• Anonym (Ledsen)

Om man köpt stöldgods

Om man ovetandes köpt stöldgods och den första ägaren sen kräver tillbaka detta, vad händer då? Får man tillbaka pengarna, måste man lämna ifrån sig det man köpt?

• Svar på tråden Om man köpt stöldgods
  • Limeblad
    Anonym (Ledsen) skrev 2019-02-28 12:09:46 följande:

Pengarna är inte det viktigaste, jag vill ha kvar det jag köpte.

Finns det ingen tidsgräns för hur lång tid efter man kan kräva tillbaka något?

Tror det är sex månader från att den rätta ägaren fått kännedom om att du har varan.
  • Ignoramus

Ja fast försäkringen = självrisk. Dessutom kan saker ha ett jättestort affektionsvärde som inte reflekteras överhuvudtaget i försäkringsbolagets värdering.

De hade t ex värderat min hund till inköpspris (+ ev några tusenlappar extra för alla hennes meriter), men för mig är hon ovärderlig. Jag hade inte bytt bort henne ens för ett miljardbelopp.

Och nej, man måste inte bli kompenserad. Man tar "alltid" en risk när man köper begagnat, och ibland får man sig en knäpp på näsan.

fornminne skrev 2019-02-28 11:49:11 följande:

Lösningen är naturligtvis att den bestulna gör en polisanmälan, samt att försäkringen täcker köparens förlorade pengar. Självklart måste man lämna tillbaka stulna varor, men man måste ju bli kompenserad, så vida det inte är uppenbart att det handlade om stöldgods.

• Ignoramus

Och om det stämmer så gäller det ju naturligtvis inte om personen vägrar lämna tillbaka prylen i sex månader.

Limeblad skrev 2019-02-28 12:23:50 följande:

Tror det är sex månader från att den rätta ägaren fått kännedom om att du har varan.

• Anonym (Ledsen)
    Limeblad skrev 2019-02-28 12:23:50 följande:

Och om personen inte kan bevisa till 100% att den är hens?

Polisen är inte inblandad (än?).
  • IceKitten
    Anonym (Ledsen) skrev 2019-02-28 12:19:55 följande:

Förstår du ens vad jag menar? Kvitto... Finns... ALDRIG.

Du är ju lite svår att förstå kan jag väl erkänna. Men du har dessvärre väckt min nyfikenhet.

Vad har du köpt som aldrig har kvitto? En hemmsstickad mössa/lite mysiga växter? Jag kan förstå att det inte har kvitto men håller det för osannolikt att du skulle bry dig speciellt alt velat dra uppmärksamhet till det... En hund? Kanske inget direkt kvitto medföljde men likväl ett kontrakt. En TV? Borde definitivt ha ett kvitto.

Så jag är nyfiken, vad har du köpt som aldrig har kvitto men som betyder så mycket för dig?
  • Anonym (I ett huj)
    Anonym (Ledsen) skrev 2019-02-28 12:09:46 följande:

Pengarna är inte det viktigaste, jag vill ha kvar det jag köpte.

Finns det ingen tidsgräns för hur lång tid efter man kan kräva tillbaka något?

Jo, det finns tidsgränser. Och du kan ha rätt att bli kompenserad av den rättmätige ägaren under vissa förutsättningar. Vad handlade det om för föremål?
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Ledsen) skrev 2019-02-28 12:19:55 följande:

Förstår du ens vad jag menar? Kvitto... Finns... ALDRIG.

Ja jag förstår vad du menar men du verkar inte förstå att eftersom kvitto inte finns så avstå från att köpa. Dvs Inget kvitto = inget köp. Vet inte hur jag ska kunna förklara så du förstår...
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Hmm) skrev 2019-02-28 12:41:37 följande:

Ja jag förstår vad du menar men du verkar inte förstå att eftersom kvitto inte finns så avstå från att köpa. Dvs Inget kvitto = inget köp. Vet inte hur jag ska kunna förklara så du förstår...

Märklig inställning.
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (I ett huj) skrev 2019-02-28 12:32:12 följande:

Jo, det finns tidsgränser. Och du kan ha rätt att bli kompenserad av den rättmätige ägaren under vissa förutsättningar. Vad handlade det om för föremål?

Vill helst inte säga det.
Svar på tråden Om man köpt stöldgods