• Kjell2

Arvskifte

Lunkebro skrev 2019-03-26 13:49:40 följande:

Arvskiftet är genomfört av bouppteckningsbyrån . En av delägarna vägrar skriva på för en skitsak.

Enligt boutredarna måste vi anmäla till tingsrätten som skall utse en advokat som skiftesman. denne genomför sedan ett ?tvångsskifte? Detta skulle kosta 30-40? kr !!

Finns det inget billigare sätt att fixa det på?

Eller någon advokat somrar 500kr/timme i st f 3000-4000kr/timme.?

Ja, alla inser att det inte värt den insatts det kommer ta av tid, pengar och energi att gå via skiljeman och 
    - accepterar skitsaken eller 
    - tar bort skitsaken.

• Kjell2
    Str8fwd skrev 2019-03-26 18:03:32 följande:

Varför ska ni ha en skiftesman om arvsskiftet redan är gjort av en boutredningsman....ni kan ju inte skifta två ggr.

Om någon av delägarna tycker att bodelningen är fel och inte skriver på så blir det så.
  • Kjell2
    Str8fwd skrev 2019-03-26 18:20:45 följande:

Ja iofs, men det stod att det var genomfört, hade i så fall skrivit upprättat av bodelningsman.

Hur som helst så skulle man vilja veta vad skitsaken är, är det verkligen något litet så är det väl bara ge med sig. svårt annars vid dödsfall och arv. det som är litet för en person kan te sig väldigt viktigt för en annan. avvägningen Affektion och reellt värde kan vara svår.

Det finns väl ett förslag som en av parterna inte acceptera. Blir väl chickenrace till stor kostnad och förstörd relation.
  • Kjell2
    Lunkebro skrev 2019-03-27 11:03:43 följande:

[quote=79528892][quote-nick]Str8fwd skrev 2019-03-26 18:03:32 följande:[/quote-nick]Varför ska ni ha en skiftesman om arvsskiftet redan är gjort av en boutredningsman....ni kan ju inte skifta två ggr.[/Jag kan så lite om sånt här och jag tycker det är extremt tragiskt att ha behövt lära mig om det.

Men det är tydligen så det går till när skiftet går i stå. Bouppteckningsbyrån kan inte handlägga ett tvångsskifte. Utan tingsrätten måste utse en advokat som genomför det.

Vad gäller skitsaken? Är det något med en finansiellt värde eller i huvudsak affektionsvärde?

• Kjell2
    Lunkebro skrev 2019-03-27 11:06:21 följande:

[quote=79528685][quote-nick]Aniiee skrev 2019-03-26 16:18:33 följande:[/quote-nick]Det är väl bara att ändra på skitsaken så delägaren blir nöjd.

[/Håller med dig till 100% men de som tvistar har lagt in så mycket prestige i detta så dom vill inte backa. Det är troligen gamla konflikter som kommer upp till ytan.

Det ör tragiskt förnedrande och pinsamt för alla inblandade.

Är du part i ärendet? Finns det något som hindrar att du släpper skitsaken och på så sätt slipper ni höga kostnader och en massa tid?

• Kjell2
    Lunkebro skrev 2019-03-27 11:11:53 följande:

Ja[quote=79528959][quote-nick]Kjell2 skrev 2019-03-26 18:44:26 följande:[/quote-nick]Det finns väl ett förslag som en av parterna inte acceptera. Blir väl chickenrace till stor kostnad och förstörd relation.[/Ja , det finns bara förlorare i detta spel. Jag hade tänkt säga till dom att segraren är den som ger med sig.

Men ett sådant inlägg skulle väl bara ses som en partsinlaga från mig, som iof s inte är inblandad i konflikten.

Men jag har ju dragits in i detta ioma skiftet nu är försenat.(i bästa fall: kanske får jag aldrig uppleva det?)

Gäller det en skitsak så är inte en delägara ensam ansvarig. Är du nära en av delägarna så kolla lite hur viktigt denna skitsak är.

• Kjell2
    Lunkebro skrev 2019-03-27 14:27:53 följande:
    Det är alltså uppe i rätten nu? Vad blir det för kostnad? Vem

Betalar ; förloraren eller solidariskt av dödsboet?
    Var och en får stå för sina ombudskostnader. Dödsboet för förättaren.

Sen löser inte tingsrätten något kring skitsaker utan värde. De tvingar fram en överrenskommelse.

Gäller det bara skitsaken - slå en tärning - det är gratis.

• Kjell2
    Lunkebro skrev 2019-03-27 14:33:51 följande:

[quote=79530220][quote-nick]Kjell2 skrev 2019-03-27 11:20:42 följande:[/quote-nick]Gäller det en skitsak så är inte en delägara ensam ansvarig. Är du nära en av delägarna så kolla lite hur viktigt denna skitsak är.

[/det har gått så långt att vi inte kommunicerar på något sätt. Jag tror mig veta hur viktig saken är. Men jag kan inte göra något f n . Har vädjat flera gånger. Det är bara att vänta och se .

Om jag inte finner någon skiftesman som kan fixa det för ett normalt pris. Dvs Timersättning högst 1000kr och inte 4000kr.

