• Anonym (kristos)

Grejen med dam/herr-toalett?

Vad är egentligen poängen med att dela upp i dam och herrtoalett nu för tiden?

Brukar tjejerna näcka inne på damtoan eller vill de inte män ska höra när de bajsar och pruttar?

Är det kränkande om en man kommer in på damtoan liksom?

Vi ska ju vara så jämställda och ta bort sånt som tjejtaxi och tjejtaxa på frisörerna men det här då?

• Svar på tråden Grejen med dam/herr-toalett?
  • Anonym (En dam)

Min man är med i en mansdominerad förening och var nyligen på en träff som varade i några dagar. De få kvinnorna som var där inrättade efter någon dag en damtoalett för de stod inte ut med äcklet på toa.

Jag skrev det tidigt i tråden men det är värt att upprepas: det här blir ju jäkligt trist för de män (tex min make) som håller snyggt och rent på toa. Det hade varit bättre att inrätta en äckeltoa till de som inte sköter sig, men gissar att få skulle välja den. :) 

Minns en arbetsplats jag städade på där det var övervägande andel män, men det var bara en av toaletterna som var äcklig. Gissar att det rörde sig om ett enda äckel och sen typ 10 ytterligare män som skötte toalettandet helt normalt. 

Sen kan män ha en fränare lukt på sin urin. Men det kan de ju inte hjälpa. 

• Anonym (Cd)
    Maahlinn skrev 2023-10-15 10:46:29 följande:
    Inget manshat! Gillar städade killar som inte kissar på ringen, hatar att sätta mig på våt ring. Snuskig-toalett-hat alltså.
    Nej du uttryckte inget manshat men många andra av skribenterna vill göra sitt bästa för att få fram vilka äckel män är. Att kvinnor har nästintill toalettfobi är ju allmänt känt. Forfarande intressant att många kvinnor vet så mycket om hur det är på herrtoaletter. 
  • Anonym (Gåtan?)
    Anonym (Cd) skrev 2023-10-15 11:05:52 följande:
    Nej du uttryckte inget manshat men många andra av skribenterna vill göra sitt bästa för att få fram vilka äckel män är. Att kvinnor har nästintill toalettfobi är ju allmänt känt. Forfarande intressant att många kvinnor vet så mycket om hur det är på herrtoaletter. 
    kvinnor kanske städar hemma men på damtoaletter är det ofta kaos, är påsen full så slänger de hellre allt på golvet istället för att byta, hår och kladdigt smink i tvättstället, grejer som dräller överallt
  • Anonym (En dam)
    Anonym (Gåtan?) skrev 2023-10-15 11:09:57 följande:
    kvinnor kanske städar hemma men på damtoaletter är det ofta kaos, är påsen full så slänger de hellre allt på golvet istället för att byta, hår och kladdigt smink i tvättstället, grejer som dräller överallt

Det märkliga är att jag som besökt damtoaletter i 45 år inte alls känner igen den bilden.

Men jag läste här på FL en tjej som jobbade i damklädesbutik. Hon hade en teori om att kvinnorna var så less på att städa, så när de gick och handlade betedde de sig som
    svin (släppte kläder på golvet, satte tiggummit på spegeln mm) för att få ur sig sin städfrustration. 

• Anonym (Damtoaletter tack)
    Anonym (Cd) skrev 2023-10-15 10:19:55 följande:

Oj vilken manshatartråd. Så mycket nedsättande ord om män, vad är det för konstiga människor här på FL egentligen. Intressant att så många kvinnor vet hur det ser ut på herrtoaletter. 

Det handlar nog inte om manshat och även om det gjorde detta så finns det säkert andledning till detta tankesätt.Jag personligen har varit med om att främmande män kissar med öppen dörr och att en främling glömt sig inne på toaletten.Så det var väl inget wow exakt.
  • Anonym (Gåtan?)
    Anonym (En dam) skrev 2023-10-15 11:13:57 följande:

Det märkliga är att jag som besökt damtoaletter i 45 år inte alls känner igen den bilden.

Men jag läste här på FL en tjej som jobbade i damklädesbutik. Hon hade en teori om att kvinnorna var så less på att städa, så när de gick och handlade betedde de sig som
    svin (släppte kläder på golvet, satte tiggummit på spegeln mm) för att få ur sig sin städfrustration. 

ja, det var märkligt, jag såg det på flera olika arbetsplatser
  • Anonym (X)
    Anonym (Hhj) skrev 2023-10-12 21:57:06 följande:
    H grejen med jämställdhet är att det inte ska särskiljas på män och kvinnor. Ska kvinnor ha lika lön ska det inte särbehandlas med tjejtaxa. Då är det som att ta hela kakan och begära receptet. Det funkar inte.
    Då kan vi sluta lägga en massa skattepengar på män. Män och kvinnor ska kosta lika mycket. Inte som idag där män som grupp kostar mycket mer. 
  • Goneril

