• Anonym (Orolig)

Tvingar barnen till saker dom inte vill eller tror på

Hej,

Efter en många år lång vårdnadstvist där både hot och våld varit inblandat så har jag och barnen nu äntligen fått lugn och ro. Dock sker det umgänge lite då och då. Vid varje umgänge så tvingas det ena barnet att gå emot sina principer och tro genom att göra sånt han inte vill. Det andra barnet tvingas äta sånt som hon är allergisk mot med resultat att hon ej hunnit till toalett i tid och ont i magen mm. Barnen är över 10 år båda två så jag tänker att deras val måste väll ändå få respekteras? Sedan är det förstås en massa annat så som val av kläder och att det pratas illa om mig framför dom och massa annat smått och gott men jag undrar, är det skäl att göra en orosanmälan för det som sker när dom är där?

Just det där med maten har varit en ganska stor grej förr då dom tvingades äta sånt dom inte tyckte om tills dom kräktes. Därför har det blivit lite extra känsligt. Även den här ständiga hotbilden om att dom måste göra och klä sig exakt som den andra föräldern bestämmer har varit känslig. Förr blev dom slagna om dom inte gjorde som den föräldern sa men nu verkar det inte hända längre så därför blir jag lite osäker om detta tvånget kanske inte är så farligt?

• Svar på tråden Tvingar barnen till saker dom inte vill eller tror på
  • Meriall

Har du läkarintyg på allergin så är det mkt allvarligt och ska definitivt anmälas till soc. Annars skaffa direkt.

Har du inget kan han bara hävda att det är ngt du fått för dig som inte stämmer (Tänker nu främst på laktos, gluten etc).

• Anonym (Orolig)
    Meriall skrev 2019-03-03 23:03:27 följande:

Har du läkarintyg på allergin så är det mkt allvarligt och ska definitivt anmälas till soc. Annars skaffa direkt.

Har du inget kan han bara hävda att det är ngt du fått för dig som inte stämmer (Tänker nu främst på laktos, gluten etc).

Jo läkarintyg finns såklart
  • Anonym (Man47)

När får barnen rätten att välja själv....? om de vill vara hos den andre föräldern ....eller inte.

12-13år? ...

• Anonym (Orolig)
    Anonym (Man47) skrev 2019-03-03 23:32:23 följande:

När får barnen rätten att välja själv....? om de vill vara hos den andre föräldern ....eller inte.

12-13år? ...

Rätten tar hänsyn till barnen redan från när dom är yngre. Nu för tiden så tar dom större hänsyn till mognadsnivån istället.

Men det är ju så otroligt komplext med barn, mina barn vill ju fortfarande åka dit, iaf en av dom ibland. Jag har ju tänkt att när dom nu är så pass stora så ska dom kunna åka lite som dom vill men tyvärr så går det inte så länge denna känsla av rädsla ligger kvar. Plus då att den andre föräldern inte skulle gå med på att barnen fick välja att vara där mindre än vad som är nu. Dom vågar fortfarande inte säga emot den andre föräldern och då är det svårt.
  • Anonym (ooo)
    Anonym (Orolig) skrev 2019-03-03 22:15:20 följande:
    Ja absolut är det mest bara makten att bestämma som denna förälder gillar. Men jag är så orolig att soc inte ska tycka att det är så illa. Vi har varit med om detta förr och barnen fick verkligen sota för att dom skvallrat så därför vill dom knappt säga någonting längre. Eftersom att ungängena inte är så långa har jag sagt att dom kan vägra att göra som den andre föräldern försöker tvinga dom till men rädslan sitter kvar i dom trots att den andre föräldern inte fått chansen att slå dom på flera år. Jag har packat ner en liten gömd matsäck till dom så dom kan vägra äta och istället smyga i sig matsäck men tja.. dom har inte vågat än så länge.
    Ja du hör ju själv. Något måste göras! Soc är steg 1 och visst kan det ibland kännas som att de inte gör så mycket men det är där man startar. Utgår från att du har kontakt med en advokat eftersom ni tidigare varit i tvist? Ring denne och fråga.

Ring Soc och bara berätta precis hur det är just nu + att barnen är brända av tidigare erfarenheter och knappt våga säga nåt. Ni får troligen erbjudande om samtalsstöd och det kan väl vara bra att han blir tvingad, så att han förstår att han har ögonen på sig. Sedan är det så att om barnen ändå lite grann vill åka dit så kanske inte Soc gör så mycket, men det är viktigt att barnen märker att du och andra lyssnar på dem. Till slut kommer det säkert bli så att de vägrar åka, de kanske bara inte riktigt har kommit till den punkten än. 

