Inlägg från: Anonym (Trans) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Trans)

På vilket sätt är Sverigedemokraterna hbtq-fientliga?

De var det enda partiet som ville ha kvar tvångssterilisering av transpersoner. TVÅNGSSTERILISERING! På 2010-talet... Som dessutom innefattade att man inte fick frysa ner könsceller. Fattar du vilket övergrepp det är mot folks kroppar? Jag är trans och kommer troligtvis att ta bort min livmoder så småningom, men jag vill inte tvingas till det av staten... Dessutom är det ett ganska omfattande medicinskt ingrepp som kan påverka en negativt och medför en hel del hälsorisker. Jag vill fatta det beslutet själv för det är min kropp...

Dessutom är de emot samkönade adoptioner, giftermål i kyrkan, insemination för lesbiska par osv. Om du vill läsa mer (fast du verkar mest vara en SD-anhängare som blundar för hur de behandlar oss HBTQ-personer) så gjorde QX en granskning av samtliga partier i samband med valet. Här är SD (längst ner kan du läsa en bedömning av hur HBTQ-vänliga de är): www.qx.se/samhalle/160657/har-vi-inte-stott-en-enda-hbtq-reform-i-riksdagen-dar-ser-man/

Om du är allmänt intresserad av politik och vill se hur olika partier behandlat HBTQ-frågor under de två senaste mandatperioderna så har RFSL sammanställt en rapport: www.rfsl.se/wp-content/uploads/2018/08/valrapport2018-20180816-komprimerad-version2.pdf

• Anonym (Trans)
    Crash Man skrev 2019-04-24 14:31:40 följande:

7. Jimmie Åkesson har sagt att det är en lågt prioriterad fråga för SD, så det känns som om du överreagerar. Dessutom rör det sig bara om tvångssterilisering vid könsbyte. Detta är långt ifrån den typ av tvångssterilisering som socialdemokraterna stod för under 60-talet.

Överreagerar? Han har sagt att det är en lågt prioriterad fråga och att de inte kommer att kämpa om det men det ändrar inte att de enhälligt röstade för att behålla tvångssterilisering. Dessutom var SD det enda partiet som inte ville betala ut skadestånd till de som blivit steriliserade när lagen fortfarande gällde. Självklart blir jag förbannad eftersom att det är i nutid (tvångssterilisering togs bort år 2013) och eftersom att det i allra högsta grad rör mig. Jag kan inte rösta på ett parti som vill sterilisera mig mot min vilja. Du frågade på vilket sätt SD är hbtq-fientliga och ett av sätten är att de röstar emot reformer som är positiva för hbtq-personer.

8. Nu vet inte jag vilket parti du stödjer, men alla riksdagspartierna inklusive mitt eget parti, SD, är ganska måna om att bestämma över sina medborgares kroppa. Staten har till exempel bestämt vilka substanser jag inte får inta i min kropp. Eller om jag får använda min kropp för att ha sex mot betalning. Så i det stora hela så stödjer jag dig i att staten inte ska bestämma över våra kroppar. Men när det rör sig om påtvingad sterilisering vid könsbyte så SD har nämnt att detta är en icke-fråga så ser jag inget behov att hetsa upp sig över det.

Du ser ingen skillnad i att förbjuda droger och sterilisera någon mot hens vilja? Om SD hade haft egen majoritet (eller tillräckligt många mandat för att få igenom beslutet tillsammans med de mer konservativa ledamöterna i KD) är det mycket möjligt att vi hade haft kvar tvångssterilisering. Det är en icke-fråga för dem eftersom att de förlorat i den och det enligt Jimmie berör så få personer. Det är inte en icke-fråga för oss som berörs.

9. Jag har redan besvarat dessa frågor. Jag skulle dock säga att det inte är SD som utgör det största hotet mot hbtq-personer utan folk från diverse religiösa institutioner. Tänk på att SD är det enda parti som vill minska islams inflytande i samhället och islam är ett stort hot mot hbtq-personer.

Jag anade att det argumentet skulle dyka upp... ;) Självklart utgör diverse religiösa åskådningar ett hot mot hbtq-personer. Inte bara islam! Och inte alla muslimer heller för den delen... Men bara för det tänker jag inte rösta på ett parti som aktivt röstat emot förslag som skulle öka hbtq-personers rättigheter. Jag har arbetskamrater som är muslimer och betydligt mer hbtq-vänliga än de arbetskamrater som röstar SD. Ett parti som värderar människor så olika kommer aldrig att få min röst... Oavsett vad så tycker jag att du fått svar på din fråga, de har inte stöttat en enda hbtq-reform i riksdagen och därför anses de vara hbtq-fientliga trots deras prat om alla s(venskars) lika värde.
Svar på tråden På vilket sätt är Sverigedemokraterna hbtq-fientliga?