• Lunkebro

Arvskifte

Arvskiftet är genomfört av bouppteckningsbyrån . En av delägarna vägrar skriva på för en skitsak.

Enligt boutredarna måste vi anmäla till tingsrätten som skall utse en advokat som skiftesman. denne genomför sedan ett ?tvångsskifte? Detta skulle kosta 30-40? kr !!

Finns det inget billigare sätt att fixa det på?

Eller någon advokat somrar 500kr/timme i st f 3000-4000kr/timme.?

• Svar på tråden Arvskifte
  • Lunkebro

[quote=79530617][quote-nick]Kjell2 skrev 2019-03-27 14:35:47 följande:[/quote-nick]Den enda som kan besluta mot dödsbodelägarnans vilja är tingsrätten. Allt annat handlar om att hitta en lösning som alla kan acceptera.

[/I den bästa av världar kanske Tingsrätten inte ens vill kontakta en advokat utan låter Bouppteckningsbyrån lösa tvisten och sedan belsutar tingsrätten enligt byråns förslag.?

• Lunkebro

[quote=79530693][quote-nick]elsi skrev 2019-03-27 15:14:53 följande:[/quote-nick]Om det är en skitsak det handlar om så kan väl den/de som anser det vara en skitsak backa så kan alla skriva på?[/. Jo, det är det enda rimliga , men jag är lite orolig att ?protestanten? kommer att agera som en självmordsbombare.

• Kjell2
    Lunkebro skrev 2019-03-29 11:20:05 följande:

[quote=79530617][quote-nick]Kjell2 skrev 2019-03-27 14:35:47 följande:[/quote-nick]Den enda som kan besluta mot dödsbodelägarnans vilja är tingsrätten. Allt annat handlar om att hitta en lösning som alla kan acceptera.

[/I den bästa av världar kanske Tingsrätten inte ens vill kontakta en advokat utan låter Bouppteckningsbyrån lösa tvisten och sedan belsutar tingsrätten enligt byråns förslag.?

Varför ska tingsrätten lita på att byrån har gjort ett korrekt förslag?

Vid beslut i tingrätten måste parterna själva, eller via förklara varför de vill som de vill.

Är det något värde i skitsaken?

• Ms H
    Lunkebro skrev 2019-03-29 11:22:32 följande:

[quote=79530693][quote-nick]elsi skrev 2019-03-27 15:14:53 följande:[/quote-nick]Om det är en skitsak det handlar om så kan väl den/de som anser det vara en skitsak backa så kan alla skriva på?[/. Jo, det är det enda rimliga , men jag är lite orolig att ?protestanten? kommer att agera som en självmordsbombare.

Vad är det som säger att det är just den personen som måste ge sig? Om det är en skitsak kan ju lika gärna den/de andra inblandade ge sig.
  • elsi
    Ms H skrev 2019-03-29 11:25:53 följande:
    Vad är det som säger att det är just den personen som måste ge sig? Om det är en skitsak kan ju lika gärna den/de andra inblandade ge sig.
    En av parterna (TS?) anser att det är en skitsak. Den andra av parterna anser säkerligen inte att det är en skitsak.

Då kan ju den som anser att det är en skitsak ge med sig eftersom det är en skitsak i dennes tycke och därmed oviktigt.
  • Bjoer
    elsi skrev 2019-03-29 11:29:07 följande:
    En av parterna (TS?) anser att det är en skitsak. Den andra av parterna anser säkerligen inte att det är en skitsak.

Då kan ju den som anser att det är en skitsak ge med sig eftersom det är en skitsak i dennes tycke och därmed oviktigt.
    Det är två parter som tvistar, TS är tredje part och anser det är en skitsak. Troligen är det en skitsak för alla men att det nu handlar om prestige och att vinna. Sakärendet är nog inte viktigt längre.
  • Kjell2
    Bjoer skrev 2019-03-29 11:36:05 följande:
    Det är två parter som tvistar, TS är tredje part och anser det är en skitsak. Troligen är det en skitsak för alla men att det nu handlar om prestige och att vinna. Sakärendet är nog inte viktigt längre.
    Skitsaken kommer förorsaka båda parter höga kostnader. När det blir tydligt kanske ena parten ger sig.

