På vilket sätt är Sverigedemokraterna hbtq-fientliga?
Sverigedemokraterna anklagas ständigt för vara fientliga mot alla som inte är vita heterosexuella män. De är fientliga mot kvinnor, vilket är märkligt eftersom de är de tredje största partiet bland kvinnor.
De är fientliga mot invandrare, vilket är märkligt eftersom de är de tredje största partiet bland invandrare. Men jag vill inte att denna tråden ska handla om varken kvinnor eller invandrare utan om HBTQ-personer.
När det var en partiledardebatt under pride-veckan förra året bjöds inte Jimmie Åkesson in för att delta. Detta eftersom hans parti ansågs vara homofientligt. Tidningen QX gav SD 0/5 i betyg rörande deras arbete med HBTQ-människors rättigheter. Den enda motiveringen som angavs var att de inte låg i linje med RFSLs ståndpunkter.
Efter mycket googlande kan jag inte hitta någon anledning till varför SD skulle vara så antagonistiska mot HBTQ-rörelsen. Det enda jag kunde hitta var ett över 10 år gammalt citat av Björn Söder där han kallade homosexualitet för en sexuell avart.
Är SD verkligen HBTQ-fientliga eller är det bara något folk säger för att de ogillar SD?