• Anonym (Ledsen)

Om man köpt stöldgods

Om man ovetandes köpt stöldgods och den första ägaren sen kräver tillbaka detta, vad händer då? Får man tillbaka pengarna, måste man lämna ifrån sig det man köpt?

• Svar på tråden Om man köpt stöldgods
  • Anonym (Obi Wan Kenobi)
    Anonym (Ledsen) skrev 2019-03-01 17:06:41 följande:
    Det är ju precis det jag sa, att det var den typen av kvitto jag menade att man inte kan få med det jag köpte.
    Kan du identifiera personen du köpte av? Kvitto är inte alltid nödvändigt, men man ska veta vem det är man gör en affär med.
    Om du kontaktar polisen för att du misstänker att du kan ha köpt stöldgods är det bra att kunna visa vem du köpte av.
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Obi Wan Kenobi) skrev 2019-03-02 13:03:46 följande:

Kan du identifiera personen du köpte av? Kvitto är inte alltid nödvändigt, men man ska veta vem det är man gör en affär med.

Om du kontaktar polisen för att du misstänker att du kan ha köpt stöldgods är det bra att kunna visa vem du köpte av.

Ja det kan jag, den som påstår sig vara ägaren visste vem som sålt.
  • Kjell2
    Anonym (Ledsen) skrev 2019-03-02 13:11:50 följande:
    Så vad tänker du göra nu?
  • Anonym (Ledsen)
    Kjell2 skrev 2019-03-02 13:15:20 följande:

Så vad tänker du göra nu?

Ingenting alls, det får vara den sk ägaren som får anmäla.
  • IceKitten
    Anonym (Ledsen) skrev 2019-03-02 13:11:50 följande:

"Ägaren". Så ett djur alltså. Lämna tillbaka den, det har krossat mitt hjärta om någon av mina små katter blev stulna. Detta är inte rätt tillfälle att vara självisk.
  • Anonym (Hmm)
    IceKitten skrev 2019-03-02 14:17:11 följande:

"Ägaren". Så ett djur alltså. Lämna tillbaka den, det har krossat mitt hjärta om någon av mina små katter blev stulna. Detta är inte rätt tillfälle att vara självisk.

Jag äger två hundar och en mobiltelefon.
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Hmm) skrev 2019-03-02 14:55:42 följande:

Jag äger två hundar och en mobiltelefon.

Oj, hann inte skriva klart...

Jag äger två hundar och en mobiltelefon. För övrigt håller jag med, tycker också att det verkar som om det är ett djur TS har köpt och nu vägrar lämna igen, men eftersom hen inte vill berätta vad det är så bör man inte heller ta för givet att så är fallet.
  • IceKitten
    Anonym (Hmm) skrev 2019-03-02 14:59:26 följande:

Oj, hann inte skriva klart...

Jag äger två hundar och en mobiltelefon. För övrigt håller jag med, tycker också att det verkar som om det är ett djur TS har köpt och nu vägrar lämna igen, men eftersom hen inte vill berätta vad det är så bör man inte heller ta för givet att så är fallet.

Jag äger också en telefon. Men jag säger sällan att jag är ägaren till en telefon. Folk använder, oftast, ordet ägaren när de referera till djur. "Ägaren till TVn", är helt grammatiskt korrekt men oftast inte hur man uttrycker sig.
  • Anonym (Hmm)
    IceKitten skrev 2019-03-02 15:42:51 följande:

Jag äger också en telefon. Men jag säger sällan att jag är ägaren till en telefon. Folk använder, oftast, ordet ägaren när de referera till djur. "Ägaren till TVn", är helt grammatiskt korrekt men oftast inte hur man uttrycker sig.

Kanske man inte uttrycker sig på det sättet då man talar om sig själv, men för att nämna ett exempel:

Det har hänt vid några tillfällen att jag hittat mobiltelefoner, nyckelknippor, katter etc. som jag lämnat in till polisen och då hoppats att föremålet/djuret ska återfinnas av sin ägare.
  • Glinda från Oz
    IceKitten skrev 2019-02-28 12:30:47 följande:

Du är ju lite svår att förstå kan jag väl erkänna. Men du har dessvärre väckt min nyfikenhet.

Vad har du köpt som aldrig har kvitto? En hemmsstickad mössa/lite mysiga växter? Jag kan förstå att det inte har kvitto men håller det för osannolikt att du skulle bry dig speciellt alt velat dra uppmärksamhet till det... En hund? Kanske inget direkt kvitto medföljde men likväl ett kontrakt. En TV? Borde definitivt ha ett kvitto.

Så jag är nyfiken, vad har du köpt som aldrig har kvitto men som betyder så mycket för dig?

Den absoluta majoriteten sparar inte kvitton på allt de har. Har du själv kvar kvittot på varje klädesplagg exempelvis? Har man ärvt något finns oftast inte kvitto heller.
Svar på tråden Om man köpt stöldgods