Anonym (kristos) skrev 2019-03-15 21:23:16 följande:
Det där med att mänstoor skulle vara sunkigare är bara en jävla generalisering. Finns män som sitter ner och kissar, och man kan lägga papper på ringen om man tycker det känns olustigt.
Absolut finns det män som inte är sunkiga, något annat har ingen påstått. Och ska man generalisera så ÄR herrtoaletterna sunkigare. Tyvärr, men det är sant. Gäller även omklädningsrummen på gymmet.
Vissa kvinnor läcker urin när de satt sig eller reser sig, så det hamnar på ringen, inte så trevligt heller, plus att kvinnor också bajsar, och gör ränder efter sig.
Dom flesta kvinnor använder papper på toaringen = kiss hamnar på papperet. Jag skulle ändå säga att om det är vanligt att kvinnor droppar så torkar majoriteten av ringen efter sig för det är
extremt sällan jag ser kiss på toalettstolen när jag är på offentliga toaletter. Finns också toaborste som kvinnor generellt är bättre på att använda än män...
Men hur ska man göra som transkvinna eller transman när det är uppdelat? Hur reagerar ni kvinnor om en transkvinna kommer in på damernas t.ex.?
Transmannen /-kvinnan går på den toaletten hen känner sig mest bekväm att gå på. Om vi nu inte talar om någon som är "utspökad" a la schlager så ser jag inte ens hur jag skulle veta könet på personen? Vet ett par som identifierar sig som det andra könet varav en gjort ett fullt könsbyte och jag skulle inte kunna gissa mig till "rätt" kön där. Dessutom många som har ett ganska könsneutralt utseende och alltså är rätt svårtolkade. Skulle aldrig reflektera över sådant på en offentlig toalett. Jag går in, sköter mitt och går ut. Skulle det däremot vara en man med väldigt creepy vibbar inne på damtoaletten en udda tid på dygnet/när jag är ensam hade jag väl tyckt det var obehagligt, men det är en helt annan sak.
För övrigt så tycker jag många toaletter är könsneutrala. Senast nu när jag var på bio så var toaletterna inte uppdelade. Även många snabbmatställen har ej uppdelade toaletter. Och gymmen om de har toa utanför omklädningsrummet. Och mataffärer där dom har toalett i "entrén". Har för mig biblioteket här också har "omärkta" toaletter.