• Anonym (Undrar)

När är man för gammal för att bli förälder?

Som rubriken lyder

Vilken ålder på mamma respektive pappa är gränsen för att ni reagerar på att dessa ska bli föräldrar?

Kan en ung mamma kompensera för en gammal pappa?

• Svar på tråden När är man för gammal för att bli förälder?
  • Anonym (-)
    Anonym (Marlene) skrev 2019-03-16 16:07:53 följande:
    Att du får barn är ingen garanti för att få barnbarn alls. Det bestämmer ju dina barn oavsett din ålder eller oavsett sin ålder. De kanske inte ens vill ha barn. Eller ens kan få några. Eller så skaffar de barn på ålderns höst , den fördelen har ju en man. (Som min vän som är 60 och vill ha barn och letar en ung kvinna för det)

Jag fick mitt första barn vid 21 och han är idag själv 22 år men avstår barn pga sin egen adhd-diagnos. Mitt andra barn är gay och just nu ser han inte barn som ett alternativ.
    Självklart! Jag menar inte att barn tidigare är en garanti för barnbarn, bara att barn "för sen" är en garanti för inga barnbarn under min livstid..
  • Anonym (Liten)
    Anonym (Marlene) skrev 2019-03-16 16:07:53 följande:
    Att du får barn är ingen garanti för att få barnbarn alls. Det bestämmer ju dina barn oavsett din ålder eller oavsett sin ålder. De kanske inte ens vill ha barn. Eller ens kan få några. Eller så skaffar de barn på ålderns höst , den fördelen har ju en man. (Som min vän som är 60 och vill ha barn och letar en ung kvinna för det)

Jag fick mitt första barn vid 21 och han är idag själv 22 år men avstår barn pga sin egen adhd-diagnos. Mitt andra barn är gay och just nu ser han inte barn som ett alternativ.
    Jag tänker som så. Ingenting är garanti för något. Men om man kan och vill så kan man öka chanser och minska risker.
  • Anonym (Marlene)
    Anonym (-) skrev 2019-03-16 17:07:27 följande:

Självklart! Jag menar inte att barn tidigare är en garanti för barnbarn, bara att barn "för sen" är en garanti för inga barnbarn under min livstid..

Fast jag menade att det spelar ingen roll vad din ålder är när du föder barn eftersom du inte kan påverka huruvida det blir barnbarn eller inte.
  • Anonym (-)
    Anonym (Marlene) skrev 2019-03-17 09:00:49 följande:
    Fast jag menade att det spelar ingen roll vad din ålder är när du föder barn eftersom du inte kan påverka huruvida det blir barnbarn eller inte.
    Nej, jag vet att det inte är en garanti, men jag hade velat ha en chans. Förstår du skillnaden?
    Lite som när jag sådde frön nu i veckan. Hade jag inte planterat några alls hade jag garanterat inte fått några tomater, men nu finns chansen att några tittar upp. Ingen garanti dock för att dom växer, överlever och levererar tomater - men chansen finns.
  • 10oktober
    Anonym (-) skrev 2019-03-16 10:17:11 följande:

Jag har fått höra att jag är för gammal. Är 33.

Och jag att jag var för ung vid 28... Damn if you do, damn if don't.

Uppåt 50 skulle jag väl säga, men i allmänhet handlar det väl mer om person än ålder om man blir en bra förälder eller inte.
  • Anonym (Olika)

Jag fyller snart 40 och har 3 barn. Känner att jag börjar bli på gränsen till att skaffa fler. Ändå är jag lite sugen och känner väl lite att det är sista chansen. Men samtidigt reagerar jag inte på andra som får när de är över 40. Tänker att det mer handlar om orken. Såklart är det ju mer och mer ovanligt när man kommer upp en bit över 40 men då är det mer det jag reagerar på.

• Zizazi

Kvinnor blir för gamla eller i närheten av för gamla vid 33 års ålder redan. Detta är vetenskap.

Bryr man sig inte om den genetiska kompositionen av sitt barn så kan kvinnor skaffa barn även vid 49 års ålder. Men det blir slaskinvalider av det hela och det är inte rätt mot barnet. Men det finns många saker som inte är rätt. Tortyr mot oskyldiga är inte rätt. Mord på oskyldiga är inte rätt. Men ändå händer både att kvinnor har barn långt efter bäst-före-datum, tortyr, mord och andra orättvisor.

• Anonym (mor)

Huvudsaken att det barn man får är VÄLKOMMET och blir ÄLSKAT. I en annan tråd här kan man läsa om att det inte alls är ovanligt(!?) att föräldrar ångrar att de skaffade barn! (hoppas det är bara här på FL)

• Anonym (35?)
    Zizazi skrev 2019-03-17 10:20:43 följande:

Kvinnor blir för gamla eller i närheten av för gamla vid 33 års ålder redan. Detta är vetenskap.

Bryr man sig inte om den genetiska kompositionen av sitt barn så kan kvinnor skaffa barn även vid 49 års ålder. Men det blir slaskinvalider av det hela och det är inte rätt mot barnet. Men det finns många saker som inte är rätt. Tortyr mot oskyldiga är inte rätt. Mord på oskyldiga är inte rätt. Men ändå händer både att kvinnor har barn långt efter bäst-före-datum, tortyr, mord och andra orättvisor.

Är inte det vid 35 det börjar gå snabbare "utför"? Jag har hört att det först efter puberteten kan vara ganska svårt och riskabelt och att man är som mest fertil först i 20-25års åldern. Sedan 25-35 är en "ok" ålder men efter 35 är det riskabelt och svårt igen. Vilket borde göra 33 till en perfekt ålder för antingen en sladdis eller om man inte har barn men gärna vill, släppa alla krav, ta första bästa och stressligga som fan för att bli gravid-ålder. Inte ge upp och säga det är försent riktigt ännu-ålder.
  • enola
    Zizazi skrev 2019-03-17 10:20:43 följande:

Kan försäkra dig att vare sig min syster eller min sambo är några "slaskinvalider" som du så fint kallar det, utan fullt friska, intelligenta och mycket kompetenta människor, trots att deras föräldrar var över 40 när de föddes.

Själv har jag sen tonåren haft problem med depressioner och annat som gjort att jag inte alltid kunnat jobba och nu, på grund av en mångårig utmattningsdepression förmodligen har en permanent nedsatt arbetsförmåga. Slaskinvalid således. Trots att mina föräldrar bara var 20 och 21 när jag föddes. Tänka sig!
Svar på tråden När är man för gammal för att bli förälder?