Den enda som kan besluta mot dödsbodelägarnans vilja är tingsrätten. Allt annat handlar om att hitta en lösning som alla kan acceptera.

• Kjell2
    Lunkebro skrev 2019-03-29 11:20:05 följande:

[quote=79530617][quote-nick]Kjell2 skrev 2019-03-27 14:35:47 följande:[/quote-nick]Den enda som kan besluta mot dödsbodelägarnans vilja är tingsrätten. Allt annat handlar om att hitta en lösning som alla kan acceptera.

[/I den bästa av världar kanske Tingsrätten inte ens vill kontakta en advokat utan låter Bouppteckningsbyrån lösa tvisten och sedan belsutar tingsrätten enligt byråns förslag.?

Varför ska tingsrätten lita på att byrån har gjort ett korrekt förslag?

Vid beslut i tingrätten måste parterna själva, eller via förklara varför de vill som de vill.

Är det något värde i skitsaken?

• Kjell2
    Bjoer skrev 2019-03-29 11:36:05 följande:
    Det är två parter som tvistar, TS är tredje part och anser det är en skitsak. Troligen är det en skitsak för alla men att det nu handlar om prestige och att vinna. Sakärendet är nog inte viktigt längre.
    Skitsaken kommer förorsaka båda parter höga kostnader. När det blir tydligt kanske ena parten ger sig.

• Kjell2
    Lunkebro skrev 2019-03-29 13:21:56 följande:
    dom som fajtas tycker inte det är en bagatell . För skojs skull beräknade jag det ekonomiska värdet på grejen . Det är högst 2 promille av boet. Och det finns inget affektionsvärde i den. Det är inte nån gammal minnessak. Men det är konflikten i sig som har blivit affekterad.

Jag kan inte inse hur tingsrätten skall göra en rättssak av det. Enligt mitt sunda bondförstånd låter man inte det stoppa skuftespricessen utan håller det utanför och låter kombattanterna lösa det sinsemellan.

Men juridik och sunt förnuft är inte alltid dom bästa kompisarna.
    Men om inte parterna kan komma överrens frivilligt måste en domstolen träda in och fatta ett beslut.

Ett förslag. Erbjud partena att du köper grejen för låt oss säga 5000 kr. Win-win för alla. Mer pengar till parterna och ingen tvist som kommer äta energi av dig.

Inse - detta kommer gå till sista bloddroppen, parterna kommer aldrig komma överrens utan det är vinna som är det viktiga, kosta vad det kosta vill.

• Kjell2
    Lunkebro skrev 2019-03-29 14:14:23 följande:

Det är mycket att jag försöker med den mutan, Risken är dock stor att den inte accepteras.

Läget är ju nu enligt dom råd och upplysningar jag har här, och som jag tackar för, att Tingsrätten måste fatta beslut om tvångsskifte.

Vad jag inte vet är om man måste koppla in en advokat för dyra pengar? Om jag med egna ord och egen penna förklarar för Tingsrätten bakgrunden till tvisten så är jag övertygad att dom kan fastställa bouppteckningsbyråns arvsskifte.

Men det är vad jag tror. För att få någorlunda visshet måste jag fråga en advokat. Och dom tar ju tusen spänn bara för att lyfta på luren.

Du missförstår hur processen går till. Vad du som utomstående, med eventuellt koppling till en av parterna,  säger spelar väldigt liten roll. Det ska vara en av tingsrätten utsedd erfaren mertierad person.

Här hittar du mer info
    www.domstol.se/Familj/Dodsfall-och-arv/Skiftesman/

Notera gången
    1) Försöka piska fram en överrenskommelse
    2) Lägga ett hårt  förslag och få det accepterat av parterna
    3) Går inte det förhandling i tingsrätten. Där parterna lägger fram sin argumenation
    4) Beslut av tingsrätten
    5) Överklagan till hovrätten
    6) Beslut i hovrätten
    7) Söka prövning i högstdomstolen
    8) Eventeullt beslut i HD, annars gäller beslutet i Hovrätten

• Kjell2
    Lunkebro skrev 2019-03-29 15:16:43 följande:

[quote=79534803][quote-nick]Kjell2 skrev 2019-03-29 14:24:42 följande:[/quote-nick]Du missförstår hur processen går till. Vad du som utomstående, med eventuellt koppling till en av parterna,  säger spelar väldigt liten roll. Det ska vara en av tingsrätten utsedd erfaren mertierad person.

Här hittar du mer info

www.domstol.se/Familj/Dodsfall-och-arv/Skiftesman/

Notera gången

1) Försöka piska fram en överrenskommelse

2) Lägga ett hårt  förslag och få det accepterat av parterna

3) Går inte det förhandling i tingsrätten. Där parterna lägger fram sin argumenation

4) Beslut av tingsrätten

5) Överklagan till hovrätten

6) Beslut i hovrätten

7) Söka prövning i högstdomstolen

8) Eventeullt beslut i HD, annars gäller beslutet i Hovrätten

[/

????

Tack

Om du nu har en bra lösning, som domstolen skulle köpa, kan du inte bara presentera den för parterna så att allt löser sig.

Svar på tråden Arvskifte