• Crash Man

Förtjänar Greta Thunberg nobels fredspris?

Innan jag kommer till kärnan med det här inlägget så har jag ett avslöjande att göra. Ni förstår jag bär på en hemlighet... en stor, stor hemlighet.

Jag är nämligen kränkt... och vit... och man. Jag är en kränkt vit man. Ni har säkert hört talas om sådana som mig; det finns facebook-sidor om sådana som mig. Det diskuteras om sådana som mig på diverse alternativa medier.

Alla dessa superintellektuella människor jag stött på har sagt till mig att jag är kränkt och kanske är det dags att inse att alla de människor har en poäng. Kanske är det mig felet ligger hos.

Ni förstår jag har nämligen en kontroversiell åsikt. Jag anser inte att Greta Thunberg förtjänar nobels fredspris. Jag har förklarat det på diverse forum och svaren är alltid det samma. Den enda anledningen till varför jag tycker det är för att jag är en kränkt, vit  man. För den enda logiska förklaringen till varför man kan tycka att Greta Thunberg inte är en värdig nobelpristagare är för att man är just kränkt (och helst vit och man)

Så hur är det med dig? Är du också en kränkt vit man, eller kvinna för den delen, som delar mina åsikter om att Greta Thunberg inte förtjänar nobels fredspris. Eller tillhör du den rationella skaran som tycker det är helt logiskt att en 16-åring som skolkar från skolan varje fredag och vars aktivism inte ens lett till ens en liten minskning av koldioxidutsläpp.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Förtjänar Greta Thunberg nobels fredspris?
  • felix le chat
    Flash Gordon skrev 2019-05-06 12:40:08 följande:
    Ja, säg det till de indiska barn som får en elektrisk lampa i huset så de kan göra läxorna på kvällen.

Till de indiska mödrar som får möjlighet att använda elspis istället för att behöva lägga tid på att samla in djurspillning och ved för att elda under grytan när de lagar maten och som dessutom slipper röken från elden som förstör familjens lungor.
    Ohederligt att komma med ett känsloargument med dragning på att vi inte skulle vilja att Indiska bar skulle få en lampa.

70 % av Indiens utsläpp kommer från energisektorn som drivs av tjockolja, bitumen och annat elände och kol. Elen slukas av Indiens tunga basindustri som järnverk och stålindustri.  INTE av barnens lampor.
    Hushållsel i Indien står för bara 2-3 % av den totala elproduktionen.
    Fullt utbyggt beräknas den stå för 6-7 % av indiens totala energibehov.

Om du på allvar tror att Indiska hushåll kommer att använda elspisar de närmsta
    30 åren så har du aldrig varit i Indien.
    Dom som inte använder fossila ( trä,spillning mm) bränslen använder gas (LPG)
    el är alldeles för dyrt för att använda, samt att kostnaden för en spisplatta är
    5-6 ggr högre än en gas brännare.

• felix le chat
    Flash Gordon skrev 2019-05-08 12:59:05 följande:
    J

Vissa saker måste vi genomföra. Vi MÅSTE ge 240 miljoner indier el oavsett vad du tycker om det. Kol är den snabbaste och billigaste vägen dit. Vi MÅSTE se positivt på den ökade mängden grönska på jorden - en konsekvens av ökad mängd CO2, tror man.
    Vi måste ingenting. Indien MÅSTE börja producera sin el på ett hållbart sätt.
    Idag körs elproduktion och tung industri med samma teknik som vi i Sverige
    använde på 50-talet.  Klart dom har tillgång till modern teknik om dom bara
    investerar i det. Men det kostar. Och då blir Indiska varor dyrare.

• AndreaBD
    Flash Gordon skrev 2019-05-08 13:02:20 följande:
    Förutsatt man är två till att börja med. Att man har två inkomster. Förutsatt att man kan spara överhuvudtaget. Och så vidare.

Ernman/Thunberg behöver inte bekymra sig om sådan. De tar elbilen på tysk kol-el till London för att dottern vil gå på konsert. Så känner de sig miljöduktiga.
    Självklart. 

