• Crash Man

På vilket sätt är Sverigedemokraterna hbtq-fientliga?

Sverigedemokraterna anklagas ständigt för vara fientliga mot alla som inte är vita heterosexuella män. De är fientliga mot kvinnor, vilket är märkligt eftersom de är de tredje största partiet bland kvinnor.

De är fientliga mot invandrare, vilket är märkligt eftersom de är de tredje största partiet bland invandrare. Men jag vill inte att denna tråden ska handla om varken kvinnor eller invandrare utan om HBTQ-personer.

När det var en partiledardebatt under pride-veckan förra året bjöds inte Jimmie Åkesson in för att delta. Detta eftersom hans parti ansågs vara homofientligt. Tidningen QX gav SD 0/5 i betyg rörande deras arbete med HBTQ-människors rättigheter. Den enda motiveringen som angavs var att de inte låg i linje med RFSLs ståndpunkter.

Efter mycket googlande kan jag inte hitta någon anledning till varför SD skulle vara så antagonistiska mot HBTQ-rörelsen. Det enda jag kunde hitta var ett över 10 år gammalt citat av Björn Söder där han kallade homosexualitet för en sexuell avart.

Är SD verkligen HBTQ-fientliga eller är det bara något folk säger för att de ogillar SD?

• Svar på tråden På vilket sätt är Sverigedemokraterna hbtq-fientliga?
  • Crash Man
    Anonym (SD är hbtq-fientliga) skrev 2019-04-25 14:03:16 följande:
    Några exempel..

Första SD-kommunalrådet jämför Regnbågsflaggning med pedofili 
    Hugo Hobring, SD-politiker i Sölvesborgs kommunfullmäktige, svarade "Coolt" på ett instagraminlägg som handlar om koncentrationsläger för homosexuella i Tjetjenien.
    SD:s Richard Jomshof tycker att det är en freakshow med transpersoner som inte tvångssteriliseras
    SD-toppen tycker att bögparaden i Stockholm borde förbjudas

https://www.qx.se/tag/sverigedemokraterna/

Jag nekar inte till att det finns vissa politiker som uttryckt sig nedlåtande angående homosexualitet. Man måste alltid gå efter partiet officiella linje när man bedömer deras ståndpunkt i en politisk fråga. Jag nämnde tidigare den f.d moderata riksdagsmannen Abdizak Waberi ville införa sharia-lagar. Är det därför rimligt att anse att det är vad moderaterna står för? Givetvis inte. En person står inte för hela partiets talan. Eller är det rimligt att anse att alla miljöpartister stödjer turkisk nyfacism eftersom Mehmet Kaplan gör det. Knappast.

Hugo Hubring tvingades även att lämna partiet efter sitt uttalande.

Sen frågan angående Stockholm pride. Att vara emot pride-festivalen är inte det samma som att vara emot hbtq-rörelsen. Alexander Bard, som är homosexuell, är motståndare till pride festivalen och jag håller med honom. pridefestivalen är ett kulturmarxistiskt trams. Hade jag varit homosexuell hade jag föredragit om prideveckan hade använts till att upplysa de problem som homosexuella står inför istället för att glida runt på ett lastbilsflak halvnaken, viftandes med en gummikuk.
  • Anonym (SD 2022)
    Anonym (mot SD) skrev 2019-04-24 18:57:44 följande:

1. Det man inte tar avstånd mot omfamnar man istället!

Du jämför Sveriges andra vice talman med en riksdagsledamot som satt endast 4 år alltså en mandat mot Söders 3:dje nu!

Det är stor skillnad på en ledamot och Sveriges andra vice TALMAN!

Dina andra argument är lika låga så jag avstår att kommentera de!

Vadå låga? Crash Mans argument är tvärtom rationella och de invändningar han tar upp är fullt befogade. När du bara säger att de är låga och avstår att kommentera, framstår det som om du helt enkelt inte har några svar.
  • Anonym (SD är hbtq-fientliga)

SD riksdagsmannen Björn Söder om homosexualitet; dessa sexuella avarter är inte normala, jämför homosexualitet med djursex och pedofili, kallar Pridefestivalen för det perversa homosexevenemanget.

Detta är gamla uttalanden men Söder sitter fortfarande i riksdagen.

• Crash Man
    Anonym (SD är hbtq-fientliga) skrev 2019-04-26 07:19:19 följande:

SD riksdagsmannen Björn Söder om homosexualitet; dessa sexuella avarter är inte normala, jämför homosexualitet med djursex och pedofili, kallar Pridefestivalen för det perversa homosexevenemanget.

