• Crash Man

På vilket sätt är Sverigedemokraterna hbtq-fientliga?

Sverigedemokraterna anklagas ständigt för vara fientliga mot alla som inte är vita heterosexuella män. De är fientliga mot kvinnor, vilket är märkligt eftersom de är de tredje största partiet bland kvinnor.

De är fientliga mot invandrare, vilket är märkligt eftersom de är de tredje största partiet bland invandrare. Men jag vill inte att denna tråden ska handla om varken kvinnor eller invandrare utan om HBTQ-personer.

När det var en partiledardebatt under pride-veckan förra året bjöds inte Jimmie Åkesson in för att delta. Detta eftersom hans parti ansågs vara homofientligt. Tidningen QX gav SD 0/5 i betyg rörande deras arbete med HBTQ-människors rättigheter. Den enda motiveringen som angavs var att de inte låg i linje med RFSLs ståndpunkter.

Efter mycket googlande kan jag inte hitta någon anledning till varför SD skulle vara så antagonistiska mot HBTQ-rörelsen. Det enda jag kunde hitta var ett över 10 år gammalt citat av Björn Söder där han kallade homosexualitet för en sexuell avart.

Är SD verkligen HBTQ-fientliga eller är det bara något folk säger för att de ogillar SD?

• Svar på tråden På vilket sätt är Sverigedemokraterna hbtq-fientliga?
  • CitronTulo

Prova att googla "sverigedemokraterna hbt frågor" så kommer du hitta det du söker!

• Anonym (Lisa)
    CitronTulo skrev 2019-04-24 10:18:49 följande:

Prova att googla "sverigedemokraterna hbt frågor" så kommer du hitta det du söker!

Jag gjorde som du skrev. Tänkte nu ska jag få svart på vitt att SD är homofober. Jag blev faktiskt förvånad. Läste på deras hemsida.

"Sverige har länge varit ett föregångsland när det gäller öppenheten och respekten för olikheter. Sverigedemokraterna vill att alla ska behandlas lika av lagen oavsett sexuell läggning eller identitet och att diskriminering ska bekämpas...För Sverigedemokraterna är kampen mot hot, våld, hatbrott och hederskultur den viktigaste frågan för att förbättra HBT-personers ställning."

sd.se/our-politics/hbt/

• Anonym (....)

Det finns flera exempel på homofobiska uttalanden som gjorts av Sverigedemokratiska topp-företrädare. Exempelvis har SD:s företrädare och riksdagens vice talman Björn Söder kallat Pride för en pervers tillställning och jämfört homosexualitet med pedofili och SD:s gruppledare Mattias Karlsson kallade samkönade äktenskap för ?ännu ett steg i utrotningskriget mot kärnfamiljen?.

SD:s HBTQ-politik sammanfattas ganska bra av Jimmie Åkessons ord i en intervju nyligen i QX där han svarade: ?Har vi inte stött en enda hbtq-reform i riksdagen? Där ser man?. De säger nej till alla hbtq-vänliga reformer, men ja till alla hbtq-fientliga förslag. De vill bland annat att präster ska kunna säga nej till att viga samkönade par, de är emot att samkönade par ska kunna adoptera, att lesbiska par ska få assistans med insemination, de vill inte att transpersoner ska ges skydd i diskrimineringslagar och det var inte längesen de tyckte att Svenska kyrkan borde ?bota homosexuella?.

• Anonym (Trans)

De var det enda partiet som ville ha kvar tvångssterilisering av transpersoner. TVÅNGSSTERILISERING! På 2010-talet... Som dessutom innefattade att man inte fick frysa ner könsceller. Fattar du vilket övergrepp det är mot folks kroppar? Jag är trans och kommer troligtvis att ta bort min livmoder så småningom, men jag vill inte tvingas till det av staten... Dessutom är det ett ganska omfattande medicinskt ingrepp som kan påverka en negativt och medför en hel del hälsorisker. Jag vill fatta det beslutet själv för det är min kropp...

