• Johnnyorange

Greta Thunberg är överskattad

Är så jävla trött på att höra allt tjat om henne. Jag har inget emot henne personligen. Men att strejka varje fredag med etablissemangets välsignelse är ingen stor bragd. Hon har blivit som någon sorts helig ko. "Hur kan man attackera ett barn" Var det någon kolumnist på Aftonbladet som skrev.

Men man måste ju få ha rätt att kritisera även det barn och ungdomar gör. Så länge man håller sig saklig. Nej kan inte se varför hon förtjänar så här mycket uppmärksamhet.

• Svar på tråden Greta Thunberg är överskattad
  • RebeckaZ70

Om Greta kan få folk runt om i världen att börja med att minska på sin klimatpåverkan så har hon gjort något väldigt bra.

I want to step into the water, And get totally wet, I'm a Romeo's daughter I'm in it up to my neck
  • Anonym (Xx)
    Anonym (yohoo) skrev 2019-08-01 21:33:15 följande:
    Visst, men det kan hon inte. Även om hon kunde så skulle det inte räcka till. Det behövs radikala grepp för att komma någonstans. Vi måste på bred front driva en smart energipolitik. Det skulle kunna gör underverk för klimatet. Mp har tyvärr förvärrat klimatet.
    Precis, det är inte Greta vi behöver, det Greta gör är att bara sparka redan in öppna dörrar. Vi behöver mer klimatsmarta uppfinningar och att våra politiker fattar obekväma beslut som gör att vi tvingas ställa om. Det kommer bli ett jävla liv men det är nödvändigt om det ska hända något radikalt.

• Anonym (Sant?)
    Anonym (yohoo) skrev 2019-08-01 20:39:44 följande:

Det är symptomatiskt för pk-samhället. Vi släpper fram en massa idioter genom mediabruset och gemene man kan känna sig lite duktig när de håller med. Sen tar samma människor flyget till medelhavet och bilen till jobbet. Hurra för Greta som inte gör nån skillnad.

Så funkar det väl inte? Dom som strejkar tillsammans med Greta kan inte nästa dag äta importerat kött, ta bilen eller flyga till Medelhavet. Det har varit på tal att mina barn skulle skolstrejka men då pratade vi om att dom också, liksom Greta, bör leva som dom lär. Även om vi inte gör det till vardags så händer det att vi i vår familj kör bil, äter kött och flyger. Då ska vi heller inte strejka tycker jag.
  • Grande Rock
    Anonym (Xx) skrev 2019-08-01 21:40:03 följande:
    Precis, det är inte Greta vi behöver, det Greta gör är att bara sparka redan in öppna dörrar. Vi behöver mer klimatsmarta uppfinningar och att våra politiker fattar obekväma beslut som gör att vi tvingas ställa om. Det kommer bli ett jävla liv men det är nödvändigt om det ska hända något radikalt.
    Om det nu är så att makthavarna gör det som måste göras, så är tycker iaf jag att det är ganska bra att väcka opininion i frågan. Eller föredrar du att vi väntar lite till och ser om de tar initiativet som behövs lite längre fram.?
    Att tro är att inte veta
  • Anonym (Sant?)
    Anonym (yohoo) skrev 2019-08-01 22:07:21 följande:

Bra gjort av er. Så för er gör Greta ingen skillnad, eller hur. Handlar det om att andra borde sluta flyga?

För oss gör Greta skillnad jo. Hon (bland annat ) inspirerar oss att cykla mer, åka tåg mer, välja mer vegetariskt och shoppa mindre. Dock lever vi ännu inte på en hållbar nivå.
  • Mentat
    Johnnyorange skrev 2019-05-16 16:48:03 följande:

Är så jävla trött på att höra allt tjat om henne. Jag har inget emot henne personligen. Men att strejka varje fredag med etablissemangets välsignelse är ingen stor bragd. Hon har blivit som någon sorts helig ko. "Hur kan man attackera ett barn" Var det någon kolumnist på Aftonbladet som skrev.

Men man måste ju få ha rätt att kritisera även det barn och ungdomar gör. Så länge man håller sig saklig. Nej kan inte se varför hon förtjänar så här mycket uppmärksamhet.

Det är hur enkelt som helst att attackera ett barn. Gör tankeexperimentet att Greta, eller någon annan för all del, hade strejkat varje fredag i protest mot aborter, eller "homosex"-propaganda under Pride eller något i den stilen.

Hade media beskrivit det om och om igen i ständigt positiva termer? Glöm det. Då hade det blivit ett helt annat ljud i skällan. Greta själv är säkert uppriktig men hennes rörelse är de facto skapad av media.
  • klyban
    Anonym (B) skrev 2019-08-01 20:59:23 följande:
    Det var väl inget egentligt svar på frågan men jag tolkar det som att du tycker att för att andra gör det kan du också göra det. Samtidigt som du av någon outgrundlig anledning ändå ska vara där och peka ut att det är fel när någon annan gör det.

Det kan vara ganska svårt att undvika person helt när hela trådstarten handlar om en person och vad denne har uträttat.

Jag hade önskat tråden hade varit saklig, men saken är att när anti-klimatiserna försöker prata sak.
    Så går inte det så bra heller, och just för de ignorerar ~95-97 % av forskningen som felaktig.
    Och ~3-5% som i en hel del fall inte ens gjorda av kompetent personal är den ENDA rätt forskningen.
    Det sätter detta i ett helt annat perspektiv och vilken nivå det ligger på.

Det är ju ganska uppenbart Greta behövs, för man vill ju inte ens prata om miljö och klimat.
    Och det gör Greta bra.

Och Greta kommer inte uppfinna nått för miljön troligtvis, så hon kan med gott samvete fortsätta och göra sin sak.
    Och helt utan att riskera någon uppfinning.

hur många meter var det?
  • klyban
    Anonym (Sant?) skrev 2019-08-01 21:57:59 följande:
    Så funkar det väl inte? Dom som strejkar tillsammans med Greta kan inte nästa dag äta importerat kött, ta bilen eller flyga till Medelhavet. Det har varit på tal att mina barn skulle skolstrejka men då pratade vi om att dom också, liksom Greta, bör leva som dom lär. Även om vi inte gör det till vardags så händer det att vi i vår familj kör bil, äter kött och flyger. Då ska vi heller inte strejka tycker jag.

Såklart dom kan, frågan är inte svart och vitt.
    Dock bör man överväga sådana resort och göra besparingar på andra håll.

Inte ens i döden slutar vi generera co2, så hur är det ett argument att ta bort allt, när vi redan vet ju det går aldrig.

hur många meter var det?
  • Anonym (Sant?)
    Vi behöver mer klimatsmarta uppfinningar och att våra politiker fattar obekväma beslut som gör att vi tvingas ställa om. Det kommer bli ett jävla liv men det är nödvändigt om det ska hända något radikalt.
    Ja exakt! Och Greta-vågen underlättar för politikerna att fatta de där obekväma besluten. 
Svar på tråden Greta Thunberg är överskattad