• elsi
    Bjoer skrev 2019-03-29 11:36:05 följande:
    Eller så är det viktigt för den ena och en skitsak för den andra (i alla fall i teorin) men ingen vill backa.

Men om båda anser at tvisten gäller en viktig sak så får man ju betala för att få tvisten löst juridiskt.
  • Lunkebro
    elsi skrev 2019-03-29 11:29:07 följande:

dom som fajtas tycker inte det är en bagatell . För skojs skull beräknade jag det ekonomiska värdet på grejen . Det är högst 2 promille av boet. Och det finns inget affektionsvärde i den. Det är inte nån gammal minnessak. Men det är konflikten i sig som har blivit affekterad.

Jag kan inte inse hur tingsrätten skall göra en rättssak av det. Enligt mitt sunda bondförstånd låter man inte det stoppa skuftespricessen utan håller det utanför och låter kombattanterna lösa det sinsemellan.

Men juridik och sunt förnuft är inte alltid dom bästa kompisarna.
  • Kjell2
    Lunkebro skrev 2019-03-29 13:21:56 följande:
    dom som fajtas tycker inte det är en bagatell . För skojs skull beräknade jag det ekonomiska värdet på grejen . Det är högst 2 promille av boet. Och det finns inget affektionsvärde i den. Det är inte nån gammal minnessak. Men det är konflikten i sig som har blivit affekterad.

Jag kan inte inse hur tingsrätten skall göra en rättssak av det. Enligt mitt sunda bondförstånd låter man inte det stoppa skuftespricessen utan håller det utanför och låter kombattanterna lösa det sinsemellan.

Men om inte parterna kan komma överrens frivilligt måste en domstolen träda in och fatta ett beslut.

Ett förslag. Erbjud partena att du köper grejen för låt oss säga 5000 kr. Win-win för alla. Mer pengar till parterna och ingen tvist som kommer äta energi av dig.

Inse - detta kommer gå till sista bloddroppen, parterna kommer aldrig komma överrens utan det är vinna som är det viktiga, kosta vad det kosta vill.

• Lunkebro

Det är mycket att jag försöker med den mutan, Risken är dock stor att den inte accepteras.

Läget är ju nu enligt dom råd och upplysningar jag har här, och som jag tackar för, att Tingsrätten måste fatta beslut om tvångsskifte.

Vad jag inte vet är om man måste koppla in en advokat för dyra pengar? Om jag med egna ord och egen penna förklarar för Tingsrätten bakgrunden till tvisten så är jag övertygad att dom kan fastställa bouppteckningsbyråns arvsskifte.

Men det är vad jag tror. För att få någorlunda visshet måste jag fråga en advokat. Och dom tar ju tusen spänn bara för att lyfta på luren.

• Kjell2
    Lunkebro skrev 2019-03-29 14:14:23 följande:

Det är mycket att jag försöker med den mutan, Risken är dock stor att den inte accepteras.

Läget är ju nu enligt dom råd och upplysningar jag har här, och som jag tackar för, att Tingsrätten måste fatta beslut om tvångsskifte.

Vad jag inte vet är om man måste koppla in en advokat för dyra pengar? Om jag med egna ord och egen penna förklarar för Tingsrätten bakgrunden till tvisten så är jag övertygad att dom kan fastställa bouppteckningsbyråns arvsskifte.

Men det är vad jag tror. För att få någorlunda visshet måste jag fråga en advokat. Och dom tar ju tusen spänn bara för att lyfta på luren.

Du missförstår hur processen går till. Vad du som utomstående, med eventuellt koppling till en av parterna,  säger spelar väldigt liten roll. Det ska vara en av tingsrätten utsedd erfaren mertierad person.