Dessutom är de emot samkönade adoptioner, giftermål i kyrkan, insemination för lesbiska par osv. Om du vill läsa mer (fast du verkar mest vara en SD-anhängare som blundar för hur de behandlar oss HBTQ-personer) så gjorde QX en granskning av samtliga partier i samband med valet. Här är SD (längst ner kan du läsa en bedömning av hur HBTQ-vänliga de är): www.qx.se/samhalle/160657/har-vi-inte-stott-en-enda-hbtq-reform-i-riksdagen-dar-ser-man/

Om du är allmänt intresserad av politik och vill se hur olika partier behandlat HBTQ-frågor under de två senaste mandatperioderna så har RFSL sammanställt en rapport: www.rfsl.se/wp-content/uploads/2018/08/valrapport2018-20180816-komprimerad-version2.pdf

• Anonym (mot SD)
    Crash Man skrev 2019-04-24 10:05:34 följande:

Sverigedemokraterna anklagas ständigt för vara fientliga mot alla som inte är vita heterosexuella män. De är fientliga mot kvinnor, vilket är märkligt eftersom de är de tredje största partiet bland kvinnor.

De är fientliga mot invandrare, vilket är märkligt eftersom de är de tredje största partiet bland invandrare. Men jag vill inte att denna tråden ska handla om varken kvinnor eller invandrare utan om HBTQ-personer.

När det var en partiledardebatt under pride-veckan förra året bjöds inte Jimmie Åkesson in för att delta. Detta eftersom hans parti ansågs vara homofientligt. Tidningen QX gav SD 0/5 i betyg rörande deras arbete med HBTQ-människors rättigheter. Den enda motiveringen som angavs var att de inte låg i linje med RFSLs ståndpunkter.

Efter mycket googlande kan jag inte hitta någon anledning till varför SD skulle vara så antagonistiska mot HBTQ-rörelsen. Det enda jag kunde hitta var ett över 10 år gammalt citat av Björn Söder där han kallade homosexualitet för en sexuell avart.

Är SD verkligen HBTQ-fientliga eller är det bara något folk säger för att de ogillar SD?

Vad de skriver på hemsidan och partiprogram är en sak och vad de säger och GÖR är en annan sak. Välkommen till POLITIKEN!

Länka gärna till dina påståenden. Annars räknas det som propaganda!
  • Konservativ

SD:s partiledare skulle kunna vrålhångla med varandra i talarstolen, vänsterjournalisterna på SVT skulle hata dem ändå.

Sen är det så att många homoaktivister tycker att den som inte hoppar och klappar i händerna inför PRIDE är fientlig. Andra människor har en mer nyanserad inställning och förstår att det finns många aspekter i olika frågor, t.ex. om präster ska tvingas viga två män även om det är emot prästens religiösa uppfattning.

Om man tror att SD är ett konservativt parti, lite tveksamt enligt min mening, så finns det fog för att konservatism inte går ihop med allmän homofilhysteri. Konservatismen står för familjen och om man pläderar för homopar så går det inte ihop. Fast man kan lika gärna hävda motsatsen: homofamiljer är minst lika stabila.

Summa summarum: Den pajkastning SD utsätts för ska inte tas på allvar. Den konservatism som finns i SD ska inte heller tas på allvar.

• Crash Man
    CitronTulo skrev 2019-04-24 10:18:49 följande:

Det har jag gjort och jag fann inget som pekar på att de är hbtq-fientliga. Jag fann en massa artiklar av anti-sd:are som påstod att de är hbtq-fientliga. Dock inget som backades upp.
    Anonym (....) skrev 2019-04-24 11:03:49 följande:

1. Det finns flera exempel på homofobiska uttalanden som gjorts av Sverigedemokratiska topp-företrädare. Exempelvis har SD:s företrädare och riksdagens vice talman Björn Söder kallat Pride för en pervers tillställning och jämfört homosexualitet med pedofili och SD:s gruppledare Mattias Karlsson kallade samkönade äktenskap för ?ännu ett steg i utrotningskriget mot kärnfamiljen?.

SD:s HBTQ-politik sammanfattas ganska bra av Jimmie Åkessons ord i en intervju nyligen i QX där han svarade: ?Har vi inte stött en enda hbtq-reform i riksdagen? Där ser man?. 2 De säger nej till alla hbtq-vänliga reformer, men ja till alla hbtq-fientliga förslag. 3 De vill bland annat att präster ska kunna säga nej till att viga samkönade par, 4 de är emot att samkönade par ska kunna adoptera, att 5 lesbiska par ska få assistans med insemination, de vill inte att transpersoner ska ges skydd i diskrimineringslagar och 6 det var inte längesen de tyckte att Svenska kyrkan borde ?bota homosexuella?.

