Anonym (Blir elak) skrev 2019-05-05 10:53:13 följande:
Om jag själv är uppåt kan det vara smittsamt och härligt att vara runt glada personer. Men eftersom det inte är mitt naturliga tillstånd att vakna upp med ett leende varje morgon och min person är relativt introvert och inkännande och jag ofta vaknar upp med smärta i kroppen och oro för min existens, blir jag ofta helt matt och undviker sådana människor.
Har väldigt svårt generellt med människor som har leende ansikten även när de talar om sorgliga eller neutrala saker. Känns provocerande och har svårt att lita på en sådan person. Saknar allvaret, djupet och finner dem lite korkade som aldrig bekymrar sig över tillvaron och har behov av att uttrycka detta. Nästan som en karaktärsbrist. Men ofta är det just dessa människor som också har väldigt bra liv, bra jobb, bra relationer, bra barn och bra hälsa.
Kanske är det helt enkelt en sådan mentalitet som är förutsättningen för att må bra och kunna uppskatta livet?
De mindre glada fokuserar ju ofta på negativa aspekter av sitt liv och kan ha svårt att känna välbefinnande och saker att glädjas åt.
Vore intressant att göra en studie på barndom, gener och uppväxt t ex, för det är ju ingen slump att trygga människor är mer positiva och förmodligen mer hälsosamma?
Jag har haft en ganska otrygg uppväxt och har idag väldigt liten kontakt med min familj. Har en hel del vänner, men den grundläggande tryggheten som en familj kan ge kommer jag aldrig helt att få. Därav har jag mycket emotionell smärta, säkert varannan dag är den närvarande. Jag har alltid intresserat mig för existentiella frågor, psykologi och filosofi, mycket till följd av denna smärta tror jag. Så går t.ex. ofta in i sådana samtal.
Men hur är jag då utåt? Är jag cynisk och bitter, med neutral uppsyn, som man kanske kan förvänta sig?
Nej! Jag är väldigt glad som person, trots all smärta. Jag skrattar mycket och är ofta väldigt närvarande i sociala situationer. När jag går in i djupa samtal gör jag det ofta med distans, logik och med ett leende på läpparna. Döm aldrig en person utefter det du kan betrakta utåt. Dvs. om en person är glad innebär det inte avsaknad av smärta i dennes liv samtidigt. En person kan rymma många nyanser.