Betaltoa är det enda raka! Då slipper man en massa elände, folk som saknar hyfs och uppfostran. Betalar man får man en snygg och prydlig toalett som städas, värt den tia det brukar kosta. Sen är det naturligtvis inte ett roligt arbete att utföra, men det är en annan diskussion. Det finns människor som har det förskräckligt hemma, det har jag råkat på några gånger. Då vänder man sig i dörren och håller sig tills man kommit hem. Dessa människor har jag slutat umgås med, de har ofta en massa andra brister. Inte kan man avnjuta en god middag hos någon vars hem är en sanitär olägenhet. Slarvmajor och snuskpellar lämnar ofta offentliga toaletter i bedrövligt skick; jag tror dock inte att vi har en mångfald kompisar till Dr Jekyll och Mr Hyde bland oss med annorlunda beteende i offentlig miljö än där hemma, nej, en gris är en gris oavsett var den befinner sig. Ett socialt handikapp är det att inte kunna sköta basala mänskliga behov på ett snyggt och prydligt sätt! En mardröm att leva ihop med en sådan partner, fast det är väl ingen som flyttar ihop med med snuskpellar, alla gör väl noggrann research dessförinnan. Ett ord om de franska toaletterna, " hål i marken" och fotbräden vid sidan om, mycket vanligt i asiatiska länder. De sköts oftast minutiöst, städas efter varje besökare och man betalar en slant förstås, fattiga människors levebröd och man kan som västerlänning gott vara generös. Nu tycker jag inte att detta är människovärdigt i alla fall, men det är en annan punkt på min politiska agenda. Lite krångligt har det varit i länder där man måste anpassa sig och bära heltäckande klädsel, hijab eller dylikt. Stökigt, men inne i båsen brukar det finnas krokar så att man kan klä av sig det yttersta lagret. Nu var inte detta en tråd för komparativ analys utan en fråga om skilda bekvämlighetsinrättningar för män och kvinnor. Någon skrev om fredad zon, kvinnor ska inte behöva riskera våldtäkt, har inträffat här i Göteborg ganska nyligen på en MacDonald-toa. Dessutom, killar är mer snuskiga än kvinnor, de ordentliga grabbarna får ursäkta. Svaret på frågan är ett rungande JA, låt oss kvinnor ha vårt i fred.