Detta är gamla uttalanden men Söder sitter fortfarande i riksdagen.

Så den enda anledningen till varför SD är hbtq-fientliga är för att Björn Söder gjorde ett uttalande för 12 år sedan. Inga rationella anledningar finns, utan bara anekdotiska. Jag antar att jag kan gör en extra markering på min "Internet arguments won"-tavla.
  • Anonym (***)
    Crash Man skrev 2019-04-25 12:55:44 följande:
    Jag har läst den artikeln och jag känner mig inte särskilt imponerad. Det enda den nämner är att SD röstat emot samtliga hbtq-reforemer, det nämns aldrig vilka dessa reformer är dock vilket gör det svårt att veta om det var legitimt eller inte.

Du vet alltså inte vad SD röstat nej till, men ändå påstår du att de inte är negativa till HBTQ. Känns ju som att du är insatt...eller inte. 
  • Anonym (Veteran)

Kan vara så att man inte bryr sig också.

Jag bryr mig faktiskt inte ett jota om hbtq-rättigheter. Inte ett endaste litet dugg.

• Crash Man
    Anonym (***) skrev 2019-04-26 20:18:06 följande:
    Du vet alltså inte vad SD röstat nej till, men ändå påstår du att de inte är negativa till HBTQ. Känns ju som att du är insatt...eller inte. 
    Vet du vilka förslag SD har röstat nej till?
    Crash Man skrev 2019-04-26 19:23:37 följande:

Så den enda anledningen till varför SD är hbtq-fientliga är för att Björn Söder gjorde ett uttalande för 12 år sedan. Inga rationella anledningar finns, utan bara anekdotiska. Jag antar att jag kan gör en extra markering på min "Internet arguments won"-tavla.

Nej anledningen till att SD betraktas som hbtq-fientliga ör att en homofob som Björn Söder har fått vara kvar i SD och t.o.m. fått hedersuppdrag. Hade det handlar om ett annat parti så hade Björn Söder sparkats för länge sedan.
  • Crash Man
    Anonym (SD är hbtq-fientliga) skrev 2019-04-26 21:26:56 följande:
    Nej anledningen till att SD betraktas som hbtq-fientliga ör att en homofob som Björn Söder har fått vara kvar i SD och t.o.m. fått hedersuppdrag. Hade det handlar om ett annat parti så hade Björn Söder sparkats för länge sedan.
    Knappast. Jag har nämnt det tidigare - Den moderate riksdagsledmoten Abdirzak Waberi sparkades aldrig trots att han uttryckte åsikte som är tusen gånger värre än Björn Söder.

Jag känner inte till denna moderatpolitiker. Vad har han sagt om hbtq som är tusen gånger värre än Björn Söder?

• Crash Man
    Anonym (SD är hbtq-fientliga) skrev 2019-04-26 22:22:40 följande:

Jag känner inte till denna moderatpolitiker. Vad har han sagt om hbtq som är tusen gånger värre än Björn Söder?

Han förspråkar helt öppet sharialagar, vilket är 1000 gånger värre än att kalla homosexuella perversa.
  • Crash Man
    Anonym (SD är hbtq-fientliga) skrev 2019-04-26 22:22:40 följande:

Jag hittade även denna.

www.gp.se/varf%C3%B6r-har-m-en-medeltidsprofet-i-riksdagen-1.862424
    Crash Man skrev 2019-04-27 00:03:36 följande:

Jag hittade även denna.

www.gp.se/varf%C3%B6r-har-m-en-medeltidsprofet-i-riksdagen-1.862424

Ja det är vidrigt hur islam och andra religioner ser på hbtq. Om du googlar på Ulf Ekman och hets så kan du läsa om hemskheter som sagt i den Livets Ord församling som KDs partiledare Ebba gick i.

Att moderaterna har haft en fundamentalist är väl ingen ursäkt för att SD har en homofob i sin ledning? Om SD inte ska uppfattas som homofobt så måste partiet göra sig av med Björn Söder som uttalat sig grovt kränkande mot homosexuella.
  • Anonym (***)
    Crash Man skrev 2019-04-26 21:06:03 följande:
    Vet du vilka förslag SD har röstat nej till?
    Du kan alltså inte bemöta mitt inlägg. Det säger ju att jag har rätt, du vet ingenting om vad SD röstar  på eller inte.