Betaltoa är det enda raka! Då slipper man en massa elände, folk som saknar hyfs och uppfostran. Betalar man får man en snygg och prydlig toalett som städas, värt den tia det brukar kosta. Sen är det naturligtvis inte ett roligt arbete att utföra, men det är en annan diskussion.                                                                                                        Det finns människor som har det förskräckligt hemma, det har jag råkat på några gånger. Då vänder man sig i dörren och håller sig tills man kommit hem. Dessa människor har jag slutat umgås med, de har ofta en massa andra brister. Inte kan man avnjuta en god middag hos någon vars hem är en sanitär olägenhet.                                                                                                                       Slarvmajor och snuskpellar lämnar ofta offentliga toaletter i bedrövligt skick; jag tror dock inte att vi har en mångfald kompisar till Dr Jekyll och Mr Hyde bland oss med annorlunda beteende i offentlig miljö än där hemma, nej, en gris är en gris oavsett var den befinner sig.                                                                                                                              Ett socialt handikapp är det att inte kunna sköta  basala mänskliga behov på ett snyggt och prydligt sätt! En mardröm att leva ihop med en sådan partner, fast det är väl ingen som flyttar ihop med med snuskpellar, alla gör väl noggrann research dessförinnan.                                                                                                                                                          Ett ord om de franska toaletterna, " hål i marken" och fotbräden vid sidan om,  mycket vanligt i asiatiska länder. De sköts oftast minutiöst, städas efter varje besökare och man betalar en slant förstås, fattiga människors levebröd och man kan som västerlänning gott vara generös. Nu tycker jag inte att detta är människovärdigt i alla fall, men det är en annan punkt på min politiska agenda. Lite krångligt har det varit i länder där man måste  anpassa sig och bära heltäckande klädsel, hijab eller dylikt. Stökigt, men inne i båsen brukar det finnas krokar så att man kan klä av sig det yttersta lagret.                                                                                                                                                                      Nu var inte detta en tråd för komparativ analys utan en fråga om skilda bekvämlighetsinrättningar för män och kvinnor. Någon skrev om fredad zon, kvinnor ska inte behöva riskera våldtäkt, har inträffat här i Göteborg ganska nyligen på en MacDonald-toa. Dessutom, killar är mer snuskiga än kvinnor, de ordentliga grabbarna får ursäkta. Svaret på frågan är ett rungande JA, låt oss kvinnor ha vårt i fred.                                

• OlgaElvira

Det är alltid lååång kö till damtoaletten. Därför går jag numer alltid till herrtoaletten, aldrig varit några problem. Jag brukar bara fråga om det ör ok då det är så lång kö till damtoaletten. Nu är jag en äldre dam och då brukar man komma undan med det mest. 

• Xenia
    Anonym (kristos) skrev 2019-03-15 16:56:45 följande:
    Grejen med dam/herr-toalett?

Vad är egentligen poängen med att dela upp i dam och herrtoalett nu för tiden?

Brukar tjejerna näcka inne på damtoan eller vill de inte män ska höra när de bajsar och pruttar?

Är det kränkande om en man kommer in på damtoan liksom?

Vi ska ju vara så jämställda och ta bort sånt som tjejtaxi och tjejtaxa på frisörerna men det här då?

Vaddå, känner du dig diskriminerad för att du inte får gå på damernas?

Att ha skilda toaletter (liksom skilda omklädningsrum) har väl inget med jämställdhet att göra!

Om de är en enskild toa med eget handfat så behöver man inte ange dam resp herrtoalett. Men om det är ett utrymme med flera toor och tvättställ utanför behövs det.

Skulle du vilja ha kvinnor som såg när du använde urinoaren? Eller skulle du rentav tända på det?

Hur tryggt skulle det kännas som ensam tjej att gå in på en gemensam toa med flera kanske berusade män i det gemensamma tvättställsutrymmet? Tänk om man rentav flydde in på toan för att undkomma en tafsande man. Ur askan i elden.
  • Xenia
    Anonym (Hhj) skrev 2023-10-12 21:57:06 följande:
    H grejen med jämställdhet är att det inte ska särskiljas på män och kvinnor. Ska kvinnor ha lika lön ska det inte särbehandlas med tjejtaxa. Då är det som att ta hela kakan och begära receptet. Det funkar inte.
    Menar du en lägre taxa för tjejer? Eller menar du särskilda taxis för tjejer med kvinnliga taxiförare? Det senare tycks då behövas, såg du inte programmet på teve om de våldtagande taxiförarna? Kvinnor som tog taxi hem "för säkerhets skull" och utsattes våldtäktsförsök eller fullbordade våldtäkter av förarna.

Jämställdhet betyder lika villkor, t ex löner, för män och kvinnor.  Hur du får skilda toaletter till att bli bristande jämställdhet, det får verkligen stå för dig. Har du tagit upp denna åsikt med dina arbetskamrater, vänner och släktingar?

Antar att du tycker att det inte ska finnas skilda omklädningsrum heller?

