Om man köpt stöldgods
Om man ovetandes köpt stöldgods och den första ägaren sen kräver tillbaka detta, vad händer då? Får man tillbaka pengarna, måste man lämna ifrån sig det man köpt?
Om man ovetandes köpt stöldgods och den första ägaren sen kräver tillbaka detta, vad händer då? Får man tillbaka pengarna, måste man lämna ifrån sig det man köpt?
Hur länge har djuret bott hos dig? Kan man kanske ha en dialog med första ägaren? Tänkte kanske varannan vecka eller så?
Inte en liten goldenvalp hoppas jag?
Du säkerställer att det djur du köpt inte är stulet genom att köpa direkt från kennel/uppfödare. Och inte via någon skum mellanhand på Blocket/bekantskapskretsen.
Det är din skyldighet.
Man kan ALLTID få kvitto eller köpepapper på det man köper som visar att den som säljer det du köper faktiskt är ägaren och har rätten att sälja.
Du har inte valt att verifiera att den som sålde det till dig hade rätten att sälja det. Det är ditt eget fel så du skall vara glad om den som blivit bestulen nöjer sig med att kräva tillbaka det som är deras. De kan om de vill även polisanmäla dig, och då riskerar du mycket mer då du inte gjort det som krävs av dig som köpare....
Det är ju precis det jag sa, att det var den typen av kvitto jag menade att man inte kan få med det jag köpte.
Människovänlig på alla vis? Really?
Helt OT men liksom ändå. Jag har en bekant som är väldigt fin i kanten och människovänlig på alla vis MEN han uttryckte för en tid sedan när han skulle köpa ngt på "blocket". -"Det är själva f..n att när man hittar ngt intressant så är det en sv..sk..lle som säljer". Affärer handlar om förtroende.
Många gånger finns inte kvitto om det är begagnade prylar då inte alla är så noggranna med att spara dem/de kan komma bort över tid osv. Väldigt osannolikt också att bli dömd för något så länge man inte handlat saker till extrema underpriser eller under andra misstänksamma omständigheter så det är inget större problem att köpa utan kvitto. Däremot tar man förstås alltid en liten risk när man gör det och vill man vara säker på att inte bli av med varan om det skulle visa sig vara stöldgods får man förstås hålla sig till sådant säljaren kan visa kvitto på.
Det är kanske (kanske) rimligt när det gäller ett föremål, inte en levande varelse. Är det dessutom en av goldenvalparna har polisen själva gått ut och sagt att man självmant ska kontakta polisen om man misstänker att köpet inte har gått rätt till, för de går igenom tjuvarnas kontakter och kommer hitta köparna ändå, men med betydligt allvarligare påföljder än om man gjort det frivilligt. Djur går för övrigt att spåra med DNA. Och när man köper en hund ska man göra ett ägarbyte via Jordbruksverket (också lag på det), så det är ju också en form av obligatoriskt kvitto.
Du kan aldrig till 100% säkerställa att något du köper inte är stöldgods. Du får helt enkelt göra en riskbedömning och avgöra om köpet är värt det.
Men återigen, lämna inte tillbaka något innan du har ett beslut från polis, åklagare eller domstol. Därfter kräver du pengarna tillbaka från den du köpte av. Gå till kfm som sista utväg.