• Anonym (-)

Du jobbar på äldreboende och det kommer en ny brukare = det är mannen som våldtagit dig som barn, hur hade du reagerat?

Fick i fredags höra namnet på vår nya brukare. En av männen som sexuellt utnyttjat mig som barn. Han ska inte vara dement heller.

Hur hade ni reagerat på den situationen? Hjälp vad ska jag ta mig till? Tänk om det som hänt kommer fram, kommer bli så skvallrad om. Men samtidigt, ska jag behöva sköta om en sån gris?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-03-23 19:21
    Kan tillägga att det är svårt med ny tjänst som uska. Har fått timvikariera på stället i två år innan jag fick min tjänst här.

• Svar på tråden Du jobbar på äldreboende och det kommer en ny brukare = det är mannen som våldtagit dig som barn, hur hade du reagerat?
  • Tiina87
    Anonym (X) skrev 2019-03-25 13:54:34 följande:

Hört talas om skillnaden mellan att HA rätt och att FÅ rätt?

Ehh ja, har du?
  • Anonym (Skärp dig)
    Tiina87 skrev 2019-03-25 13:20:37 följande:

Jo, har relativt stor kunskap om varför man som offer inte anmäler. Och måbga har ett klart svar på varför. Det har inte ts. Varför skulle jag skämmas?

Du har visat i tråden att du inte har kunskapen, alternativt har du inte förstått den. TS har skrivit tydligt varför hon inte anmält och jag har skrivit varför du ska skämmas men det är tydligen över ditt förstånd.
  • Anonym (X)
    Tiina87 skrev 2019-03-25 14:03:37 följande:
    Ehh ja, har du?
    Blev det för svårt för dig nu?

Man kan bli fälld för förtal, även om det som sägs stämmer med verkligheten. Man kan bli friad från brott, även om man har begått brottet.  
    Ett våldtäktsoffer blir inte mindre våldtagen för att en utredning läggs ner

==> Din post om att TS ljuger för att hon oroar sig för förtal är förfärlig. TS skriver i känsliga rummet och du tuffar på som ett ånglok.  
  • Anonym (Pepp)
    Anonym (-) skrev 2019-03-25 13:40:57 följande:
    Tiina född senare än mig, kan du vänligen lämna den här tråden? Anser att du inte har något att tillföra, precis som många andra redan insett. Du påstår dig jobba inom sjukvården, finns de inga krav på lämplig personlighet i Norge?

Om en med sjukdom vägrar söka vård, innebär det att personen simulerar sina symtom? Om ett barn våldtäktsoffer (på en tid då våldtäkt var mer tabubelagt än nu) inte anmäler så är det inte sant? Det är slutsatsen du drar.

Det kan finnas 1000 skäl att inte anmäla. Jag är faktiskt förbryllad över er som anmäler det trots att det kanske saknar teknisk bevisning, ord står mot ord, en tvingas berätta traumat gång på gång i rättssalen och trots det blir det knappast något åtal "i brist på bevisning" för vi har världens svagaste rättssamhälle. 

Om jag då skulle sätta mig i en rättssal och påpeka att han våldtagit mig (och därmed riskera få han fällt och få flera tusentalskronor i skadestånd), det skulle i sig inte vara en större indikator på att jag "ljuger", än att jag väljer att sätta mig i en otroligt ofördelaktig situation på mitt arbete som undersköterska?
    TS jag tror att den stora majoriteten av alla barn som utsätts för övergrepp inte anmäler. Man vågar inte, man fattar inte vad man utsatts för, man tror det är ens eget fel, man hotas av våldtäktsmannen mm mm.

En väninna till mig blev våldtagen av ett gäng pojkar när hon gick i lågstadiet. Hon berättade för vuxna men det blev nedtystat och de sa åt henne att inte berätta för fler. Jag fick veta när hon var 25.
  • Bjoer
    Tiina87 skrev 2019-03-25 13:23:39 följande:
    Det finns många som drar den slutsatsen. Och det kan innebära att det är så men det behöver inte.

Om man berättar som vuxen så gör man även vanligen en anmälan.
    Fast hon har ju inte berättat. Hon har skrivit på ett anonymt forum eftersom hon sattes i en situation där det hela blev relevant igen. Inte för att hon kände att det var dags att berätta.

TS. Det du borde göra, tycker jag, är att försöka få honom att bli placerad någon annanstans. Om han har önskat ert boende så borde det vara sekundärt mot dina behov i den här frågan. Han har satt sig i den här situationen, inte du, och därmed borde han få anpassa sig, inte du.
  • Anonym (-)
    Bjoer skrev 2019-03-25 14:53:57 följande:
    Fast hon har ju inte berättat. Hon har skrivit på ett anonymt forum eftersom hon sattes i en situation där det hela blev relevant igen. Inte för att hon kände att det var dags att berätta.

TS. Det du borde göra, tycker jag, är att försöka få honom att bli placerad någon annanstans. Om han har önskat ert boende så borde det vara sekundärt mot dina behov i den här frågan. Han har satt sig i den här situationen, inte du, och därmed borde han få anpassa sig, inte du.
    Nu har jag just gått på mitt skift. Har sån ångest, hjälp mig. Ska jag gå till chefen, vad ska jag säga till kollegorna för att motivera att jag inte vill hälsa på den nya herren?
  • Anonym (Pepp)
    Anonym (-) skrev 2019-03-25 14:57:47 följande:
    Nu har jag just gått på mitt skift. Har sån ångest, hjälp mig. Ska jag gå till chefen, vad ska jag säga till kollegorna för att motivera att jag inte vill hälsa på den nya herren?
    Det är din chefs sak att lösa detta!
  • Bjoer
    Tiina87 skrev 2019-03-25 13:34:33 följande:
    Du har ju skrivit i hela tråden att du böev sexuellt utnuttjad av denne mannen i din barndom och nu är du rädd för att kunna bli åtalad för förtal?! Ja, om du ljugit och spridit rykte vidare till kollegor etc och mannen anmäler så kan du riskera det. Däremot om det är sant och du enbart berättar för din chef så finns inget förtal att anmäla.
    Du kan bli anmäld och dömd för förtal även om det du säger är sant. Nu tror jag inte TS kommer bli det och hela förtalsoron är obefogad, men osanning är alltså inte ett krav för att det ska vara förtal.
  • Bjoer
    Anonym (-) skrev 2019-03-25 14:57:47 följande:
    Gå till chefen, säg om det är. Har du en vetting chef kommer den vara förstående och försöka lösa situationen. Det bästa är ju om ni kan flytta på gubben. Nu kanske det är sent, det hade säkert varit lättare innan han kom dit, men det är ju som det är.
  • Anonym (-)
    Anonym (Pepp) skrev 2019-03-25 15:00:16 följande:
    Det är din chefs sak att lösa detta!
    Har nu fått lov att gå hem. Berättade vad som hänt i fullständig gråt och panik. Hon ser surt på mig och säger "du får lov att gå hem"
Svar på tråden Du jobbar på äldreboende och det kommer en ny brukare = det är mannen som våldtagit dig som barn, hur hade du reagerat?