• Anonym (Ledsen)

Om man köpt stöldgods

Om man ovetandes köpt stöldgods och den första ägaren sen kräver tillbaka detta, vad händer då? Får man tillbaka pengarna, måste man lämna ifrån sig det man köpt?

• Svar på tråden Om man köpt stöldgods
  • hellothere87
    Anonym (Ledsen) skrev 2019-02-28 12:57:22 följande:

Jag har inte gjort något fel här.

Det sa Anders Eklund också.
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Hmm) skrev 2019-02-28 13:00:36 följande:

Men det är MISSTÄNKT stöldgods.

Vad menar du?
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (B) skrev 2019-02-28 13:01:06 följande:

Och du tror inte att ägaren vill ha tillbaka sin pryl eller? Först bli bestulen och sedan stöta på ännu en ohederlig människa. Lämna tillbaka den omgående.

Bara sådär, utan bevis på att hen talar sanning?

Jag är inte ohederlig.
  • Anonym (I ett huj)
    Ignoramus skrev 2019-02-28 12:43:20 följande:

Vilka är förutsättningarna?

Att det sker en besittningsövergång av ett lösöre från säljaren till köparen och att köparen var i god tro (inte borde ha misstänkt att säljaren inte hade rätt att sälja egendomen). Eftersom det handlar om stöldgods har den rättmätige ägaren möjlighet att trots det kräva egendomen åter om återkravet framställs inom sex månader från det att ägaren måste skyddas ha fått kännedom om transaktionen.

Detta gäller lösöre som omfattas av lagen (2011:796) om godtrosförvärv av lösöre.
  • Anonym (lämna tillbaka)
    Anonym (Ledsen) skrev 2019-02-28 11:31:16 följande:
    Om man ovetandes köpt stöldgods och den första ägaren sen kräver tillbaka detta, vad händer då? Får man tillbaka pengarna, måste man lämna ifrån sig det man köpt?
    Du vet NU att detta är stöldgods. Du behåller det om inte den ursprungliga ägaren betalar dig för det? Då gör du dig skyldig till häleri. Om du lämnar tillbaka det, och tar pengaförlusten så har du ryggen fri. 

Ring polisen om du känner dig osäker hur du skall göra detta på lagligt sett och helst inte förlora några pengar. 
  • hellothere87
    Anonym (Ledsen) skrev 2019-02-28 13:02:44 följande:

Jag är inte ohederlig.

Men hur ska du ha det? I din ts skriver du att det är stöldgods, för att sedan ändra historia ju mer skit du fick motta.
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (lämna tillbaka) skrev 2019-02-28 13:04:39 följande:

Du vet NU att detta är stöldgods. Du behåller det om inte den ursprungliga ägaren betalar dig för det? Då gör du dig skyldig till häleri. Om du lämnar tillbaka det, och tar pengaförlusten så har du ryggen fri. 

Ring polisen om du känner dig osäker hur du skall göra detta på lagligt sett och helst inte förlora några pengar. 

Nej det vet jag inte, har inte sett några bevis på det. Och jag sa att pengarna inte är det viktiga.
  • Anonym (Ledsen)
    hellothere87 skrev 2019-02-28 13:05:16 följande:

Men hur ska du ha det? I din ts skriver du att det är stöldgods, för att sedan ändra historia ju mer skit du fick motta.

Jag skrev OM, jag vill veta vad som händer OM hen talar sanning.
  • Anonym (B)
    Anonym (Ledsen) skrev 2019-02-28 13:02:44 följande:

Jag är inte ohederlig.

Om det saknas några bevis alls för att personen är den rättmätiga ägaren tvivlar jag starkt på att du hade startat en tråd där du pratar om vad som händer om man köpt stöldgods samt fiskar efter teknikaliteter som gör att du kan slippa lämna tillbaka det till ägaren. Det är åtminstone för mig rätt uppenbart att du förmodligen också misstänker att så är fallet och söker efter vägar att ändå få behålla prylen.
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (B) skrev 2019-02-28 13:12:28 följande:

Om det saknas några bevis alls för att personen är den rättmätiga ägaren tvivlar jag starkt på att du hade startat en tråd där du pratar om vad som händer om man köpt stöldgods samt fiskar efter teknikaliteter som gör att du kan slippa lämna tillbaka det till ägaren. Det är åtminstone för mig rätt uppenbart att du förmodligen också misstänker att så är fallet och söker efter vägar att ändå få behålla prylen.

Jag är rädd att hen talar sanning, men jag har inga bevis på det.
Svar på tråden Om man köpt stöldgods