Och vem vet om de inte har kombinerat den resan med besök på andra orter som ändå var tänkta? Eller som semester istället för annan semester. De reser ju mycket i sina jobb. 
  • Rataxes
    Flash Gordon skrev 2019-05-08 13:02:20 följande:

Förutsatt man är två till att börja med. Att man har två inkomster. Förutsatt att man kan spara överhuvudtaget. Och så vidare.

Ernman/Thunberg behöver inte bekymra sig om sådan. De tar elbilen på tysk kol-el till London för att dottern vil gå på konsert. Så känner de sig miljöduktiga.

För ganska många är det inte valet mellan olika modeller av elbilar som är det stora bekymret. Det är att ha råd med en bil överhuvudtaget. Något som en innerstadsfamilj på strandvägen inte behöver fundera på.
    Har oerhört lite respekt för låtsasborgerliga som gömmer sig under kjolarna hos såssar, miljötomtar och kåmmunister.
  • Bjoer
    Flash Gordon skrev 2019-05-08 12:59:05 följande:
    Jag hänvisade till många olika rapporter och artiklar, som exempel på när det tidigare varit PANIK!.

Men du var så fast i dina tankegångar så och kunde inte ta till dig vad som stod. Prova att läsa förutsättningslöst nästa gång någon argumenterar mot dig.

I sak är det inte mer bråttom nu än att vi har tid att göra genomtänkta lösningar. Om bara politikerna VÅGAR ta jobbiga beslut och inte hemfaller åt Greta-populism.

Vissa saker måste vi genomföra. Vi MÅSTE ge 240 miljoner indier el oavsett vad du tycker om det. Kol är den snabbaste och billigaste vägen dit. Vi MÅSTE se positivt på den ökade mängden grönska på jorden - en konsekvens av ökad mängd CO2, tror man.

Å andra sidan måste vi i andra delar göra allt vi kan för att framförallt fasa ut kolet, oljan och gasen och då är inte svaret att subventionera vindkraft (eller elcyklar). Svaret är inte heller att förbjuda inrikesflyg mellan Stockholm och Göteborg. Och det finns inget som heter "biobränsle", på riktigt. Det är en bluff.

---
    Jag är nog inte riktigt så felinformerad som du tror.
    https://teknikensvarld.se/elbilar-kan-vara-samre-for-miljon-an-dieselbilar/

Och då har man förstås inte lyft problemet med batteriernas tillverkning.

Men du sitter alltså på fullt allvar och försöker rättfärdiga familjer Ernman/Thunbergs nöjesresa till London med att Greta får så mycket uppmärksamhet nu?!
    Skönt icke-svar på frågan om hur bråttom det är...

Vi måste ge 240 miljoner Indier el, men vi kan inte göra det med kol-el. Lös problemet istället för att ignorera det.

Läste du artikeln? "? Framför allt är det viktiga att ställa om, bort från fossila bränslen och fasa ut dem, och då är elektrifiering ett sätt att göra det, och det måste påbörjas redan i dag, säger han till Sveriges Radio."

Förövrigt om Tysk el: https://www.nyteknik.se/energi/fornybara-energikallor-gar-om-kol-i-tyskland-6943727

Jag ser inte ens varför jag ska behöva rättfärdiga nån resa. Även om de så flög överallt så gör det inte vad de påstår osant. Det hela är bara en stor tu quoque.

Ärligt talat, grattis, noll poäng.
  • Flash Gordon
    felix le chat skrev 2019-05-08 13:23:24 följande:
    Ohederligt att komma med ett känsloargument med dragning på att vi inte skulle vilja att Indiska bar skulle få en lampa.

Det är inget känsloargument. Det är den faktiska avvägningen man måste göra.

Kol är den snabbaste och billigaste vägen att ge 240 miljoner indier el. Antingen anser man att de skall få det och så snart som möjligt eller så säger man att de får vänta, kanske inte få det alls i värsta fall. En eller två generationer till utan el kanske inte är en så stor sak ändå?

I sak har du rätt: vi måste ingenting.

Men personligen väljer jag att prioritera att lyfta 240 miljoner ur fattigdom så fort som möjligt.
  • Flash Gordon
    Bjoer skrev 2019-05-08 13:54:06 följande:
    Skönt icke-svar på frågan om hur bråttom det är...

Vi måste ge 240 miljoner Indier el, men vi kan inte göra det med kol-el. Lös problemet istället för att ignorera det.

