• Evert2

Ska Sverige ta hen IS-terroristerna som är svenska medborgare?

Nu höjs krav från t.ex Rädda Barnen att vi måste ta hem dom svenska medborgare särskilt kvinnor och barn som nu sitter fångna i Syrien. Löfven har redan klargjort att någon hjälp från Sverige kan dom inte räkna med. Vissa länder har t.om gått så långt att dom tagit ifrån dom deras medborgarskap men lär knapppast hända här. Så har dom rätt att gömma sig bakom familjen och kunna återvända hit eller har dom förbrukat sin rätt genom att dom själva valt att åka ned för att kriga mörda och våldta? Vissa har även flera fruar och många barn för att göra saken än mer komplicerad.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ska Sverige ta hen IS-terroristerna som är svenska medborgare?
  • Miina97
    Crash Man skrev 2019-03-29 13:59:19 följande:

Man döms alltid i det landet man har begått brottet i. det finns över 200 svenskar som sitter i utlänska fängelser runt om i världen. Svenska myndigheter kan försöka få hit utrikesdömda fångar, men de lyckas inte alltid. Det mest kända fallet är nog Annika Östberg som dömdes till livstid i USA 1981 och kom till Sverige 2008. Det tog alltså 27 år innan amerikanarna gick med på att låta henne återvända.

Om du tror att folk reste ner för att vara hemmafruar eller sjukvårdspersonal är du riktigt naiv. Alla lärde sig att strida för isis.Alla som anslöt sig till isis efter 2016 har begått ett brott. men det vore riktigt bisarrt om Sverige inte väljer att straffa dem som kom tidigare än så.

Sverige kan ta sitt ansvar och arbeta för att få hem våra medborgare. Kurderna med Usa har redan vädjat om att vi ska göra just så. Norge och Frankrike följer just den linjen bla, vad gör oss annorlunda menar du?

Det är just sånt som avgörs i en domstol i en rättsstat, inget som folket dömer, vi har väl kommit längre än så?
  • Miina97
    KlunsSmurfen skrev 2019-03-29 15:14:56 följande:

Är det terroristernas mindre trovärdiga snyfthistorier du använder som källa eller har du någon riktig insiderinfo?

Du hade alltså ingen källa? Tänkte det. Sitt ner.
  • Miina97
    Dr Nail skrev 2019-03-29 16:12:57 följande:

Och vad exakt ska de dömas för här hmm?

De var i Syrien, så låt Assad döma dem. Vi har inte tid och verkligen inte råd med sånt i Sverige.

Ja det är just det? Vad ska dom dömas för? Är det inte en domstol med bevisföring som avgör den saken?

Dom är svenska medborgare så dom har lika stor rätt till sitt skyddsnät som alla andra svenska medborgare. Deras rättigheter slutar inte upphöra vid gränsen
  • Feminina
    Miina97 skrev 2019-03-29 17:37:45 följande:
    Sverige kan ta sitt ansvar och arbeta för att få hem våra medborgare. Kurderna med Usa har redan vädjat om att vi ska göra just så. Norge och Frankrike följer just den linjen bla, vad gör oss annorlunda menar du?

Det är just sånt som avgörs i en domstol i en rättsstat, inget som folket dömer, vi har väl kommit längre än så?
    Jag förstår vad du syftar på , men jag anser att det är helt fel och galet (oavsett skyldighet eller ej)

Egentligen borde de dömas därborta efter de lagar de själva anser vara de rätta. Sharialagar m.a.o.

De ogillar ju demokrati och rättssäkerhet. Var det kanske inte såna värderingar de flydde från?
  • Miina97
    Feminina skrev 2019-03-29 17:47:09 följande:

Jag förstår vad du syftar på , men jag anser att det är helt fel och galet (oavsett skyldighet eller ej)

Egentligen borde de dömas därborta efter de lagar de själva anser vara de rätta. Sharialagar m.a.o.

De ogillar ju demokrati och rättssäkerhet. Var det kanske inte såna värderingar de flydde från?

Har dom sharialagar i Syrien?? Var har du fått det ifrån? Förklara
  • Feminina
    Miina97 skrev 2019-03-29 17:51:31 följande:
    Har dom sharialagar i Syrien?? Var har du fått det ifrån? Förklara
    Inte Syrien. Utan sharialagar som IS-terroristerna själva ser upp till. De ville väl ha sharia i sitt kalifat eller?
  • Feminina
    Feminina skrev 2019-03-29 18:05:20 följande:
    Inte Syrien. Utan sharialagar som IS-terroristerna själva ser upp till. De ville väl ha sharia i sitt kalifat eller?
    Jag menar att de helt självmant ville leva i ett kalifat med stränga sharia-lagar, så varför inte gå de tillmötes och låta de få dömas efter de lagar de ser upp till? De ogillar ju demokrati och rättssäkerhet, så de borde bli nöjda.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/jihadistiska-isis-utropar-kalifat
  • Dr Nail
    Miina97 skrev 2019-03-29 17:41:48 följande:

Ja det är just det? Vad ska dom dömas för? Är det inte en domstol med bevisföring som avgör den saken?

