• Anonym (Sara)

Tvingar barnen till saker dom inte vill eller tror på

cleoeme skrev 2019-03-04 07:08:42 följande:

Du kanske ska se över till eget föräldraskap också eftersom du aktivt inte skyddar dina barn för en person som får dem att må dåligt genom hot, tvång och våld. Ring socialen direkt och be om hjälp. Låt inte barnen åka dit.

Vilket rövhål till förälder som tvingar sina barn till diverse saker.

Det fungerar inte riktigt så, vägrar den här föräldern att medverka till umgänge kan denne förlora allt. Socialen är inte snabba och jobbar ofta mer efter förälderns rätt till sitt barn än som det står i lagen "barns rätt till båda sina föräldrar". Det är så mycket svårare i verkligheten än på pappret. Så jag ser inget fel på den här förälderns föräldraskap. Och jag hoppas att du TS får hjälp!
  • Anonym (Sara)
    Anonym (Orolig) skrev 2019-03-04 08:18:18 följande:
    Tack! Ja men då förstår du kanske varför jag ens frågar detta. Jag har liksom varit inne i detta så länge att jag vet av erfarenhet att det ibland är bättre att bara ligga lågt tills barnen vägrar eller någon annan uppmärksammar detta.
    Jag förstår dig fullkomligt, mina barn har är också rädda för sin pappa, han har misshandlat dom också så pass att vi haft kontaktförbud. Det tog långt tid innan mina barn själv stoppade umgänget och misshandeln uppdagades. Skickligt gjort utan märken och mycket psykisk. Inget av barnen har kontakt med honom idag. 
  • Anonym (Sara)
    Anonym (Orolig) skrev 2019-03-04 15:10:55 följande:

Okej, så nu har jag pratat med både socialtjänst och famljerätt. Båda bekräftar mina misstankar om att inte så mycket kan hända. Dom sa att umgänget är så lite och sällan att det förmodligen inte kan bli mindre så det som kommer hända är att man kommer prata med den andre föräldern men inte så mycket mer än så om jag inte väljer att gå till tr igen. Att tingsrätten skulle döma till noll umgänge är helt osannolikt då barnen inte far tillräckligt illa. Så slutsatsen skulle bli att den andra föräldern bara skulle bli varse att barnen ?skvallrat? och därmed skulle straff utdelas nästa gång dom kom till denne.

Sedan skulle barnen aldrig mer våga säga någonting. Varken till mig eller utredare, vi har så att säga gått denna väg förut och då var det dessutom misshandel inblandat men socialtjänsten och tr tyckte ändå att ett visst umgänge ska finnas.

Därför kommer barnen fortsätta att åka till den andra föräldern och vi kommer ligga lågt här hemma tills någonting större händer eller att barnen vågar vägra åka dit eller att dom vågar säga till skolpersonal så dom gör en orosanmälan. Jag har naturligtvis pratat med deras lärare och uppmanat dom att gärna hålla ett öga öppet och kolla lite då och då om barnen vill prata med dom.

Ni som inte varit i denna sitsen har nog ingen aning om hur det tyvärr ser ut i verkligheten men jag förstår att ni tycker detta låter hemskt. Jag tackar för alla svar, hoppas att ingen hamnar i denna situation även om jag vet att många med mig och efter mig kommer hamna här. Tack för mig

Jag vet hur du har det, jag vet hur det är att leva med hot och under hot, för det gör jag idag och den hjälp som finns att få är ingen. All styrka till dig som orkar slåss för dina barn!
Svar på tråden Tvingar barnen till saker dom inte vill eller tror på