• Anonym (-)

Du jobbar på äldreboende och det kommer en ny brukare = det är mannen som våldtagit dig som barn, hur hade du reagerat?

Fick i fredags höra namnet på vår nya brukare. En av männen som sexuellt utnyttjat mig som barn. Han ska inte vara dement heller.

Hur hade ni reagerat på den situationen? Hjälp vad ska jag ta mig till? Tänk om det som hänt kommer fram, kommer bli så skvallrad om. Men samtidigt, ska jag behöva sköta om en sån gris?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-03-23 19:21
    Kan tillägga att det är svårt med ny tjänst som uska. Har fått timvikariera på stället i två år innan jag fick min tjänst här.

• Svar på tråden Du jobbar på äldreboende och det kommer en ny brukare = det är mannen som våldtagit dig som barn, hur hade du reagerat?
  • molly50
    Tiina87 skrev 2019-03-24 22:06:54 följande:
    Vilket som kan få andra till att anmäla.

Nej, jag dömer henne inte. Försöker vara förstå varför hon/han varit tyst i 20 år.
    Du menar så. Ja,men det är ju ändå inte så lätt.
    Det finns ju de som t ex hotar en om man vill anmäla.
    Du f¨r väl vara glad att du var så pass stark att du ändå klarade det.

Jag tycker du verkar väldigt dömande för att själv ha varit utsatt.

Men nu är vi OT. Detta är inte vad som skulle diskuteras i tråden.
  • Anonym (Skärp dig)
    Tiina87 skrev 2019-03-24 21:37:55 följande:
    Om inte ett barn berättar utan att det kommer fram 20 år senare pga det som är inte fall då kan man (tyvärr)dra slutsatsen av att allt inte är sanning. Självklart ska man ta det på allvar om ett barn berättar. Men ts är inget barn utan en vuxen kvinna (eller för den delen man).
    Vad är du för en hemsk människa som sitter och skriver såna vidriga saker till en medmänniska? SKÄMS! Du har varken empati eller kunskap om varför offer inte anmäler. Har du någon skam i kroppen ber du ts om ursäkt och lämnar sedan tråden.
  • Anonym (mor)
    Anonym (-) skrev 2019-03-23 19:20:05 följande:

Fick i fredags höra namnet på vår nya brukare. En av männen som sexuellt utnyttjat mig som barn. Han ska inte vara dement heller.

Hur hade ni reagerat på den situationen? Hjälp vad ska jag ta mig till? Tänk om det som hänt kommer fram, kommer bli så skvallrad om. Men samtidigt, ska jag behöva sköta om en sån gris?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-03-23 19:21
    Kan tillägga att det är svårt med ny tjänst som uska. Har fått timvikariera på stället i två år innan jag fick min tjänst här.

Du kan väl tala med din chef? Ngn slags tystnadsplikt har hon väl? Är hon ett stolpskott så kan du ju vända dig till ngn mer överordnad. Då kan du SÄKERT få slippa ta hand om gubben och man löser det på ngt sätt. Min kompis jobbade inom hemtjänsten i området där hennes vidriga styvfar plötsligt dök upp i rullarna. Hon behövde ALDRIG sätta sin fot hos honom.
  • Anonym (Bytt jobb.)

Jag hade bytt jobb. Nu har jag som tur var aldrig upplevt en våldtäkt, men jag tror att risken är att man kommer bli väldigt elak i den situationen. Man tappar omdömet och börjar missköta brukaren, vara elak, plåga och hittar olika sätt att göra livet svårt för personen. Även om det är befogat så tror jag inte man vill eller kommer må bra av att riskera att bli sådan.

• Anonym (Metoo)

I regel ska man aldrig behöva vårda en anhörig eller bekant som man har eller haft kontakt med privat. Sånt finns i reglementet.

• Anonym (Utsatt)

Jag hade inte kunnat vårda honom på ett bra sätt.

Hade undvikit att gå in till honom och berättat för mina kollegor att vi har ett mindre trevligt förflutet ihop

• Drottningen1970
    Tiina87 skrev 2019-03-24 21:33:06 följande:

Ja, barn kam ha livlig fantasi. Det trodde jag alla visste. Min dotter helg är helt överbevisad om att det bor ett monster i våran tvättmaskin som äter upp olika klädesplagg. Vilket det inte gör. Det är hennes fantasi.

Men tror du att hon kommer fortsätta tro på ett monster i tvättmaskinen när hon är vuxen....
  • Drottningen1970

Om inte ett barn berättar utan att det kommer fram 20 år senare pga det som är inte fall då kan man (tyvärr)dra slutsatsen av att allt inte är sanning. Självklart ska man ta det på allvar om ett barn berättar. Men ts är inget barn utan en vuxen kvinna (eller för den delen man).

Bara för att ett barn inte berättar innebär absolut inte att man kan dra slutsatsen att det inte är sant om hen sedan berättar som vuxen. Det är ett rent påhitt från din sida utan ett uns av sanning. De flesta barn berättar inte. Däremot kan man som vuxen och när man frigjort sig från sin förövare hitta kraften att berätta. Inget ovanligt och konstigt alls.
  • Drottningen1970

Bara för att ett barn inte berättar innebär absolut inte att man kan dra slutsatsen att det inte är sant om hen sedan berättar som vuxen. Det är ett rent påhitt från din sida utan ett uns av sanning. De flesta barn berättar inte. Däremot kan man som vuxen och när man frigjort sig från sin förövare hitta kraften att berätta. Inget ovanligt och konstigt alls.
  • Anonym (Bytt jobb.)

Det där med att folk ljuger när de berättar 20 år senare kommer från debatten med "förträngda minnen" (jag tror det var tidigt 90-tal), där ett fåtal socialarbetare och psykologer ofta med hypnos påverkade patienten att tro att hon hade blivit utsatt som barn.

Vilket var jäkligt hemskt egentligen. Tänk att ha minnet av att till exempel din pappa våldtog dig, fast han aldrig har gjort det. Men du bär på minnet av det likförbannat, det är en fruktansvärd sak att utsätta både "offer" och "förövare" för.

Men det där är absolut inte samma sak som att berätta om ett övergrepp som skedde för 20 år sedan som man hållt inom sig. Den debatten, och dessa socialarbetare och psykologers metod med att plocka fram "förträngda minnen" är en helt annan sak, där man planterar falska sådana minnen. 

Svar på tråden Du jobbar på äldreboende och det kommer en ny brukare = det är mannen som våldtagit dig som barn, hur hade du reagerat?