kom senare när många började ställa frågor.
    Nej man har bortsett från koldioxid.  VA ?
    Svaret var häpnadsveckande:  Vi kommer ändå ha ställt om till förnyelsebar energi
    till år 2050 så data om koldioxid behövs inte.

Men va bra !  Vilka fantastiska studer vi kan göra om vi kan bortse från koldioxid.
    Jag kan ju göra en studie om flygets eller biltrafiken i framtiden och helt bortse från koldioxid. Den finns ju inte år 2050 .

medförfattare till studien är en kändis i miljörörelsen, Johan Rockström.

.

Undra när vi får redan på vad som var agenda.
    Och om du ska säga nått, så får du ge källor och påståenden som är kvantifierad i forskningen.

• Anonym (Micke)
    klyban skrev 2019-10-03 19:04:07 följande:

Undra när vi får redan på vad som var agenda.
    Och om du ska säga nått, så får du ge källor och påståenden som är kvantifierad i forskningen.

Den finns nedladdningsbar på näten och en lång debatt på DN följde.

Jag citerar från slutreplik från författarna;

?Så varför inkluderades inte utsläpp av koldioxid i analysen? Det beror på att rapporten antar att samhället, i en strävan att nå Parisavtalet, har ställt om till helt förnyelsebara energikällor år 2050.?

Svar på tråden Greta Thunberg är överskattad