Här hittar du mer info
    www.domstol.se/Familj/Dodsfall-och-arv/Skiftesman/

Notera gången
    1) Försöka piska fram en överrenskommelse
    2) Lägga ett hårt  förslag och få det accepterat av parterna
    3) Går inte det förhandling i tingsrätten. Där parterna lägger fram sin argumenation
    4) Beslut av tingsrätten
    5) Överklagan till hovrätten
    6) Beslut i hovrätten
    7) Söka prövning i högstdomstolen
    8) Eventeullt beslut i HD, annars gäller beslutet i Hovrätten

• Ms H
    Lunkebro skrev 2019-03-29 14:14:23 följande:

Varför behöver DU ta reda på om en advokat behöver kopplas in? Om någon av parters vill ta in en advokat, får de väl göra det.
  • elsi
    Lunkebro skrev 2019-03-29 13:21:56 följande:

Tyvärr är det väl så att just arvsskifte får fram en massa konflikter som egentligen inte handlar om arvet. En sån här konflikt kan ju påverka relationerna i släkten till det sämre långt fram i tiden.

Men om de är villiga att betala för en juridisk lösning av detta så kanske de kan gå vidare med både bevarad stolthet och känslan av att det gått rätt till. Det kan vara värt pengarna.
  • Lunkebro

[quote=79534803][quote-nick]Kjell2 skrev 2019-03-29 14:24:42 följande:[/quote-nick]Du missförstår hur processen går till. Vad du som utomstående, med eventuellt koppling till en av parterna,  säger spelar väldigt liten roll. Det ska vara en av tingsrätten utsedd erfaren mertierad person.

Här hittar du mer info

Notera gången

3) Går inte det förhandling i tingsrätten. Där parterna lägger fram sin argumenation

4) Beslut av tingsrätten

6) Beslut i hovrätten

[/

????

Tack

• Lunkebro

[quote=79534803][quote-nick]Kjell2 skrev 2019-03-29 14:24:42 följande:[/quote-nick]Du missförstår hur processen går till. Vad du som utomstående, med eventuellt koppling till en av parterna,  säger spelar väldigt liten roll. Det ska vara en av tingsrätten utsedd erfaren mertierad person.

Här hittar du mer info

Notera gången

4) Beslut av tingsrätten

6) Beslut i hovrätten

[/

????

Tack

• Kjell2
    Lunkebro skrev 2019-03-29 15:16:43 följande:

Här hittar du mer info

Notera gången

4) Beslut av tingsrätten

6) Beslut i hovrätten

[/

????

Tack

Om du nu har en bra lösning, som domstolen skulle köpa, kan du inte bara presentera den för parterna så att allt löser sig.

• Lunkebro

Nu har jag sett på Stockholms Tingsrätts hemsida. Boutredningsmannen behöver INTE vara advokat. Utan bara en pålitlig person och det skall intygas av två trovärdiga personer..

Det ljusnar!!!

Till tidigare inlägg: Mitt förslag att lösa det var bra.

Men personen i fråga har passerat stadiet för det sunda förnuftet.

• ensam1
    Lunkebro skrev 2019-03-29 17:03:29 följande:
    Nu har jag sett på Stockholms Tingsrätts hemsida. Boutredningsmannen behöver INTE vara advokat. Utan bara en pålitlig person och det skall intygas av två trovärdiga personer..

Det ljusnar!!!

Till tidigare inlägg: Mitt förslag att lösa det var bra.
    Men personen i fråga har passerat stadiet för det sunda förnuftet.
    Men stadiet med boutredningen har ni väl passerat det är väl skiftet man inte kommer överens om och då är det en skiftesman ni ska ha inte en boutredningsman.

Om det begärs en skiftesman för tvångsskifte av boet så tillsätter tingsrätten den personen och de kommer inte att fråga vilken timdebitering ni vill att den valda skiftesmannen ska ha. 
Svar på tråden Arvskifte