• Anonym (Svea)

Tvingar barnen till saker dom inte vill eller tror på

Vad är det för allergi och hur allvarlig är den? Är det "bara" diarré som följd eller får barnet trång hals och andnöd? I övrigt är det inte farligt att en förälder har åsikter om kläderna hemma hos denne. Men maten kan vara ett stort problem.

• Anonym (Svea)
    Anonym (Orolig) skrev 2019-03-04 08:44:32 följande:

Det är ?bara? diarre och ont i magen som följd. Den andre tvingas äta stora portioner av sånt som den av etiska skäl inte vill äta. Sedan är det som sagt massa andra ?småsaker?. Men tja då är det kanske som jag trodde, bättre att bara ligga lågt och inte göra någonting

Be barnen att prata med skolsköterskan eller kuratorn på skolan. Hade det varit allvarligare symptom så hade det krävts en anmälan. Men smidigast går ni via skolhälsovården. Barnen ska respekteras.
  • Anonym (Svea)
    cleoeme skrev 2019-03-04 09:04:49 följande:

Hetsade upp mig för det finns inget värre än barn som far illa.

Vår styvson bor hos mig och min sambo. Hans mamma blev anmäld till socialen. Det gällde hennes levnadssätt och att barnet nog inte hade det så bra där, en rätt luddig anmälan men socialen som kontaktade min sambo sa att vi har all laglig rätt till att hålla barnet hemma hos oss tills allt är utrett. Socialen sa till min sambo att det är hans skyldighet att skydda ditt barn. Detsamma gäller för dig. Tror du att dina barn far illa så kan du gör en anmälan och sen hålla barnen hemma tills saken är utredd. Det är din skyldighet som förälder.

Blir det en tvist i domstol så kommer soc att låtsas som att de inget har sagt. Då kommer det att se ut som att ni har undanhållit barnet för den andra föräldern. Man måste blanda in skolhälsovården, BUP eller liknande för att kunna bevisa att det har funnits skäl.
  • Anonym (Svea)
    Anonym (Orolig) skrev 2019-03-04 10:12:30 följande:

Har pratat med socialtjänsten nu som bekräftar det jag tänkte. Dom tyckte inte att det är värt att orosanmäla eftersom att när barnen är hos den andre föräldern så gäller dens regler. Men dom rådde mig att ringa familjerätten också.

Dock har vi ju varit hos flera olika familjerätter på massa olika möten men vi har aldrig kommit någonstans eftersom att den andre föräldern inte är mottaglig för andra människors åsikter om vad som är rätt och fel. Sist vi var hos familjerätten så resulterade det i en polisanmälan mot den andre föräldern från handläggarna så vi får väll se vad som händer denna gång. Suck! Är bara så trött på att behöva kämpa hela tiden.

Varför kan man inte bara respektera sina barn!!!! Jag blir fan tokig!

Förlåt

Säg till barnen att ta ansvar. Om de har problem med hur de behandlas hemma hos pappa så måste de själva ta kontakt med skolhälsovården och berätta om sina problem. Varför ringer du ens för att höra om du bör göra en orosammälan? Barnen är så stora att de själva ska säga ifrån när de upplever att de behandlas del.
Svar på tråden Tvingar barnen till saker dom inte vill eller tror på