• Anonym (Orolig)

Tvingar barnen till saker dom inte vill eller tror på

Hej,

Efter en många år lång vårdnadstvist där både hot och våld varit inblandat så har jag och barnen nu äntligen fått lugn och ro. Dock sker det umgänge lite då och då. Vid varje umgänge så tvingas det ena barnet att gå emot sina principer och tro genom att göra sånt han inte vill. Det andra barnet tvingas äta sånt som hon är allergisk mot med resultat att hon ej hunnit till toalett i tid och ont i magen mm. Barnen är över 10 år båda två så jag tänker att deras val måste väll ändå få respekteras? Sedan är det förstås en massa annat så som val av kläder och att det pratas illa om mig framför dom och massa annat smått och gott men jag undrar, är det skäl att göra en orosanmälan för det som sker när dom är där?

Just det där med maten har varit en ganska stor grej förr då dom tvingades äta sånt dom inte tyckte om tills dom kräktes. Därför har det blivit lite extra känsligt. Även den här ständiga hotbilden om att dom måste göra och klä sig exakt som den andra föräldern bestämmer har varit känslig. Förr blev dom slagna om dom inte gjorde som den föräldern sa men nu verkar det inte hända längre så därför blir jag lite osäker om detta tvånget kanske inte är så farligt?

• Svar på tråden Tvingar barnen till saker dom inte vill eller tror på
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Sara) skrev 2019-03-04 07:44:54 följande:

Det fungerar inte riktigt så, vägrar den här föräldern att medverka till umgänge kan denne förlora allt. Socialen är inte snabba och jobbar ofta mer efter förälderns rätt till sitt barn än som det står i lagen "barns rätt till båda sina föräldrar". Det är så mycket svårare i verkligheten än på pappret. Så jag ser inget fel på den här förälderns föräldraskap. Och jag hoppas att du TS får hjälp!

Tack! Ja men då förstår du kanske varför jag ens frågar detta. Jag har liksom varit inne i detta så länge att jag vet av erfarenhet att det ibland är bättre att bara ligga lågt tills barnen vägrar eller någon annan uppmärksammar detta.
  • Anonym (Svea)

Vad är det för allergi och hur allvarlig är den? Är det "bara" diarré som följd eller får barnet trång hals och andnöd? I övrigt är det inte farligt att en förälder har åsikter om kläderna hemma hos denne. Men maten kan vara ett stort problem.

• Anonym (Orolig)
    Anonym (Svea) skrev 2019-03-04 08:29:25 följande:

Vad är det för allergi och hur allvarlig är den? Är det "bara" diarré som följd eller får barnet trång hals och andnöd? I övrigt är det inte farligt att en förälder har åsikter om kläderna hemma hos denne. Men maten kan vara ett stort problem.

Det är ?bara? diarre och ont i magen som följd. Den andre tvingas äta stora portioner av sånt som den av etiska skäl inte vill äta. Sedan är det som sagt massa andra ?småsaker?. Men tja då är det kanske som jag trodde, bättre att bara ligga lågt och inte göra någonting
  • Anonym (Svea)
    Anonym (Orolig) skrev 2019-03-04 08:44:32 följande:

Det är ?bara? diarre och ont i magen som följd. Den andre tvingas äta stora portioner av sånt som den av etiska skäl inte vill äta. Sedan är det som sagt massa andra ?småsaker?. Men tja då är det kanske som jag trodde, bättre att bara ligga lågt och inte göra någonting

Be barnen att prata med skolsköterskan eller kuratorn på skolan. Hade det varit allvarligare symptom så hade det krävts en anmälan. Men smidigast går ni via skolhälsovården. Barnen ska respekteras.
  • cleoeme
    Anonym (Orolig) skrev 2019-03-04 08:15:30 följande:

Så onödigt skrivet. Du vet ju faktiskt inte vad jag gjort och inte gjort för att skydda dom. Det är inget större fel på mitt föräldraskap, jag är nog som dom flesta, däremot är det fel i sveriges system ang barn som far illa. Jag hoppas verkligen inte att du någonsin hamnar i denna sits för då skulle du också upptäcka hur försiktig man måste vara och att man faktiskt kan förlora sina barn om man hindrar umgänge på något sätt.

Den andre föräldern är en otroligt bra manipulatör som har lyckats dupera de flesta vi varit i kontakt med inom socialtjänst och polis. Har man pratat sig ur en sits där en människa aktivt sett hur föräldern misshandlat barnet ute på öppen gata och därefter polisanmält, men föräldern ändå gått fri, ja då kanske du kan förstå hur manipulativ denna förälder är.