Det är inte jag som startar en tråd om att SD inte är emot HBTQ, jag behöver inte veta något om  SD, det är du som behöver veta. Vilket du inte gör. Pinsamt. Men inte ovanlig när det kommer till SD-anhängare.
  • Crash Man
    Anonym (***) skrev 2019-04-27 08:18:04 följande:

Du kan alltså inte bemöta mitt inlägg. Det säger ju att jag har rätt, du vet ingenting om vad SD röstar  på eller inte.

Det är inte jag som startar en tråd om att SD inte är emot HBTQ, jag behöver inte veta något om  SD, det är du som behöver veta. Vilket du inte gör. Pinsamt. Men inte ovanlig när det kommer till SD-anhängare.

Du har helt rätt; jag vet inte hur SD har röstat i hbtq-frågor. Jag har googlat som en tok och aldrig funnit exakt vad de röstat emot. Jag har dock hört folk som sagt att SD röstar hbtq-fientligt. Dessa personer har dock aldrig presenterat en källa på vad som är hbtq-fientligt med SDs politik, vilket är varför jag frågade dig om du visste vilka hbtq-förslag SD röstat nej till. För jag vet inte.

Om du läst tråden så borde du insett att jag aldrig varken kallat SD för ett hbtq-vänligt eller hbtq-fientligt parti. Anledningen till varför jag frågar är för att jag på fullaste allvar undrar vad alla anti-sd:are tycker att de är hbtq-fientliga.

Hittills så är de argumenten som presenterats.

Björn Söder kallade hbtq-personer perversa.

SD vill ge präster samvetsfrihet att inte viga homosexuella par.

Inget av detta är enligt mig en hbtq-fientlig politik.
  • Crash Man
    Anonym (SD är hbtq-fientliga) skrev 2019-04-27 02:19:59 följande:

Ja det är vidrigt hur islam och andra religioner ser på hbtq. Om du googlar på Ulf Ekman och hets så kan du läsa om hemskheter som sagt i den Livets Ord församling som KDs partiledare Ebba gick i.

Att moderaterna har haft en fundamentalist är väl ingen ursäkt för att SD har en homofob i sin ledning? Om SD inte ska uppfattas som homofobt så måste partiet göra sig av med Björn Söder som uttalat sig grovt kränkande mot homosexuella.

Nej, det är klart att det inte rättfärdigar Björn Söders uttal på grund av att Abddirzak Waberi har gjort hemska uttal. Skillnaden är dock att moderaterna inte behöver stå till svars för Waberis uttal medan Sverigedemokraterna tvingas stå till svars för Söders uttal.

Tycker ni att SD är mer homofientliga än moderaterna.
    Crash Man skrev 2019-04-27 13:31:36 följande:

Nej, det är klart att det inte rättfärdigar Björn Söders uttal på grund av att Abddirzak Waberi har gjort hemska uttal. Skillnaden är dock att moderaterna inte behöver stå till svars för Waberis uttal medan Sverigedemokraterna tvingas stå till svars för Söders uttal.

Tycker ni att SD är mer homofientliga än moderaterna.

Ja waberi pratade om islams syn på homosexuella på samma sätt som kristna ibland också gör. Jag har inte sett waberi eller andra moderater uttala sig hatfullt och eller föraktfullt mot homosexuella så som många SDare har gjort men du kanske har sådana exempel?
  • Anonym (säljare)

Varför är denna fråga så viktigt för dig TS, varför just denna om HBTQ frågor?
    När det finns otaliga frågeställningar där SD ifrågasätts.
    Vill du att SD ska vara HBTQ välvilligt inställda?

Att RFSL inte bjöd in dom under prideveckan är deras beslut som dom får göra som dom vill med, det är deras egna val och beslut dom kan göra som en förening
    på samma sätt som Nobel kommittén inte heller bjuder in SD politiker till Nobelutdelning och fest då dom är en privat stiftelse och själv få välja vilka dom bjuder in. 

Även om SD är fientliga eller ej så har dom heller aldrig tagit ställning för något i HBTQ frågar som alla andra partier har gjort även om vissa människor i andra partier har slängt ur sig det motsatta. 
    Alla andra partier har tagit ställning för HBTQ i olika riksdags frågor men inte SD, varför det det kan man fråga sig. 

Men varför är just denna fråga så viktigt för dig?

Svar på tråden På vilket sätt är Sverigedemokraterna hbtq-fientliga?