Dom är svenska medborgare så dom har lika stor rätt till sitt skyddsnät som alla andra svenska medborgare. Deras rättigheter slutar inte upphöra vid gränsen

Ja, det är en domstol som behöver bevis; individuella bevis för vad de gjorde där i öknen i en krigszon. Så lycka till med det. Inte ens samröre kan man döma dem för. Vad blir resultatet? Det kommer att kosta PENGAR, och sen går de fria.

Däremot blev alla avrådda av utrikesdepartementet från att åka till Syrien, och eftersom de valde att ta den risken får de nu klara sig själva. Den linjen kan vara ett alternativ så att de förhoppningsvis försvinner där nånstans.
  • KlunsSmurfen

Miina97 skrev 2019-03-29 17:38:41 följande:
    Du hade alltså ingen källa? Tänkte det. Sitt ner.
    KlunsSmurfen skrev 2019-03-29 15:14:56 följande:

Är det terroristernas mindre trovärdiga snyfthistorier du använder som källa eller har du någon riktig insiderinfo?
    When two parties are in a discussion and one makes a claim that the other disputes, the one who makes the claim typically has a burden of proof to justify or substantiate that claim especially when it challenges a perceived status quo
    en.wikipedia.org/wiki/Burden_of_proof_(philosophy)
    Miina97 skrev 2019-03-29 11:24:32 följande:

Dom borde som svenska medborgare dömas här, alla har inte aktivt stridit utan många reste ner som hemmafruar och sjukvårdspersonal osv. Barnen har ju heller inte begått något brott. Sverige borde ta bättre ansvar över sina egna medborgare. Ställs dom inför domstol så kan det avgöras där hur Ida dom faktiskt begått brott eller inte.

• Flash Gordon
    Miina97 skrev 2019-03-29 17:32:47 följande:
    Svenska ambassaden är svensk mark, så Sverige är skyldiga att hjälpa dom eftersom dom är svenska medborgare. 
    Nu blandar du ihop saker. Ambassaden är svensk mark men det betyder inte att staten har en skyldighet "att hjälpa dom" bara för att de kommer dit. Och då antar jag att du menar "hjälpa dem resa till Sverige".

Du kan läsa mer om det här:
    https://www.regeringen.se/uds-reseinformation/under-din-resa/

Så om en IS-terrorist med svensk pass lyckas rymma från det läger hon sitter i nu och tar sig till svenska ambassaden i Ankara så får hon ändå inte hemresan ordnad av svenska staten.
    Frågan som diskuteras är hur dom ska ställas inför rätta. Eftersom det är svenska medborgare det handlar om bör givetvis Sverige ställa dom inför rätta. 
    Det finns inget "givetvis" i det. Det är bara de som önskar terroristernas väl och ve före deras offers dito som har den inställningen.

Svenska medborgare som begår andra brott i andra länder får inte välja att "givetvis" dömas i Sverige.

Kurderna föreslår en internationell domstol i området. Det vore en bra lösning som skulle ge den bästa, mest rättssäkra och ärligaste möjligheten att döma dessa terrorister.

v rent praktiska skäl, det handlar om tiotusentals terrorister (kvinnor och män), så kommer förstås bara en bråkdel av brotten de begått att lagföras. Just därför är det extra viktigt att offren i Syrien och Irak får chansen att dels vittna i, dels bevittna dessa rättegångar.
    Att tillhöra en såkallad terrororganisation är inte brottsligt , att dom reste ner är heller inte brottsligt.
    Att vara hemmafru är inte en brottslig handling, att verka som hjälparbetare är heller ingen brottslig handling.

Resan ned till IS och andra terrororganisationer är straffbart i Sverige sedan våren 2016. Det är straffbart att äga slavar och det är straffbart att stötta IS. Till exempel.

Bevis och vittnen finns i området. Att hålla en internationell rättegång där är det säkraste sättet att skipa rättvisa och samtidigt läka samhället. Sverige bör stötta en sådan domstol och nödvändiga fängelser med resurser.
    Det är snarare du som verkar känsloladdad i detta fall, du drar inte för att döma it en hel grupp för vad några enskilda individer gjort. Är du alltid så positiv till kollektivt straffande?
    Alla friska människor blir känslomässigt berörda av hur en mamma serveras sitt styckade och grillade barn på ett fat med ris.

Och eftersom jag inte kommer att sitta som domare i någon av dessa domstolar kan jag kosta på mig att på avstånd från händelserna ge uttryck för den avsky en terrorgrupp som IS väcker. Domarna i en internationell domstol däremot, de litar jag på inte kommer att ägna sig åt kollektiv bestraffning. 

Och eftersom jag inte har någon personlig koppling till en IS-terrorist så har jag heller inget behov av att kräva positiv särbehandling av dessa terrorister.
Svar på tråden Ska Sverige ta hen IS-terroristerna som är svenska medborgare?