1. Sant. Uttalandet a Björn Söder gjordes 2007, alltså 11 år sedan och det är inget SD officiellt stöder. Den förre detta moderata riksdagmanne Abdirzak Waberi förespråkade helt öppet sharia-lagar i SVT. Ingen påstod att detta var moderaternas officella linje. Men när Björn Söder gör ett utalande så tror alla att han har hela SD bakom sig. Det är nästan så jag börjar misstänka att SD bemöts på ett helt annat sätt än sjuklövern.

2. Det där påståndet har jag hört förr. Problemet är dock att jag vet inte vilka dessa förslag är eller ens hur många de är. Jag kan omöjligtvis veta om jag stödjer eller är emot SDs "homofientliga" förslag om jag ens vet vad det förslagen innebär. Så presentera gärna en lista på de homofientliga reformer SD röstat för och de homovänliga de röstat emot

3. Vilket jag helt och hållet stödjer. Jag är ateist och väldigt antagonistisk mot religioner. Men jag stödjer en separation av kyrka och stat, så vida en religion inte ägnar sig åt människooffer eller dylikt så borde inte icke-religiösa lägga sig i vad en kyrka sysslar med. Både Koranen, Bibeln och alla andra heliga skrifter är emot homosexualitet och det är lika fel att tvinga en religös person utföra en cermoni som går emot deras religion som det är att tvinga en ateist att delta i en religiös cermoni. Sen kan man alltid undra varför godhetsvänstern bara vill tvinga präster att viga homosexuella men inte imamer eller rabbiner

Dessutom har jag svårt att se varför HBTQ-personer ens skulle vilja gifta sig i en kyrka med tanke på den relation kyrkan haft med hbtq-personer under åren. Att ett homosexuellt par skulle vilja gifta sig i en kyrka känns lika logiskt som om ett judiskt par skulle vilja gifta sig i Auschwitz med en SS-soldat som vigselförättare.

4. Nej, de är det inte. De var emot att homosexuella skulle få adoptera, men de har ändrat sig i den frågan.

5. Detta är faktiskt den enda legitima kritiken mot SDs hbtq-politik jag ser. Dock så är Sverigedemokraterna långt ifrån de enda partiet som är emot detta, så det känns inte legitimt att kritisera enbart SD för det.

6. Källa på det tack.
    Anonym (Trans) skrev 2019-04-24 11:24:33 följande:

7. De var det enda partiet som ville ha kvar tvångssterilisering av transpersoner. TVÅNGSSTERILISERING! På 2010-talet... Som dessutom innefattade att man inte fick frysa ner könsceller. Fattar du vilket övergrepp det är mot folks kroppar? Jag är trans och kommer troligtvis att ta bort min livmoder så småningom, men jag vill inte tvingas till det av staten... Dessutom är det ett ganska omfattande medicinskt ingrepp som kan påverka en negativt och medför en hel del hälsorisker. 8 Jag vill fatta det beslutet själv för det är min kropp...

9. Dessutom är de emot samkönade adoptioner, giftermål i kyrkan, insemination för lesbiska par osv. Om du vill läsa mer (fast du verkar mest vara en SD-anhängare som blundar för hur de behandlar oss HBTQ-personer) så gjorde QX en granskning av samtliga partier i samband med valet. Här är SD (längst ner kan du läsa en bedömning av hur HBTQ-vänliga de är): www.qx.se/samhalle/160657/har-vi-inte-stott-en-enda-hbtq-reform-i-riksdagen-dar-ser-man/

10 Om du är allmänt intresserad av politik och vill se hur olika partier behandlat HBTQ-frågor under de två senaste mandatperioderna så har RFSL sammanställt en rapport: www.rfsl.se/wp-content/uploads/2018/08/valrapport2018-20180816-komprimerad-version2.pdf

7. Jimmie Åkesson har sagt att det är en lågt prioriterad fråga för SD, så det känns som om du överreagerar. Dessutom rör det sig bara om tvångssterilisering vid könsbyte. Detta är långt ifrån den typ av tvångssterilisering som socialdemokraterna stod för under 60-talet.