Här har vi barn som vägrat träffa ena föräldern, och det var flera socutredningar som gick ut på att min man (pappan) hade skyldighet att skydda barnen från mamman (lika som du har, tänker jag) men det är ju rätt svårt i praktiken när den andra föräldern inte håller med. Eftersom mamman i det här fallet hade svårt förstå varför, gick min man till slut till advokat och det blev verkligen annorlunda när det var juridikfolket som trädde in. Fullt fokus på att det är i barnets intresse, barnets behov av att träffa/inte träffa sin förälder. Det ifrågasattes inte ens att barnet inte ville dit. 

Därför tänker jag att man ska alltid göra det som går även om det känns svårt, trögt och långsamt.Ring Soc + kontakta advokat så att du är förberedd. Det kanske är dags att förhandla om umgängesavtalet. Och som nån skrev: att tvinga någon att äta det man faktiskt blir sjuk av måste vara misshandel. Fråga Soc om det. 
  • cleoeme

Du kanske ska se över till eget föräldraskap också eftersom du aktivt inte skyddar dina barn för en person som får dem att må dåligt genom hot, tvång och våld. Ring socialen direkt och be om hjälp. Låt inte barnen åka dit.

Vilket rövhål till förälder som tvingar sina barn till diverse saker.

• Anonym (ej soc)

Nej, en orosanmälan är inte rätt väg. Många tror att det är den vägen man ska gå men det är det inte. 

Du har vårdnad och boende och pappan har umgänge "då och då", vad skulle Soc göra? Soc kan inte besluta om att han inte får ha umgänge, det kan bara rätten göra. Familjerätten är en rådgivande instans och "vanliga" Soc kan göra en utredning och säga vad de tycker men inte tvinga till något. Det tvång som finns är LVU och det är ju knappast aktuellt då barnen ju redan bor hos dig.

Den som kan hindra umgänge är du och det är även en skyldighet som vårdnadshavare att göra det om dina barn far illa av umgänget. Det gäller att du har på fötterna ifall pappan får för sig att stämma dig.

• GGN

Äta sånt man är allergisk mot?? Självklart ska du orosanmäla!

• Anonym (Sara)
    cleoeme skrev 2019-03-04 07:08:42 följande:

Du kanske ska se över till eget föräldraskap också eftersom du aktivt inte skyddar dina barn för en person som får dem att må dåligt genom hot, tvång och våld. Ring socialen direkt och be om hjälp. Låt inte barnen åka dit.

Det fungerar inte riktigt så, vägrar den här föräldern att medverka till umgänge kan denne förlora allt. Socialen är inte snabba och jobbar ofta mer efter förälderns rätt till sitt barn än som det står i lagen "barns rätt till båda sina föräldrar". Det är så mycket svårare i verkligheten än på pappret. Så jag ser inget fel på den här förälderns föräldraskap. Och jag hoppas att du TS får hjälp!
  • Anonym (Orolig)
    cleoeme skrev 2019-03-04 07:08:42 följande:

Så onödigt skrivet. Du vet ju faktiskt inte vad jag gjort och inte gjort för att skydda dom. Det är inget större fel på mitt föräldraskap, jag är nog som dom flesta, däremot är det fel i sveriges system ang barn som far illa. Jag hoppas verkligen inte att du någonsin hamnar i denna sits för då skulle du också upptäcka hur försiktig man måste vara och att man faktiskt kan förlora sina barn om man hindrar umgänge på något sätt.

Den andre föräldern är en otroligt bra manipulatör som har lyckats dupera de flesta vi varit i kontakt med inom socialtjänst och polis. Har man pratat sig ur en sits där en människa aktivt sett hur föräldern misshandlat barnet ute på öppen gata och därefter polisanmält, men föräldern ändå gått fri, ja då kanske du kan förstå hur manipulativ denna förälder är.

Jag är snarare den som behövt visa hur korrekt och överduktig jag är som förälder då den andre kommit med falska anklagelser, trots att jag verkligen inte är en superförälder så handlar liksom allt om vad man kan visa upp. Till slut vågade barnen iaf öppna upp sig och lyckas berätta för exakt rätta människor så vi äntligen fick det så bra som vi har nu. Men det ska otroligt mycket till för att en förälder helt ska uteslutas. Umgänge med umgängesstöd har vi redan genomgått men det är ju inget som visas där så mycket. Det är ju när ingen ser som det blir tokigt med barnen.

Soc öppnar om en timme så då ska jag förstås ringa och rådfråga.
Svar på tråden Tvingar barnen till saker dom inte vill eller tror på