Anonym (Trans) skrev 2019-04-24 15:29:00 följande:
Överreagerar? Han har sagt att det är en lågt prioriterad fråga och att de inte kommer att kämpa om det men det ändrar inte att de enhälligt röstade för att behålla tvångssterilisering. Dessutom var SD det enda partiet som inte ville betala ut skadestånd till de som blivit steriliserade när lagen fortfarande gällde. Självklart blir jag förbannad eftersom att det är i nutid (tvångssterilisering togs bort år 2013) och eftersom att det i allra högsta grad rör mig. Jag kan inte rösta på ett parti som vill sterilisera mig mot min vilja. Du frågade på vilket sätt SD är hbtq-fientliga och ett av sätten är att de röstar emot reformer som är positiva för hbtq-personer.
Crash Man skrev 2019-04-24 14:31:40 följande:
8. Nu vet inte jag vilket parti du stödjer, men alla riksdagspartierna inklusive mitt eget parti, SD, är ganska måna om att bestämma över sina medborgares kroppa. Staten har till exempel bestämt vilka substanser jag inte får inta i min kropp. Eller om jag får använda min kropp för att ha sex mot betalning. Så i det stora hela så stödjer jag dig i att staten inte ska bestämma över våra kroppar. Men när det rör sig om påtvingad sterilisering vid könsbyte så SD har nämnt att detta är en icke-fråga så ser jag inget behov att hetsa upp sig över det.
Du ser ingen skillnad i att förbjuda droger och sterilisera någon mot hens vilja? Om SD hade haft egen majoritet (eller tillräckligt många mandat för att få igenom beslutet tillsammans med de mer konservativa ledamöterna i KD) är det mycket möjligt att vi hade haft kvar tvångssterilisering. Det är en icke-fråga för dem eftersom att de förlorat i den och det enligt Jimmie berör så få personer. Det är inte en icke-fråga för oss som berörs.Jag anade att det argumentet skulle dyka upp... ;) Självklart utgör diverse religiösa åskådningar ett hot mot hbtq-personer. Inte bara islam! Och inte alla muslimer heller för den delen... Men bara för det tänker jag inte rösta på ett parti som aktivt röstat emot förslag som skulle öka hbtq-personers rättigheter. Jag har arbetskamrater som är muslimer och betydligt mer hbtq-vänliga än de arbetskamrater som röstar SD. Ett parti som värderar människor så olika kommer aldrig att få min röst... Oavsett vad så tycker jag att du fått svar på din fråga, de har inte stöttat en enda hbtq-reform i riksdagen och därför anses de vara hbtq-fientliga trots deras prat om alla s(venskars) lika värde.
Ja, jag tycker att du överreagerar eftersom det finns absolut inge hot rörande om transpersoner skulle tvångssteriliseras. Jag vill förtydliga dig med att jag håller helt och hållet med dig om att transsexuella inte borde sterliseras mot sin vilja.
Sen kan man ställa sig frågan varför tvångssterilisering togs bort först 2013? Varför la inte sossarna fram en motion redan på 80-talet om de nu verkligen var emot tvångssterilisering. Kanske är det så att samtliga riksdagspartier var för tvångssterilisering de med. De borgerliga partierna valde att inte ta bort det när de hade makten 2006-2014. Varför är folk så fixerade med Sverigedemokraternas syn på det när alliansen ändrade uppfattning bara något år innan SD
Jag håller med dig om att vi inte kan jämföra droger med tvångsssterilisering eftersom den frihet som de politiska partierna begränsar med förbud av droganvänding är
mycket värre än den frihet de begränsar med tvångssterilisering i och med att det faktiskt finns folk som lider av det förbud som finns mot droger, men jag vill inte göra detta till en tråd rörande droganvändning.
Det är intressant att du använder begreppet "inte alla muslimer" hade vi diskuterat feminism och någon använt begreppet "inte alla män" så hade samtliga genusmuppar gått i taket.
Du har dock rätt, det är inte alla muslimer, men det är mycket fler muslimer än vad folk är villiga att inse. Enligt en undersökning gjord i England så ville 52% av Storbrittaniens muslimer göra homosexualitet straffbart - alltså mer än hälften
Jag har läst den artikeln och jag känner mig inte särskilt imponerad. Det enda den nämner är att SD röstat emot samtliga hbtq-reforemer, det nämns aldrig vilka dessa reformer är dock vilket gör det svårt att veta om det var legitimt eller inte.