8. Nu vet inte jag vilket parti du stödjer, men alla riksdagspartierna inklusive mitt eget parti, SD, är ganska måna om att bestämma över sina medborgares kroppa. Staten har till exempel bestämt vilka substanser jag inte får inta i min kropp. Eller om jag får använda min kropp för att ha sex mot betalning. Så i det stora hela så stödjer jag dig i att staten inte ska bestämma över våra kroppar. Men när det rör sig om påtvingad sterilisering vid könsbyte så SD har nämnt att detta är en icke-fråga så ser jag inget behov att hetsa upp sig över det.

9. Jag har redan besvarat dessa frågor. Jag skulle dock säga att det inte är SD som utgör det största hotet mot hbtq-personer utan folk från diverse religiösa institutioner. Tänk på att SD är det enda parti som vill minska islams inflytande i samhället och islam är ett stort hot mot hbtq-personer.

10. Jag ska läsa igenom det och se om jag ser någon rimlig kritik mot SDs hbtq-politik. Eftersom vi lever i ett samhälle där en person med dreadlocks kan ses som rasist eftersom det är kulturell appropriering så är det inte uteslutet att SDs påstådda kritik mot hbtq-frågor egentligen är ganska rimlig.
  • Anonym (Trans)
    Crash Man skrev 2019-04-24 14:31:40 följande:

7. Jimmie Åkesson har sagt att det är en lågt prioriterad fråga för SD, så det känns som om du överreagerar. Dessutom rör det sig bara om tvångssterilisering vid könsbyte. Detta är långt ifrån den typ av tvångssterilisering som socialdemokraterna stod för under 60-talet.

Överreagerar? Han har sagt att det är en lågt prioriterad fråga och att de inte kommer att kämpa om det men det ändrar inte att de enhälligt röstade för att behålla tvångssterilisering. Dessutom var SD det enda partiet som inte ville betala ut skadestånd till de som blivit steriliserade när lagen fortfarande gällde. Självklart blir jag förbannad eftersom att det är i nutid (tvångssterilisering togs bort år 2013) och eftersom att det i allra högsta grad rör mig. Jag kan inte rösta på ett parti som vill sterilisera mig mot min vilja. Du frågade på vilket sätt SD är hbtq-fientliga och ett av sätten är att de röstar emot reformer som är positiva för hbtq-personer.

8. Nu vet inte jag vilket parti du stödjer, men alla riksdagspartierna inklusive mitt eget parti, SD, är ganska måna om att bestämma över sina medborgares kroppa. Staten har till exempel bestämt vilka substanser jag inte får inta i min kropp. Eller om jag får använda min kropp för att ha sex mot betalning. Så i det stora hela så stödjer jag dig i att staten inte ska bestämma över våra kroppar. Men när det rör sig om påtvingad sterilisering vid könsbyte så SD har nämnt att detta är en icke-fråga så ser jag inget behov att hetsa upp sig över det.

Du ser ingen skillnad i att förbjuda droger och sterilisera någon mot hens vilja? Om SD hade haft egen majoritet (eller tillräckligt många mandat för att få igenom beslutet tillsammans med de mer konservativa ledamöterna i KD) är det mycket möjligt att vi hade haft kvar tvångssterilisering. Det är en icke-fråga för dem eftersom att de förlorat i den och det enligt Jimmie berör så få personer. Det är inte en icke-fråga för oss som berörs.

9. Jag har redan besvarat dessa frågor. Jag skulle dock säga att det inte är SD som utgör det största hotet mot hbtq-personer utan folk från diverse religiösa institutioner. Tänk på att SD är det enda parti som vill minska islams inflytande i samhället och islam är ett stort hot mot hbtq-personer.

Jag anade att det argumentet skulle dyka upp... ;) Självklart utgör diverse religiösa åskådningar ett hot mot hbtq-personer. Inte bara islam! Och inte alla muslimer heller för den delen... Men bara för det tänker jag inte rösta på ett parti som aktivt röstat emot förslag som skulle öka hbtq-personers rättigheter. Jag har arbetskamrater som är muslimer och betydligt mer hbtq-vänliga än de arbetskamrater som röstar SD. Ett parti som värderar människor så olika kommer aldrig att få min röst... Oavsett vad så tycker jag att du fått svar på din fråga, de har inte stöttat en enda hbtq-reform i riksdagen och därför anses de vara hbtq-fientliga trots deras prat om alla s(venskars) lika värde.
  • Anonym (mot SD)
    Det har jag gjort och jag fann inget som pekar på att de är hbtq-fientliga. Jag fann en massa artiklar av anti-sd:are som påstod att de är hbtq-fientliga. Dock inget som backades upp.
    Anonym (....) skrev 2019-04-24 11:03:49 följande:

1. Det finns flera exempel på homofobiska uttalanden som gjorts av Sverigedemokratiska topp-företrädare. Exempelvis har SD:s företrädare och riksdagens vice talman Björn Söder kallat Pride för en pervers tillställning och jämfört homosexualitet med pedofili och SD:s gruppledare Mattias Karlsson kallade samkönade äktenskap för ?ännu ett steg i utrotningskriget mot kärnfamiljen?.

