• Johnnyorange

Greta Thunberg är överskattad

Är så jävla trött på att höra allt tjat om henne. Jag har inget emot henne personligen. Men att strejka varje fredag med etablissemangets välsignelse är ingen stor bragd. Hon har blivit som någon sorts helig ko. "Hur kan man attackera ett barn" Var det någon kolumnist på Aftonbladet som skrev.

Men man måste ju få ha rätt att kritisera även det barn och ungdomar gör. Så länge man håller sig saklig. Nej kan inte se varför hon förtjänar så här mycket uppmärksamhet.

• Svar på tråden Greta Thunberg är överskattad
  • Anonym (Xx)
    Anonym (Sant?) skrev 2019-08-03 00:31:47 följande:

Du har ganska höga tankar om mig om du tror att om jag inte känner till något beslut hon påverkat så är det bevis för att det inte existerar.

Jag tror ingenting om dig, men när du själv i ditt inlägg säger att Greta har påverkat beslut så ville jag veta vilka. Du eller ingen har ännu inte kunnat ge någonting mer än att hon bara är så bra, det är lätt att säga att någon är bra, svårare att visa varför denne är så bra tydligen.
  • klyban
    Anonym (Xx) skrev 2019-08-03 10:37:37 följande:
    Jag tror ingenting om dig, men när du själv i ditt inlägg säger att Greta har påverkat beslut så ville jag veta vilka. Du eller ingen har ännu inte kunnat ge någonting mer än att hon bara är så bra, det är lätt att säga att någon är bra, svårare att visa varför denne är så bra tydligen.

Greta har möjligheten att påverka nu när hon åker till USA tex.
    Men det är rätt naivt och tro hon ska ändra allt, eller ens delar.
    Utan en påverkan har hon, men såklart en dag så kanske hennes makt inom klimatrörelsen är så stor att hon faktiskt kan göra nått.
    Då dörrvakten på den öppna dörren är nu borta.

Men nu är hon 16 år , och vi redan vet hon inte gjort nått, för ingen förväntar sig detta av en som hållit på så kort tid och är 16 år.
    Vet dock inte varför detta är en fråga för en opinionsbildare, även om et vore en fjäder i hatten.
    Även sker inte förändringar BARA i lagar och förordningar, utan även hos folk som börjar sopsortera mer tex.

HAHA, såg Ryssland som inte har en susning om vad sopsortering är, där håller man på göra sin befolkning sjuka.
    Och när vinden ligger på från tippen, så blöder dom näsblod flera ggr om dagen.
    Frågan är mer än bara klimatet som jag upprepat ett par ggr nu Tomte
    Och Moskvas idé är att importera det till Kolahalvön till ett träsk, som sen kommer smutsa ned bäckar, åar, floder och till slut havet.
    Det är mer den miljötänk du har = inget imorgon, bara nu.

hur många meter var det?
  • Anonym (Sant?)
    Anonym (Xx) skrev 2019-08-03 10:37:37 följande:

Det har jag ju faktiskt inte sagt. Bara att hon öppnar dörrarna för dom som ska fatta besluten. För att hon är bra opinionsbildare är vi väl alla överens om.
  • Anonym (Xx)
    Anonym (Sant?) skrev 2019-08-03 15:25:04 följande:
    Det har jag ju faktiskt inte sagt. Bara att hon öppnar dörrarna för dom som ska fatta besluten. För att hon är bra opinionsbildare är vi väl alla överens om.
    Anonym (Sant?) skrev 2019-08-02 22:59:10 följande:
    Ja exakt! Och Greta-vågen underlättar för politikerna att fatta de där obekväma besluten. 

Njae du skrev det ovan och jag frågade då om du kunde styrka det och det kunde du inte.

Nej alla är verkligen inte överens om att hon är bra opinionsbildare, hon ska ha respekt för att hon engagerar sig, det är självklart bra men det är inte hon utan media som ser till att hon hålls vid liv överhuvudtaget. Hon är bara en random språkrör som pratar om det som alla redan vet. Hon har noll makt och inget inflytande alls. Det är i våra världsledare händer som miljön ligger men jag tror tyvärr att ingen kommer komma fram till något konstruktivt ever på grund av att man vill inte röra runt i världsekonomin, dock hoppas jag att jag har fel i det.

Nog om detta nu, vi kommer inte längre i denna diskussion. Vi vet nu vart alla står i frågan.Tråden har nu bara blivit ett ältande i vem som tror sig ha mest rätt eller mest fel med märkliga skribenter som bara ska raljera, ge elaka insinuationer och skriva obegripliga inlägg på något man aldrig ens har skrivit om.
  • Aurora Borrealis

Det hon har gjort är att bli inbjuden av politiker runt om i världen, att hålla föredrag om klimatet och på dessa föredrag, där presenterar hon enbart fakta. Hur mycket koldioxid som släpps ut exakt bland annat och annan relaterad fakta. Hon upplyser om läget för beslutsfattare och allmänheten runt om i världen genom att presentera vetenskaplig fakta på föredrag om påverkan från oss människor på klimatet.

• Anton Chigurh
    klyban skrev 2019-08-03 10:53:06 följande:

Greta har möjligheten att påverka nu när hon åker till USA tex.

Men det är rätt naivt och tro hon ska ändra allt, eller ens delar.

Utan en påverkan har hon, men såklart en dag så kanske hennes makt inom klimatrörelsen är så stor att hon faktiskt kan göra nått.

