• Crash Man

Förtjänar Greta Thunberg nobels fredspris?

Innan jag kommer till kärnan med det här inlägget så har jag ett avslöjande att göra. Ni förstår jag bär på en hemlighet... en stor, stor hemlighet.

Jag är nämligen kränkt... och vit... och man. Jag är en kränkt vit man. Ni har säkert hört talas om sådana som mig; det finns facebook-sidor om sådana som mig. Det diskuteras om sådana som mig på diverse alternativa medier.

Alla dessa superintellektuella människor jag stött på har sagt till mig att jag är kränkt och kanske är det dags att inse att alla de människor har en poäng. Kanske är det mig felet ligger hos.

Ni förstår jag har nämligen en kontroversiell åsikt. Jag anser inte att Greta Thunberg förtjänar nobels fredspris. Jag har förklarat det på diverse forum och svaren är alltid det samma. Den enda anledningen till varför jag tycker det är för att jag är en kränkt, vit  man. För den enda logiska förklaringen till varför man kan tycka att Greta Thunberg inte är en värdig nobelpristagare är för att man är just kränkt (och helst vit och man)

Så hur är det med dig? Är du också en kränkt vit man, eller kvinna för den delen, som delar mina åsikter om att Greta Thunberg inte förtjänar nobels fredspris. Eller tillhör du den rationella skaran som tycker det är helt logiskt att en 16-åring som skolkar från skolan varje fredag och vars aktivism inte ens lett till ens en liten minskning av koldioxidutsläpp.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Förtjänar Greta Thunberg nobels fredspris?
  • LenaL79

Är du klimatsmart eller bara dum i huvudet? Är jag bara dum i huvudet? Är familjen Ernman/Thunberg klimatsmart?

Varför smälte de enorma glaciärerna över Europa och Nordamerika för cirka 20 000 år sedan?

a) Pga att många neanderthalare under den tiden flög på semester till Thailand?

b) Pga att många neanderthalare vägrade att investera i elcyklar? (och antagligen för att de även röstade på SD?).

c) KAN det ha berott på små variationer i jordens omloppsbana runt solen och/eller solfläckar? Men som David Biello konstaterade i aprilnumret av Scientific American 2012: ?The reasons remain elusive?.

d) Greta. Du vet vem jag menar.

http://projektsanning.com/2019/05/05/jens-ganman-ar-du-klimatsmart-eller-bara-dum-i-huvudet/

• Flash Gordon
    Bjoer skrev 2019-05-08 14:57:17 följande:
    Det finns inget svar men du är säker på att det inte är panik? Kom igen, bättre än så kan du. Tummen och pekfingret?

Precis alla förutsägelser hittils? Really? Kan du lista alla förutsägelser, eller hänvisa till en lista som visar att PRECIS ALLA har slagit fel? Eller kan det vara så att det här bara är, precis som vanligt, en extrem överdrift för dramatisk effekt och retorisk verkan?

Tankar de kol-el? Really? Tyskland har 38% kol-el. Resan till London går mindre än hälften genom Tyskland. Men det är klart, de drog väl en förlängningssladd direkt från ett kolkraftverk till sitt hus så de kunde åka hela vägen på BARA tysk kol-el. He, dina påståenden är så världsfrånvända att det är svårt att svara på dem utan att glida in i sarkasm.

Jag vet inte varför du känner ett behov av att kritisera deras resa eftersom det är helt irrelevant för sakfrågan, men av någon anledning gör du det. Drömmer
    Var det där det bästa du kunde?
  • FDFMGA
    nihka skrev 2019-05-07 16:29:20 följande:
    Jag har ju inte alls samma medkänsla för människor som utsatts för brott när de själva förespråkar kriminella metoder utan tycker väl det finns någon slags poetisk rättvisa när brott drabbar just dem.

Greta är ju bara en tjej som pratar om något många tycker är viktigt. SD-kolerikerna sa just inte så mycket om henne förrän Åkesson gav klartecken till fårskocken.
    Mest jargong, skulle jag tro.

Dessutom är ju Epatraktorhögern inte särskilt benägen att skilja på person och sak, vilket inte minst visar sig i den här tråden.

Jag kan ju tycka att de ska vara tacksamma för att familjen åkte elbil mot bakgrund av tidigare analys kring olika färdmedel.

Polisen satsar ju oändliga resurser på att förfölja Epatraktorer enligt den analysen, så halva Europa skulle ju stått utan fungerande polis under familjen Thunbergs färd genom Europa - om de valt Epatraktor i stället för en elbilSkrattande

Mot bakgrund av Epatraktorhögerns analys så var inte bara Thunbergs resa klimateffektiv utan också en studie i indirekt brottsprevention, vilket ju är alldeles förträffligt med tanke på utfästelserna om att inbrottstjuvar ska skjutas.Skrattande
  • FDFMGA
    Flash Gordon skrev 2019-05-08 15:13:40 följande:

Och nu är det lillasyrran, hon som ville se den där konserten, som skall exponeras:

">

Efter Parneviks kom Wahlgrens värld och Lailaland.

Är det Ernmans Äventyr som är nästa show?

Tydligen har hon skrivit en bok om mobbning.

Klart att du är där och hackar då.

Är ni jämnåriga och känner du att hon tar den uppmärksamhet som du så väl förtjänar?
  • K Kalle
    Flash Gordon skrev 2019-05-08 12:26:09 följande:
    ÄN.

Redan har hashtaggen #båtskam börjat synas.
    Kanske får vi snart också #elbilsskam eller #batteriskam - för de som har batterier med kobolt från gruva i Kongo. Gruvdriften där orsakar stort lidande.
  • felix le chat
    Flash Gordon skrev 2019-05-08 14:41:04 följande:
    Det är inget känsloargument. Det är den faktiska avvägningen man måste göra.

