• Lunkebro

Arvskifte

Arvskiftet är genomfört av bouppteckningsbyrån . En av delägarna vägrar skriva på för en skitsak.

Enligt boutredarna måste vi anmäla till tingsrätten som skall utse en advokat som skiftesman. denne genomför sedan ett ?tvångsskifte? Detta skulle kosta 30-40? kr !!

Finns det inget billigare sätt att fixa det på?

Eller någon advokat somrar 500kr/timme i st f 3000-4000kr/timme.?

• Svar på tråden Arvskifte
  • Kjell2
    Lunkebro skrev 2019-03-27 11:06:21 följande:

[quote=79528685][quote-nick]Aniiee skrev 2019-03-26 16:18:33 följande:[/quote-nick]Det är väl bara att ändra på skitsaken så delägaren blir nöjd.

[/Håller med dig till 100% men de som tvistar har lagt in så mycket prestige i detta så dom vill inte backa. Det är troligen gamla konflikter som kommer upp till ytan.

Det ör tragiskt förnedrande och pinsamt för alla inblandade.

Är du part i ärendet? Finns det något som hindrar att du släpper skitsaken och på så sätt slipper ni höga kostnader och en massa tid?

• Lunkebro

Ja[quote=79528959][quote-nick]Kjell2 skrev 2019-03-26 18:44:26 följande:[/quote-nick]Det finns väl ett förslag som en av parterna inte acceptera. Blir väl chickenrace till stor kostnad och förstörd relation.[/Ja , det finns bara förlorare i detta spel. Jag hade tänkt säga till dom att segraren är den som ger med sig.

Men ett sådant inlägg skulle väl bara ses som en partsinlaga från mig, som iof s inte är inblandad i konflikten.

Men jag har ju dragits in i detta ioma skiftet nu är försenat.(i bästa fall: kanske får jag aldrig uppleva det?)

• Kjell2
    Lunkebro skrev 2019-03-27 11:11:53 följande:

Ja[quote=79528959][quote-nick]Kjell2 skrev 2019-03-26 18:44:26 följande:[/quote-nick]Det finns väl ett förslag som en av parterna inte acceptera. Blir väl chickenrace till stor kostnad och förstörd relation.[/Ja , det finns bara förlorare i detta spel. Jag hade tänkt säga till dom att segraren är den som ger med sig.

Men ett sådant inlägg skulle väl bara ses som en partsinlaga från mig, som iof s inte är inblandad i konflikten.

Men jag har ju dragits in i detta ioma skiftet nu är försenat.(i bästa fall: kanske får jag aldrig uppleva det?)

Gäller det en skitsak så är inte en delägara ensam ansvarig. Är du nära en av delägarna så kolla lite hur viktigt denna skitsak är.

• Str8fwd
    Lunkebro skrev 2019-03-27 11:03:43 följande:

[quote=79528892][quote-nick]Str8fwd skrev 2019-03-26 18:03:32 följande:[/quote-nick]Men det är tydligen så det går till när skiftet går i stå. Bouppteckningsbyrån kan inte handlägga ett tvångsskifte. Utan tingsrätten måste utse en advokat som genomför det.

Har själv just nu ett ärende där jag ledsnat och är målsägare i ett tvångsskifte. Helt otroligt vad man kan bli oense om saker. Vi har en stor bit mark där alla delägare vill sälja utom en som vill köpa till marknadspris, värdering är gjort och ett bud på marken som överstiger värderingen är lagt.

Tyvärr så unnar några inte att en släkting köper ut andra.
  • Lunkebro
    Kjell2 skrev 2019-03-27 11:20:42 följande:

Gäller det en skitsak så är inte en delägara ensam ansvarig. Är du nära en av delägarna så kolla lite hur viktigt denna skitsak är.

Det är alltså uppe i rätten nu? Vad blir det för kostnad? Vem

Betalar ; förloraren eller solidariskt av dödsboet?
  • Lunkebro
    Kjell2 skrev 2019-03-27 11:20:42 följande:

• Lunkebro

[quote=79530220][quote-nick]Kjell2 skrev 2019-03-27 11:20:42 följande:[/quote-nick]Gäller det en skitsak så är inte en delägara ensam ansvarig. Är du nära en av delägarna så kolla lite hur viktigt denna skitsak är.

[/det har gått så långt att vi inte kommunicerar på något sätt. Jag tror mig veta hur viktig saken är. Men jag kan inte göra något f n . Har vädjat flera gånger. Det är bara att vänta och se .

Om jag inte finner någon skiftesman som kan fixa det för ett normalt pris. Dvs Timersättning högst 1000kr och inte 4000kr.

• Kjell2
    Lunkebro skrev 2019-03-27 14:27:53 följande:

Var och en får stå för sina ombudskostnader. Dödsboet för förättaren.

Sen löser inte tingsrätten något kring skitsaker utan värde. De tvingar fram en överrenskommelse.

Gäller det bara skitsaken - slå en tärning - det är gratis.

• Kjell2
    Lunkebro skrev 2019-03-27 14:33:51 följande:

[quote=79530220][quote-nick]Kjell2 skrev 2019-03-27 11:20:42 följande:[/quote-nick]Gäller det en skitsak så är inte en delägara ensam ansvarig. Är du nära en av delägarna så kolla lite hur viktigt denna skitsak är.

[/det har gått så långt att vi inte kommunicerar på något sätt. Jag tror mig veta hur viktig saken är. Men jag kan inte göra något f n . Har vädjat flera gånger. Det är bara att vänta och se .

Om jag inte finner någon skiftesman som kan fixa det för ett normalt pris. Dvs Timersättning högst 1000kr och inte 4000kr.

Den enda som kan besluta mot dödsbodelägarnans vilja är tingsrätten. Allt annat handlar om att hitta en lösning som alla kan acceptera.

• elsi
    Lunkebro skrev 2019-03-26 13:49:40 följande:

Arvskiftet är genomfört av bouppteckningsbyrån . En av delägarna vägrar skriva på för en skitsak.

Enligt boutredarna måste vi anmäla till tingsrätten som skall utse en advokat som skiftesman. denne genomför sedan ett ?tvångsskifte? Detta skulle kosta 30-40? kr !!

Finns det inget billigare sätt att fixa det på?

Eller någon advokat somrar 500kr/timme i st f 3000-4000kr/timme.?

Om det är en skitsak det handlar om så kan väl den/de som anser det vara en skitsak backa så kan alla skriva på?
Svar på tråden Arvskifte