Jag är snarare den som behövt visa hur korrekt och överduktig jag är som förälder då den andre kommit med falska anklagelser, trots att jag verkligen inte är en superförälder så handlar liksom allt om vad man kan visa upp. Till slut vågade barnen iaf öppna upp sig och lyckas berätta för exakt rätta människor så vi äntligen fick det så bra som vi har nu. Men det ska otroligt mycket till för att en förälder helt ska uteslutas. Umgänge med umgängesstöd har vi redan genomgått men det är ju inget som visas där så mycket. Det är ju när ingen ser som det blir tokigt med barnen.

Soc öppnar om en timme så då ska jag förstås ringa och rådfråga.

Hetsade upp mig för det finns inget värre än barn som far illa.

Vår styvson bor hos mig och min sambo. Hans mamma blev anmäld till socialen. Det gällde hennes levnadssätt och att barnet nog inte hade det så bra där, en rätt luddig anmälan men socialen som kontaktade min sambo sa att vi har all laglig rätt till att hålla barnet hemma hos oss tills allt är utrett. Socialen sa till min sambo att det är hans skyldighet att skydda ditt barn. Detsamma gäller för dig. Tror du att dina barn far illa så kan du gör en anmälan och sen hålla barnen hemma tills saken är utredd. Det är din skyldighet som förälder.
  • Anonym (Svea)
    cleoeme skrev 2019-03-04 09:04:49 följande:

Hetsade upp mig för det finns inget värre än barn som far illa.

Vår styvson bor hos mig och min sambo. Hans mamma blev anmäld till socialen. Det gällde hennes levnadssätt och att barnet nog inte hade det så bra där, en rätt luddig anmälan men socialen som kontaktade min sambo sa att vi har all laglig rätt till att hålla barnet hemma hos oss tills allt är utrett. Socialen sa till min sambo att det är hans skyldighet att skydda ditt barn. Detsamma gäller för dig. Tror du att dina barn far illa så kan du gör en anmälan och sen hålla barnen hemma tills saken är utredd. Det är din skyldighet som förälder.

Blir det en tvist i domstol så kommer soc att låtsas som att de inget har sagt. Då kommer det att se ut som att ni har undanhållit barnet för den andra föräldern. Man måste blanda in skolhälsovården, BUP eller liknande för att kunna bevisa att det har funnits skäl.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Svea) skrev 2019-03-04 09:08:30 följande:

Blir det en tvist i domstol så kommer soc att låtsas som att de inget har sagt. Då kommer det att se ut som att ni har undanhållit barnet för den andra föräldern. Man måste blanda in skolhälsovården, BUP eller liknande för att kunna bevisa att det har funnits skäl.

+ 1

Exakt så
  • Bjoer
    Anonym (Orolig) skrev 2019-03-04 08:44:32 följande:
    Det handlar alltså om ett barn som inte vill äta kött?

Tycker det verkar väldigt onödigt av den andra föräldern att tvinga något sådant. Oftast serveras kött med något annat och då är det ju bara att äta det istället. Jag antar att du har försökta att prata med den föräldern utan resultat?
  • Anonym (Orolig)

Har pratat med socialtjänsten nu som bekräftar det jag tänkte. Dom tyckte inte att det är värt att orosanmäla eftersom att när barnen är hos den andre föräldern så gäller dens regler. Men dom rådde mig att ringa familjerätten också.

Dock har vi ju varit hos flera olika familjerätter på massa olika möten men vi har aldrig kommit någonstans eftersom att den andre föräldern inte är mottaglig för andra människors åsikter om vad som är rätt och fel. Sist vi var hos familjerätten så resulterade det i en polisanmälan mot den andre föräldern från handläggarna så vi får väll se vad som händer denna gång. Suck! Är bara så trött på att behöva kämpa hela tiden.

Varför kan man inte bara respektera sina barn!!!! Jag blir fan tokig!

Förlåt

• Anonym (Svea)
    Anonym (Orolig) skrev 2019-03-04 10:12:30 följande:

Har pratat med socialtjänsten nu som bekräftar det jag tänkte. Dom tyckte inte att det är värt att orosanmäla eftersom att när barnen är hos den andre föräldern så gäller dens regler. Men dom rådde mig att ringa familjerätten också.

Dock har vi ju varit hos flera olika familjerätter på massa olika möten men vi har aldrig kommit någonstans eftersom att den andre föräldern inte är mottaglig för andra människors åsikter om vad som är rätt och fel. Sist vi var hos familjerätten så resulterade det i en polisanmälan mot den andre föräldern från handläggarna så vi får väll se vad som händer denna gång. Suck! Är bara så trött på att behöva kämpa hela tiden.

Varför kan man inte bara respektera sina barn!!!! Jag blir fan tokig!

Förlåt

Säg till barnen att ta ansvar. Om de har problem med hur de behandlas hemma hos pappa så måste de själva ta kontakt med skolhälsovården och berätta om sina problem. Varför ringer du ens för att höra om du bör göra en orosammälan? Barnen är så stora att de själva ska säga ifrån när de upplever att de behandlas del.
Svar på tråden Tvingar barnen till saker dom inte vill eller tror på