• Anonym (kristos)

Grejen med dam/herr-toalett?

Vad är egentligen poängen med att dela upp i dam och herrtoalett nu för tiden?

Brukar tjejerna näcka inne på damtoan eller vill de inte män ska höra när de bajsar och pruttar?

Är det kränkande om en man kommer in på damtoan liksom?

Vi ska ju vara så jämställda och ta bort sånt som tjejtaxi och tjejtaxa på frisörerna men det här då?

• Svar på tråden Grejen med dam/herr-toalett?
  • Anonym (m .ljÄLBJ)
    Anonym (kristos) skrev 2019-03-15 16:56:45 följande:

Vad är egentligen poängen med att dela upp i dam och herrtoalett nu för tiden?

Brukar tjejerna näcka inne på damtoan eller vill de inte män ska höra när de bajsar och pruttar?

Är det kränkande om en man kommer in på damtoan liksom?

Vi ska ju vara så jämställda och ta bort sånt som tjejtaxi och tjejtaxa på frisörerna men det här då?

Herrtoaletter stinker alltid apäckligt pga alla män som promt ska stå och kissa. 

Jag som kvinna vill inte ha gemensamam toaletter, inte för att jag bryr mig om en man hör mig bajsa eller prutta, utan för att det är skönt att ha en zon fredad från män där jag bara kan göra mitt utan att behöva känna att jag måste vara på min vakt. Du vet, inte alla män är schyssta, ett stort antal av dem skulle använda toaletten som jaktmark på ensamma kvinnor att förgripa sig på. 

• Anonym (m .ljÄLBJ)
    Anonym (Werty) skrev 2019-03-15 18:12:36 följande:

Men alltså skojar ni?

Oftast är det damtoaletterna som är sunkigast enligt min erfarenhet!

Det är bajsränder, blodiga tamponger, kiss utanför eftersom ingen sätter sig ner ordentligt osv.

Jag gissar på att uppdelningen är pga herrarnas urinoar. Det är inte så trevligt för dem att dra ut schnabeln i en öppen urinoar om en toalett är unisex

Var har du gått på toaletten egentligen? Jag har aldrig sett det du beskriver. EN gång har jag varit på en damtoa där det har varit äckligt som fan och detta pga en utländsk kvinna, troligen turist som använt toaletten som i hennes hemland, dvs satt sig på huk och därmed missat grovt. Fattar inte varför hon inte städade efter sig, men det finns ju folk av alla sorter så..

• Anonym (Damtoaletter tack)

Varför ska jag vilja dela toalett med massa främmande män?Dessutom brukar jag sminka mig och kamma mig vid spegeln och då ska en främling se detta och glo.Nej tack!

• Anonym (m .ljÄLBJ)
    Anonym (Glömt bort) skrev 2019-03-15 20:30:46 följande:

Man har glömt bort att det kan vara en lesbisk chaufför på taxin om syftet var att skydda kvinnorna ifrån män som tänder på kvinnor som kör taxibilarna.

Eller en man som klär sig i kvinnokläder.

Nej, det har man inte glömt. Man vet helt enkelt att män står för de flesta våldsbrotten därför behövs inte kvinnor skyddas från andra kvinnor, lebiska eller inte. 
  • Anonym (m .ljÄLBJ)
    Anonym (kristos) skrev 2019-03-15 21:23:16 följande:

Det där med att mänstoor skulle vara sunkigare är bara en jävla generalisering. Finns män som sitter ner och kissar, och man kan lägga papper på ringen om man tycker det känns olustigt.

Vissa kvinnor läcker urin när de satt sig eller reser sig, så det hamnar på ringen, inte så trevligt heller, plus att kvinnor också bajsar, och gör ränder efter sig.

Sällan jag ser män som inte tvättar händerna efter toabesök.

Men hur ska man göra som transkvinna eller transman när det är uppdelat? Hur reagerar ni kvinnor om en transkvinna kommer in på damernas t.ex.?

En transkvinna är ju en kvinna så hon använder ju rätt toalett om hon går in på damernas. 
  • Anonym (m .ljÄLBJ)
    Anonym (Hhj) skrev 2023-10-12 21:57:06 följande:
    H grejen med jämställdhet är att det inte ska särskiljas på män och kvinnor. Ska kvinnor ha lika lön ska det inte särbehandlas med tjejtaxa. Då är det som att ta hela kakan och begära receptet. Det funkar inte.

Så länge det finns män som begår våldsbrott mot kvinnor så ska det givetvis finnas möjlighet för kvinnor att ta tjejtaxi. 

Lika lön har inget med det att göra. Ska det bli helt rättvist ska män betala högre skatt, för de tär mer på resurserna samt att då kan det ingå en santitetsskatt eller återbäring så att kvinnor kan kompenseras för att de tvingas köpa bindor och tamponger eller andra mensskydd, 

Det kan aldrig bli helt rättvist mellan könen. Vi är fysiskt olika och det kan vi inte förändra, vi kan bara göra vårt bästa för att se till att det är jämlikt där det går. 

Lika lön för lika arbete - absolut! Jag är helt för att arbetsinsatsen och resultat ska väga också. Det gör det på mitt jobb, män och kvinnor får helt enkelt lön efter hur de presterar, inte utefter kön. 

• Anonym (Gåtan?)
    Anonym (kristos) skrev 2019-03-15 16:56:45 följande:

det är frågan det
  • Anonym (Cd)

Oj vilken manshatartråd. Så mycket nedsättande ord om män, vad är det för konstiga människor här på FL egentligen. Intressant att så många kvinnor vet hur det ser ut på herrtoaletter. 

• Maahlinn
    Anonym (Cd) skrev 2023-10-15 10:19:55 följande:

Oj vilken manshatartråd. Så mycket nedsättande ord om män, vad är det för konstiga människor här på FL egentligen. Intressant att så många kvinnor vet hur det ser ut på herrtoaletter. 

Inget manshat! Gillar städade killar som inte kissar på ringen, hatar att sätta mig på våt ring. Snuskig-toalett-hat alltså.
  • Anonym (Gåtan?)
    Anonym (Cd) skrev 2023-10-15 10:19:55 följande:

hehe, jag har städat både herr och damtoaletter, ofta så var det stökigare på damtoaletterna..............
Svar på tråden Grejen med dam/herr-toalett?