Det ska finnas toaletter för damer och egna såna för män .Man och kvinna är inte samma sak och kommer aldrig att vara det.Biologiskt är vi väldigt olika ochså(om du nu tänker realistiskt 😉)

• Anonym (Shi)
    Anonym (Damtoaletter tack) skrev 2023-10-15 16:21:36 följande:

Det ska finnas toaletter för damer och egna såna för män .Man och kvinna är inte samma sak och kommer aldrig att vara det.Biologiskt är vi väldigt olika ochså(om du nu tänker realistiskt 😉)

Fast ur den här synpunkten fungerar män och kvinnor likadant. Båda behöver kissa. kvinnor tar för lång tid på sig på toaletten, de bor där en halvtimma. så respektlöst 
  • Anonym (Gåtan?)
    OlgaElvira skrev 2023-10-15 13:56:44 följande:

Det är alltid lååång kö till damtoaletten. Därför går jag numer alltid till herrtoaletten, aldrig varit några problem. Jag brukar bara fråga om det ör ok då det är så lång kö till damtoaletten. Nu är jag en äldre dam och då brukar man komma undan med det mest. 

jag tror inte det är nåt problem för unga tjejer heller att få låna herrtoan
  • Xenia
    Anonym (Shi) skrev 2023-10-16 10:11:17 följande:
    Fast ur den här synpunkten fungerar män och kvinnor likadant. Båda behöver kissa. kvinnor tar för lång tid på sig på toaletten, de bor där en halvtimma. så respektlöst 
    Tjejer har mer att göra på toan,  deal with it.

Dels kan de behöva bättra på make-upen och frisyren. Dels kan de behöva byta mensskydd. Dessutom behöver vi kissa oftare, eftersom vi har kortare urinrör.
  • Anonym (C)
    Xenia skrev 2023-10-16 12:46:06 följande:
    Tjejer har mer att göra på toan,  deal with it.

Dels kan de behöva bättra på make-upen och frisyren. Dels kan de behöva byta mensskydd. Dessutom behöver vi kissa oftare, eftersom vi har kortare urinrör.
    Att bättra på make-up eller frisyr kan man avstå från, det är inte nödvändig. Vill inte riskera kissa på mig bara för att några ockuperar toan för annat än den är avsedd för. Ogillar att behöva gå på herrtoa men ibland har man inte haft något val när det varit milslånga köer till damtoan. 
    Anonym (Shi) skrev 2023-10-16 10:11:17 följande:
    Vi gör det lika fort som män eller fortare (att kissa).Så det är inte problemet.
  • Xenia
    Anonym (C) skrev 2023-10-16 13:00:14 följande:
    Att bättra på make-up eller frisyr kan man avstå från, det är inte nödvändig. Vill inte riskera kissa på mig bara för att några ockuperar toan för annat än den är avsedd för. Ogillar att behöva gå på herrtoa men ibland har man inte haft något val när det varit milslånga köer till damtoan.Of
    Ofta finns ju tvättställen och speglar i ett rum utanför själva toaletterna, så det påverkar inte dem som behöver gå på toa.

Men för ev väntande herrsällskap kan det kännas länge att vänta på sina damer som behöver bättre på utseendett. Åas gör man väl det för deras skull?
  • Anonym (I)
    Anonym (C) skrev 2023-10-16 13:00:14 följande:
    Att bättra på make-up eller frisyr kan man avstå från, det är inte nödvändig. Vill inte riskera kissa på mig bara för att några ockuperar toan för annat än den är avsedd för. Ogillar att behöva gå på herrtoa men ibland har man inte haft något val när det varit milslånga köer till damtoan. 
    Det har inte hänt mig men jag vet en som kissade på sig just för att det tog sådan tid så jag förstår din oro, men ärligt talat är det rätt sällan det blir sådana köer.
  • Anonym (Lokalvårdare)
    Anonym (m .ljÄLBJ) skrev 2023-10-15 09:13:42 följande:

Var har du gått på toaletten egentligen? Jag har aldrig sett det du beskriver. EN gång har jag varit på en damtoa där det har varit äckligt som fan och detta pga en utländsk kvinna, troligen turist som använt toaletten som i hennes hemland, dvs satt sig på huk och därmed missat grovt. Fattar inte varför hon inte städade efter sig, men det finns ju folk av alla sorter så..

Jag har jobbat med lokalvård i femton år och kan säga att generellt är damtoan äckligare än herrtoan.
    Lite piss på golvet är inte hela världen, inte på ringen heller.
    Men damerna... damerna de slaskar med blod så det stritter under ringen, pissar med tryck så det, just det, stritter under ringen. Deras äckliga sanitetspåsar är fulla med snusk som de inte orkar rulla in i en bit papper och spegeln är grisig.
    Utöver det så parymerar sig kärringarna på toan också så man behöver gasmask när man ska in och städa.
Svar på tråden Grejen med dam/herr-toalett?