Läste du artikeln? " Framför allt är det viktiga att ställa om, bort från fossila bränslen och fasa ut dem, och då är elektrifiering ett sätt att göra det, och det måste påbörjas redan i dag, säger han till Sveriges Radio."

Förövrigt om Tysk el: www.nyteknik.se/energi/fornybara-energikallor...

Jag ser inte ens varför jag ska behöva rättfärdiga nån resa. Även om de så flög överallt så gör det inte vad de påstår osant. Det hela är bara en stor tu quoque.

Ärligt talat, grattis, noll poäng.
    Det finns inget exakt svar på hur bråttom det är även om vissa tror det, tror att det är jättebråttom och att det är PANIK!

Det enda vi vet är att precis alla förutsägelser hitintills har visat sig vara fel och även den här gången kommer extrem-scenariona som ger Greta panikkänslor visa sig inte hålla.

du missar poängen. Elektrifiering KAN vara en lösning men allt hänger på varifrån elektriciteten kommer. Ernman tankar kol-el och känner sig duktig. Att avstå resan var förstås inte aktuellt.

Jag vet inte heller varför du känner ett behov av att rättfärdiga Ernam/Tunbergs resa men av någon anledning gjorde du det.
  • Bjoer
    Flash Gordon skrev 2019-05-08 14:41:04 följande:
    Det är inget känsloargument. Det är den faktiska avvägningen man måste göra.

Kol är den snabbaste och billigaste vägen att ge 240 miljoner indier el. Antingen anser man att de skall få det och så snart som möjligt eller så säger man att de får vänta, kanske inte få det alls i värsta fall. En eller två generationer till utan el kanske inte är en så stor sak ändå?

I sak har du rätt: vi måste ingenting.

Men personligen väljer jag att prioritera att lyfta 240 miljoner ur fattigdom så fort som möjligt.
    Var är analysen att kol är det snabbaste och billigaste sättet att göra det? Jag menar, om vi nu inte ska göra saker i PANIK så lär du ju ha en bra grund för den slutsatsen, eller?
  • Flash Gordon
    Rataxes skrev 2019-05-08 13:53:47 följande:
    För ganska många är det inte valet mellan olika modeller av elbilar som är det stora bekymret. Det är att ha råd med en bil överhuvudtaget. Något som en innerstadsfamilj på strandvägen inte behöver fundera på.
    Snart nog har vi elbrist i Stockholm och då uppstår andra typer av problem för innerstadsfamiljen.
  • Bjoer
    Flash Gordon skrev 2019-05-08 14:48:00 följande:
    Det finns inget exakt svar på hur bråttom det är även om vissa tror det, tror att det är jättebråttom och att det är PANIK!

Det enda vi vet är att precis alla förutsägelser hitintills har visat sig vara fel och även den här gången kommer extrem-scenariona som ger Greta panikkänslor visa sig inte hålla.

du missar poängen. Elektrifiering KAN vara en lösning men allt hänger på varifrån elektriciteten kommer. Ernman tankar kol-el och känner sig duktig. Att avstå resan var förstås inte aktuellt.

Jag vet inte heller varför du känner ett behov av att rättfärdiga Ernam/Tunbergs resa men av någon anledning gjorde du det.
    Det finns inget svar men du är säker på att det inte är panik? Kom igen, bättre än så kan du. Tummen och pekfingret?

Precis alla förutsägelser hittils? Really? Kan du lista alla förutsägelser, eller hänvisa till en lista som visar att PRECIS ALLA har slagit fel? Eller kan det vara så att det här bara är, precis som vanligt, en extrem överdrift för dramatisk effekt och retorisk verkan?

Tankar de kol-el? Really? Tyskland har 38% kol-el. Resan till London går mindre än hälften genom Tyskland. Men det är klart, de drog väl en förlängningssladd direkt från ett kolkraftverk till sitt hus så de kunde åka hela vägen på BARA tysk kol-el. He, dina påståenden är så världsfrånvända att det är svårt att svara på dem utan att glida in i sarkasm.

Jag vet inte varför du känner ett behov av att kritisera deras resa eftersom det är helt irrelevant för sakfrågan, men av någon anledning gör du det. Drömmer
Svar på tråden Förtjänar Greta Thunberg nobels fredspris?