Om man köpt stöldgods
Om man ovetandes köpt stöldgods och den första ägaren sen kräver tillbaka detta, vad händer då? Får man tillbaka pengarna, måste man lämna ifrån sig det man köpt?
Om man ovetandes köpt stöldgods och den första ägaren sen kräver tillbaka detta, vad händer då? Får man tillbaka pengarna, måste man lämna ifrån sig det man köpt?
Som jag läser lagen är du skyldig att lämna tillbaka godset till den första ägaren, men du kan inte kräva pengarna från den första ägaren. Du får se det som lärpengar.
Om du nu vet med dig att det verkligen ÄR stöldgods så kan du bli åtalad för häleri rent teoretiskt och juridiskt.
Lärpengar betyder att du inte SKA köpa något i god tro nästa gång utan ta reda på ursprunget. Och du har förlorat pengar på den lärdomen.
Lämna stöldgodset till en rättmätige ägaren. Vet ägaren att du har godset och vägrar lämna tillbaka så kan du faktiskt bli polisanmäld för häleri.
Då har du lärt dig att du inte nödvändigtvis kan lita på en person bara för att du inte har anledning att misstro hen.
Begär kvitto nästa gång till att börja med. Och lämna tillbaka saken till sin rättmätiga ägare. Vill du ha tillbaka pengarna får du ta det med den trovärdiga tjuven.
Finns inget kvitto skulle iallafall jag bli misstänksam och överväga att avstå från köpet.
Du får kräva pengarna tillbaka från den du köpte av.
Du skrev det tidigare och av just den specifika anledningen skulle jag starkt överväga att inte köpa varan.
Tror det är sex månader från att den rätta ägaren fått kännedom om att du har varan.
Ja jag förstår vad du menar men du verkar inte förstå att eftersom kvitto inte finns så avstå från att köpa. Dvs Inget kvitto = inget köp. Vet inte hur jag ska kunna förklara så du förstår...
Jo, det finns tidsgränser. Och du kan ha rätt att bli kompenserad av den rättmätige ägaren under vissa förutsättningar. Vad handlade det om för föremål?