SD:s HBTQ-politik sammanfattas ganska bra av Jimmie Åkessons ord i en intervju nyligen i QX där han svarade: ?Har vi inte stött en enda hbtq-reform i riksdagen? Där ser man?. 2 De säger nej till alla hbtq-vänliga reformer, men ja till alla hbtq-fientliga förslag. 3 De vill bland annat att präster ska kunna säga nej till att viga samkönade par, 4 de är emot att samkönade par ska kunna adoptera, att 5 lesbiska par ska få assistans med insemination, de vill inte att transpersoner ska ges skydd i diskrimineringslagar och 6 det var inte längesen de tyckte att Svenska kyrkan borde ?bota homosexuella?.

1. Sant. Uttalandet a Björn Söder gjordes 2007, alltså 11 år sedan och det är inget SD officiellt stöder. Den förre detta moderata riksdagmanne Abdirzak Waberi förespråkade helt öppet sharia-lagar i SVT. Ingen påstod att detta var moderaternas officella linje. Men när Björn Söder gör ett utalande så tror alla att han har hela SD bakom sig. Det är nästan så jag börjar misstänka att SD bemöts på ett helt annat sätt än sjuklövern.

2. Det där påståndet har jag hört förr. Problemet är dock att jag vet inte vilka dessa förslag är eller ens hur många de är. Jag kan omöjligtvis veta om jag stödjer eller är emot SDs "homofientliga" förslag om jag ens vet vad det förslagen innebär. Så presentera gärna en lista på de homofientliga reformer SD röstat för och de homovänliga de röstat emot

3. Vilket jag helt och hållet stödjer. Jag är ateist och väldigt antagonistisk mot religioner. Men jag stödjer en separation av kyrka och stat, så vida en religion inte ägnar sig åt människooffer eller dylikt så borde inte icke-religiösa lägga sig i vad en kyrka sysslar med. Både Koranen, Bibeln och alla andra heliga skrifter är emot homosexualitet och det är lika fel att tvinga en religös person utföra en cermoni som går emot deras religion som det är att tvinga en ateist att delta i en religiös cermoni. Sen kan man alltid undra varför godhetsvänstern bara vill tvinga präster att viga homosexuella men inte imamer eller rabbiner

Dessutom har jag svårt att se varför HBTQ-personer ens skulle vilja gifta sig i en kyrka med tanke på den relation kyrkan haft med hbtq-personer under åren. Att ett homosexuellt par skulle vilja gifta sig i en kyrka känns lika logiskt som om ett judiskt par skulle vilja gifta sig i Auschwitz med en SS-soldat som vigselförättare.

4. Nej, de är det inte. De var emot att homosexuella skulle få adoptera, men de har ändrat sig i den frågan.

5. Detta är faktiskt den enda legitima kritiken mot SDs hbtq-politik jag ser. Dock så är Sverigedemokraterna långt ifrån de enda partiet som är emot detta, så det känns inte legitimt att kritisera enbart SD för det.

6. Källa på det tack.

10. Jag ska läsa igenom det och se om jag ser någon rimlig kritik mot SDs hbtq-politik. Eftersom vi lever i ett samhälle där en person med dreadlocks kan ses som rasist eftersom det är kulturell appropriering så är det inte uteslutet att SDs påstådda kritik mot hbtq-frågor egentligen är ganska rimlig.
    1. Det man inte tar avstånd mot omfamnar man istället!
    Du jämför Sveriges andra vice talman med en riksdagsledamot som satt endast 4 år alltså en mandat mot Söders 3:dje nu!
    Det är stor skillnad på en ledamot och Sveriges andra vice TALMAN!

Dina andra argument är lika låga så jag avstår att kommentera de!
Svar på tråden På vilket sätt är Sverigedemokraterna hbtq-fientliga?