• Anonym (kristos)

Grejen med dam/herr-toalett?

Vad är egentligen poängen med att dela upp i dam och herrtoalett nu för tiden?

Brukar tjejerna näcka inne på damtoan eller vill de inte män ska höra när de bajsar och pruttar?

Är det kränkande om en man kommer in på damtoan liksom?

Vi ska ju vara så jämställda och ta bort sånt som tjejtaxi och tjejtaxa på frisörerna men det här då?

• Svar på tråden Grejen med dam/herr-toalett?
  • Anonym (Glömt bort)
    Anonym (Mansbebisar) skrev 2019-03-15 17:16:01 följande:

För att män är bebisar som inte vet hur man sköter hygien. De kissar på ringen utan att torka upp efter sig, lämnar bajsränder och fattar inte att men ska städa efter sig. Ni är äckliga helt enkelt.

Anonym (Glömt bort) skrev 2019-03-15 20:30:46 följande:

Man har glömt bort att det kan vara en lesbisk chaufför på taxin om syftet var att skydda kvinnorna ifrån män som tänder på kvinnor som kör taxibilarna.

Eller en man som klär sig i kvinnokläder.

Blev fel. Menade en manlig chaufför som tänder på kvinnliga passagerna.
  • Aikido

Det bästa med herrtoaletterna är den extra stora mintpastillen som brukar ligga i pissrännan. Tar alltid med den och suttar på när jag går hem från krogen.

• Anonym (Anonym)
    Anonym (Kvinnobebisar) skrev 2019-03-15 20:33:01 följande:
    För kvinnor är så långsamma och ska sitta och tänka på livet när de sitter på sunkiga toaletter.

Plus att det är så lång kö till damerna.
    En anledning till att det tar längre tid för kvinnor är att många har mens, och det tar längre tid. Dessutom så tvättar fler kvinnor än män händerna efter de utfört sina behov. Så ja, det tar längre tid, men toaletter för endast kvinnor är i regler fräschare än toaletter för endast män.
  • Anonym (ALF)
    Aikido skrev 2019-03-15 20:36:53 följande:

Det bästa med herrtoaletterna är den extra stora mintpastillen som brukar ligga i pissrännan. Tar alltid med den och suttar på när jag går hem från krogen.

Har hittat mynt och smycken bland kisset.
  • Anonym (kristos)

Det där med att mänstoor skulle vara sunkigare är bara en jävla generalisering. Finns män som sitter ner och kissar, och man kan lägga papper på ringen om man tycker det känns olustigt.

Vissa kvinnor läcker urin när de satt sig eller reser sig, så det hamnar på ringen, inte så trevligt heller, plus att kvinnor också bajsar, och gör ränder efter sig.

Sällan jag ser män som inte tvättar händerna efter toabesök.

Men hur ska man göra som transkvinna eller transman när det är uppdelat? Hur reagerar ni kvinnor om en transkvinna kommer in på damernas t.ex.?

• Anonym (-)
    Anonym (kristos) skrev 2019-03-15 21:23:16 följande:

Det där med att mänstoor skulle vara sunkigare är bara en jävla generalisering. Finns män som sitter ner och kissar, och man kan lägga papper på ringen om man tycker det känns olustigt.

Absolut finns det män som inte är sunkiga, något annat har ingen påstått. Och ska man generalisera så ÄR herrtoaletterna sunkigare. Tyvärr, men det är sant. Gäller även omklädningsrummen på gymmet.

Vissa kvinnor läcker urin när de satt sig eller reser sig, så det hamnar på ringen, inte så trevligt heller, plus att kvinnor också bajsar, och gör ränder efter sig.

Dom flesta kvinnor använder papper på toaringen = kiss hamnar på papperet. Jag skulle ändå säga att om det är vanligt att kvinnor droppar så torkar majoriteten av ringen efter sig för det är extremt sällan jag ser kiss på toalettstolen när jag är på offentliga toaletter. Finns också toaborste som kvinnor generellt är bättre på att använda än män...

Men hur ska man göra som transkvinna eller transman när det är uppdelat? Hur reagerar ni kvinnor om en transkvinna kommer in på damernas t.ex.?

Transmannen /-kvinnan går på den toaletten hen känner sig mest bekväm att gå på. Om vi nu inte talar om någon som är "utspökad" a la schlager så ser jag inte ens hur jag skulle veta könet på personen? Vet ett par som identifierar sig som det andra könet varav en gjort ett fullt könsbyte och jag skulle inte kunna gissa mig till "rätt" kön där. Dessutom många som har ett ganska könsneutralt utseende och alltså är rätt svårtolkade. Skulle aldrig reflektera över sådant på en offentlig toalett. Jag går in, sköter mitt och går ut. Skulle det däremot vara en man med väldigt creepy vibbar inne på damtoaletten en udda tid på dygnet/när jag är ensam hade jag väl tyckt det var obehagligt, men det är en helt annan sak.

För övrigt så tycker jag många toaletter är könsneutrala. Senast nu när jag var på bio så var toaletterna inte uppdelade. Även många snabbmatställen har ej uppdelade toaletter. Och gymmen om de har toa utanför omklädningsrummet. Och mataffärer där dom har toalett i "entrén". Har för mig biblioteket här också har "omärkta" toaletter.
  • Panduro
    Anonym (Glömt bort) skrev 2019-03-15 20:30:46 följande:

Man har glömt bort att det kan vara en lesbisk chaufför på taxin om syftet var att skydda kvinnorna ifrån män som tänder på kvinnor som kör taxibilarna.

Eller en man som klär sig i kvinnokläder.

Så är det. Men handlar väl inte om chaufförens eventuella tändning på sina passagerare, utan om risken för ofredande, övergrepp och våldtäkt. Och den risken minskar faktiskt utan män.
  • Rappakalja
    Anonym (Mansbebisar) skrev 2019-03-15 17:16:01 följande:

För att män är bebisar som inte vet hur man sköter hygien. De kissar på ringen utan att torka upp efter sig, lämnar bajsränder och fattar inte att men ska städa efter sig. Ni är äckliga helt enkelt.

Klockrent inlägg. Det stinker asäckligt på herrarnas oavsett om det finns en urinoar eller inte. 

• Anonym (En dam)

Så länge städningen är tillräcklig har jag inget emot "okönade" toaletter. Men det verkar tyvärr vara så att det är vanligare att män är egoistiska äckel än att kvinnor är det. Ibland stinker det ju piss tom utanför herrtoan... Motsvarande händer ytterst sällan på damtoaletten. Med andra ord behöver toaletterna städas mycket oftare för att hålla sig ok om män använder dem.

Min man har också berättat om hur äckligt det är i herrarnas oklädningsrum på badhuset och gymmet.

Jag lider så med alla de män som inte är äckliga och ändå behöver använda såna herrtoaletter/-omklädningsrum!

• Anonym (En dam)

Jag minns första gången jag hälsade på en av mina kompisar som barn. Jag blev instruerad att använda hennes och mammans toa, för på pappans och broderns var det så äckligt...

Svar på tråden Grejen med dam/herr-toalett?