Då dörrvakten på den öppna dörren är nu borta.

Men nu är hon 16 år , och vi redan vet hon inte gjort nått, för ingen förväntar sig detta av en som hållit på så kort tid och är 16 år.

Vet dock inte varför detta är en fråga för en opinionsbildare, även om et vore en fjäder i hatten.

Även sker inte förändringar BARA i lagar och förordningar, utan även hos folk som börjar sopsortera mer tex.

HAHA, såg Ryssland som inte har en susning om vad sopsortering är, där håller man på göra sin befolkning sjuka.

Och när vinden ligger på från tippen, så blöder dom näsblod flera ggr om dagen.

Frågan är mer än bara klimatet som jag upprepat ett par ggr nu

Och Moskvas idé är att importera det till Kolahalvön till ett träsk, som sen kommer smutsa ned bäckar, åar, floder och till slut havet.

Det är mer den miljötänk du har = inget imorgon, bara nu.

Du glömde ge "Anonym Xx" KONKRETA EXEMPEL på beslut som Greta kan ta cred för.

Och inte nåt ovidkommande svammel nu, Klyban, utan......ja. Visa nu vad du går för....!
    Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
  • klyban
    Anton Chigurh skrev 2019-08-04 08:21:40 följande:

Och inte nåt ovidkommande svammel nu, Klyban, utan......ja. Visa nu vad du går för....!

Vet inte om jag nämnt detta någon gång innan, men om jag har glömt så är Greta 16år och alla vet redan om att det har hon inte hunnit med.
    Återkom om 20år, så blir den frågan högrelevant, nu inte alls tjejen är 16år och bar suttit utanför kansliet nästan.

Tycker det är intressant att du tror på den som en diskussionspunkt utan att nämna det uppenbara och självförklarande.
    På tal om svammel då.

hur många meter var det?
  • Aurora Borrealis
    Anton Chigurh skrev 2019-08-04 08:21:40 följande:

Greta är inte politiker och fattar inte beslut över länder. Hon upplyser och informerar till de som fattar besluten om hur läget är, vilken fakta som finns. Greta är alltså 16 år och inte beslutsfattande politiker. Jag förstår att du tolkar det som att det är hon som bestämmer vad alla länder ska göra. Det konkreta hon gör är att presentera forskning kring klimatet för alla. Sedan om någon väljer att agera på forskningen och ha tillräcklig intelligens att förstå vad som behöver göras är inte Greta regissör över.
  • FDFMGA
    klyban skrev 2019-08-05 10:25:20 följande:

Vet inte om jag nämnt detta någon gång innan, men om jag har glömt så är Greta 16år och alla vet redan om att det har hon inte hunnit med.
    Återkom om 20år, så blir den frågan högrelevant, nu inte alls tjejen är 16år och bar suttit utanför kansliet nästan.

Tycker det är intressant att du tror på den som en diskussionspunkt utan att nämna det uppenbara och självförklarande.
    På tal om svammel då.

Aurora Borrealis skrev 2019-08-05 13:09:29 följande:
    Greta är inte politiker och fattar inte beslut över länder. Hon upplyser och informerar till de som fattar besluten om hur läget är, vilken fakta som finns. Greta är alltså 16 år och inte beslutsfattande politiker. Jag förstår att du tolkar det som att det är hon som bestämmer vad alla länder ska göra. Det konkreta hon gör är att presentera forskning kring klimatet för alla. Sedan om någon väljer att agera på forskningen och ha tillräcklig intelligens att förstå vad som behöver göras är inte Greta regissör över.

Jag får intrycket av att somliga förväntar sig att Greta Thunberg antingen ska konstruera en manick som suger in koldioxid i ena änden och sprutar ut kolhydrater i den andra eller alternativt att opinionsbildning ska kunna mätas kvantitativt.

Det funkar knappast så. Däremot är det intte särskilt längesen jag såg ett uttalande från Angela Merkel att Greta Thunberg med flera påverkat den tyska regeringens klimatarbete.

Den svenska klimataktivisten Greta Thunberg har fungerat som en blåslampa för den tyska regeringen i miljö- och klimatpolitiken, enligt Angela Merkel.

https://www.svd.se/merkel-greta-har-varit-en-blaslampa

• klyban
    in the park skrev 2019-08-05 22:27:05 följande:
    Om vi är överens om att Greta inte åstakommit något så skulle ju alla kunna strunta i henne tills det gått 20 år, eller?

Förvirrade människor yrar dock om hennes otroliga insatser som "opinionsbildare" - som inte gett någonting överhuvudtaget.

Nåväl. Varken Greta eller nån random nolla på familjeliv lär vara personen påverkar klimatets utveckling i rätt riktning.

Kul annars att Greta presenterar fakta som forskarna redan presenterat. Dock svårt se mervärdet i det. Det är isåfall en jättesmocka mot sittande regering som lyssnar på små barn istället för att lyssna på forskare.

Greta är inte klar än.

Men vi har en diskussion mo forskningen där vi ska skita i ~95-97% av forskningen, bara för det finns ett fåtal som tycker annat och flera som inte ens är klimatforskare och inte kompetenta för aktuell forskning.

Det var det som skedde efter fossilisering fattade vad som höll på satt ske.
    Exxon gjort sin egen forskning som stödjer att fossilindustrin är en orsak.

Men tack för att du är här och lyfter Greta så vi pratar mer om henne och hennes opinionsbildning.

hur många meter var det?
Svar på tråden Greta Thunberg är överskattad