Kol är den snabbaste och billigaste vägen att ge 240 miljoner indier el. Antingen anser man att de skall få det och så snart som möjligt eller så säger man att de får vänta, kanske inte få det alls i värsta fall. En eller två generationer till utan el kanske inte är en så stor sak ändå?

I sak har du rätt: vi måste ingenting.

Men personligen väljer jag att prioritera att lyfta 240 miljoner ur fattigdom så fort som möjligt.
    Men nu är du ju ( förmodligen ) inte Indier ?
    Indierna själva lägger hellre 2 miljarder dollar om året på sitt rymdprogram
    än att ge barnen en lampa för att läsa läxor på kvällarna.
    Varför skall vi i EU prioritera att lyfta 240 miljoner fattiga i Indien när
    Indierna själva struntar i det.
    Vi måste prioritera miljön. Globalt.

Vi i Sverige/EU BEHÖVER inte köpa varor från Indien. Finns inte en enda Indisk
    produkt som vi inte kan ersätta med annan.
    Vi slutar köpa =  efterfrågan går ner = energibehovet minskar = mindre utsläpp
    Case closed .

Så kör vi samma handelskrig mot Kineserna, vi KRAVSTÄLLER att produkter som
    får importeras till EU är tillverkade enligt standard xxxx - 001
    Den standarden kräver ett utsläppstak och årlig MINSKNING
    inte som i dag när Kina öka utsläpp med 5-10 % om året.

Problemet med Greta är att hon har inga lösningar,
    hennes argument är " gör nått !! "

Jag har lösningen: 2-3 års handelskrig sedan har Kina och Indien byggt om sina
    kolkraftverk och järnverk till moderna enheter med samma utsläpp som i EU och USA.  Det ger en faktiskt effekt - inte inbillad effekt som att alla skall sluta flyga och köra Tesla.

• felix le chat
    K Kalle skrev 2019-05-08 16:12:48 följande:
    Kanske får vi snart också #elbilsskam eller #batteriskam - för de som har batterier med kobolt från gruva i Kongo. Gruvdriften där orsakar stort lidande.
    och det är barn som jobbar i dom Kongolesiska gruvorna.
    dom har inte samma problem som indiens barn har att dom sakna glödlampor
    till läxläsande. barnen i kongo har inga läxor. 
  • Padirac
    felix le chat skrev 2019-05-08 16:17:42 följande:

och det är barn som jobbar i dom Kongolesiska gruvorna.

dom har inte samma problem som indiens barn har att dom sakna glödlampor

till läxläsande. barnen i kongo har inga läxor. 

Det verkar förekomma en del okunniga kommentarer om barns skolgång i Indien och kongo.

www.ui.se/landguiden/lander-och-omraden/afrika/kongo-kinshasa/utbildning/

FAKTA ? UTBILDNING

Andel barn som börjar grundskolan

68,6 procent (2014)

Antal elever per lärare i grundskolan

33 (2015)

Läs- och skrivkunnighet

77,0 procent (2016)

www.ui.se/landguiden/lander-och-omraden/asien/indien/utbildning/

FAKTA ? UTBILDNING

Andel barn som börjar grundskolan

59,2 procent (2015)

Antal elever per lärare i grundskolan

35 (2016)

Läs- och skrivkunnighet

69,3 procent (2011)
  • Flash Gordon
    felix le chat skrev 2019-05-08 16:14:52 följande:
    Men nu är du ju ( förmodligen ) inte Indier ?
    Indierna själva lägger hellre 2 miljarder dollar om året på sitt rymdprogram
    än att ge barnen en lampa för att läsa läxor på kvällarna.
    Varför skall vi i EU prioritera att lyfta 240 miljoner fattiga i Indien när
    Indierna själva struntar i det.
    Vi måste prioritera miljön. Globalt.

Vi i Sverige/EU BEHÖVER inte köpa varor från Indien. Finns inte en enda Indisk
    produkt som vi inte kan ersätta med annan.
    Vi slutar köpa =  efterfrågan går ner = energibehovet minskar = mindre utsläpp
    Case closed .

Så kör vi samma handelskrig mot Kineserna, vi KRAVSTÄLLER att produkter som
    får importeras till EU är tillverkade enligt standard xxxx - 001
    Den standarden kräver ett utsläppstak och årlig MINSKNING
    inte som i dag när Kina öka utsläpp med 5-10 % om året.

Problemet med Greta är att hon har inga lösningar,
    hennes argument är " gör nått !! "

Jag har lösningen: 2-3 års handelskrig sedan har Kina och Indien byggt om sina
    kolkraftverk och järnverk till moderna enheter med samma utsläpp som i EU och USA.  Det ger en faktiskt effekt - inte inbillad effekt som att alla skall sluta flyga och köra Tesla.

Ja, Indien satsar på många olika projekt men så är det i alal länder under utveckling. Sverige lade motsvarande 15 miljarder på att bygga en kanal tvärs över landet (Göta Kanal, invigd 1832) samtidigt som landet i stort var ett fattigt bondesamhälle.

En viss grundnivå anser jag att alla människor har rätt att uppnå. Mat, vatten, el, avlopp, skola, sjukvård ... I det här fallet även om det innebär att Indien bygger kolkraftverk motsvarande 100 svenska kärnkraftverk.

Vi har inte den moraliska rätten att kräva att 240 miljoner indier ska vara kvar i mörkret (bokstavligt) bara för att Greta har panik. 

Och exemplet med 240 miljoner indier är förstås just ett exempel. Samma typ av konflikt ser vi över hela världen.

Snabb och enkel energi lyfter samhällen och människor men kostar i miljöskador.
Svar på tråden Förtjänar Greta Thunberg nobels fredspris?