• Anonym (!)

Vem är tidernas största musikartist och varför?

Vem anser du är tidernas största artist och varför?

Jag frågar inte efter vem du själv gillar mest, utan försök vara lite opartisk nu. Vem är tidernas största artist och varför?

• Svar på tråden Vem är tidernas största musikartist och varför?
  • Bananböjaren
    Anonym (Tweeter and the Monkey Man) skrev 2019-03-02 05:14:34 följande:

57 svar och ingen har ens nämnt Bob Dylan...

Det beror på att alla förutom du inser att han suger.
  • Jordfelsbrytare

Komplex fråga då man gärna blandar in personlig smak.

För den breda massan

Elivis,Beatles,Mj ,Madonna, Abba, Rolling Stones mfl.

I mitt tycke Guns'N'Roses tveklöst utan att blinka.

Tur att alla tycker olika.

Musik är underbart. Må väl allesammans!

• Anonym (RUNKA BALL - EDDIE MEDUZA LIVES!)
    Bananböjaren skrev 2019-03-02 11:19:59 följande:
    Bod Dylan, den gnällspiken. Bättre år rocka loss med Eddie!
  • Anonym (Tweeter and the Monkey Man)
    Bananböjaren skrev 2019-03-02 11:19:59 följande:

Fast du inser att den (fniss) tyngre metal du lyssnar på inte hade funnits utan Dylan va?
  • Bananböjaren
    Anonym (Tweeter and the Monkey Man) skrev 2019-03-02 19:46:28 följande:
    Fast du inser att den (fniss) tyngre metal du lyssnar på inte hade funnits utan Dylan va?
    Du behagar skämtaTomte
  • Anonym (Bowie)
    plutnick skrev 2019-02-25 14:46:54 följande:
    Bowie är helt klart en stor artist, men MJ är en annan nivå. Han kunde fylla arenor i vilket land han än kom till, hade han kunnat komma till Irak, Afghanistan, Iran, Ghana, Nigeria, Somalia så hade han fyllt arenorna där också. MJ är lika stor bland svarta, latinos och araber som han är bland vita. Hur många afroamerikaner bryr sig om Bowie? Hur många araber skulle gå på David Bowie? MJ fyllde nationalarenan i Tunisien och skapade hysteri där, folk vallfärdade till flygplatsen när han landade där, det var megastort. Bowie i all ära, men han rör inte ens nästan vid Michaels rygg

Bildresultat för michael jackson tunisia
    Tycker du bara pratar om försäljningssiffror och popularitet. Jag tycker en stor artist handlar om så mycket mer. Vilket budskap man har i sin musik, hur den influerat andra musiker och fortfarande gör, om den påverkat politiskt, varit banbrytande, vilken kvalitet som finns i texterna, artistens tekniska utveckling, röst, musikaliska utveckling, hur länge den levt och hur stor den blir för omvärlden osv. Artistens egna resa och hur den påverkat kulturen, trender, mode och nya artisters verk. Där är nog David Bowie en av de största genom tiderna med störst arena. Men något de har gemensamt var ju att Både Bowie och MJ var tydliga genderbenders , som lekte med identitet och ifrågasättandet av det normativa, manligt-kvinnligt, och var ju båda tydligt queer och bisexuella. Båda hade stor integritet och förblev hemlighetsfulla genom hela sin karriär, vilket odlar legenden och kännetecknar en stor artist.
  • Anonym (ds)

Michael Jackson - speciell, är nog rätt ord.

Elvis - bra underhållare/live. Att lyckas fängsla så många människor under så lång tid är imponerande.

Jimi Hendrix - för gitarren.

Bob Dylan - för låtarna.

För att vara lite partisk måste jag även nämna Eminem.

• plutnick
    Anonym (Bowie) skrev 2019-03-03 13:31:46 följande:
    Tycker du bara pratar om försäljningssiffror och popularitet. Jag tycker en stor artist handlar om så mycket mer. Vilket budskap man har i sin musik, hur den influerat andra musiker och fortfarande gör, om den påverkat politiskt, varit banbrytande, vilken kvalitet som finns i texterna, artistens tekniska utveckling, röst, musikaliska utveckling, hur länge den levt och hur stor den blir för omvärlden osv. Artistens egna resa och hur den påverkat kulturen, trender, mode och nya artisters verk. Där är nog David Bowie en av de största genom tiderna med störst arena. Men något de har gemensamt var ju att Både Bowie och MJ var tydliga genderbenders , som lekte med identitet och ifrågasättandet av det normativa, manligt-kvinnligt, och var ju båda tydligt queer och bisexuella. Båda hade stor integritet och förblev hemlighetsfulla genom hela sin karriär, vilket odlar legenden och kännetecknar en stor artist.

Jag fick frågan en gång vad bra konst är, för den som formulerade frågan hade så svårt med definiera vad bra kont var. Jag svarade: Bra konst är konst som folk vill betala för att ta del av. Svårare än så är det inte. Vad är bra musik? Vad är en bra artist? Bra musik är musik som många vill lyssna på och höra mer av, dålig musik är musik som ingen jävel vill betala för att lyssna på. Svårare än så är det inte. 

Fans är inte allt blablabla. Jo det är det, det är ett kvitto på hur en artist inspirerat andra människor. Folk jämför med Justin Bieber, men det är helt och hållet fel. Justin Bieber är stor hos en viss fanskara, yngre västerländska tjejer, samma sorts fans som drog sig till Backstreet Boys, Westlife eller One Direction. Men MJs fanskara är enormt bred och utgörs inte av en grupp människor, den finns överallt. Svarta/vita/asiater/araber, kristna/muslimer/ateister/hinduister, småbarn/ungdomar/vuxna/äldre, män/kvinnor.
    Och anledningen till att han slagit så brett, vilket är unikt för honom, är för att hans artisteri var ett stort mästerverk.

När MJ dog såg vi hyllningsklipp från allehanda länder. Vi såg ungdomar i Korea/Japan som klädd ut sig i MJs svarta Billie Jean kostym/hatt och började dansa som honom. Vi såg spontandans i centrala Stockholm och Bukarest. Vi såg hur 1500 filippinska fängelsefångar hyllade MJ. Vi såg hur svarta i Afrika och svarta i USA satte på MJs musik på högsta volym i sina bilar för att hylla honom. Vi såg till och med hur hans död ledde till att massvis med människor tog livet av sig när de fick veta att han dog, hur hans död var det som fick bägaren att rinna över.

Och den enkla anledningen till allt detta är att han skapade magi. Hela hans artisteri var magi, det är därför han är störst.  

• plutnick
    Anonym (Bowie) skrev 2019-03-03 13:31:46 följande:
    Jag vill inte vara nedlåtande, men i ärlighetens namn, vem fan bryr sig om Bowie i Afrika, Mellanöstern, Sydostasien? Tungan ute
    Återigen, här i väst jämför man honom med Bowie, men ute i stora världen är han en nobody i jämförelse med MJ. Det är ungefär som att man skulle börja jämföra Håkan Hellström med MJ, bara för att Håkan är lika stor(eller större) här i Sverige. Men vem är Håkan utanför landets gränser? Lite samma sak är det.

Sanningen är att MJ blivit motarbetad i väst och att västerländska musikskribenter och kritiker felaktigt placerar honom i samma fack som exempelvis Springsteen, Bowie, Mick Jagger, Prince osv... Man glömmer helt bort av-eller förbiser medvetet den impact MJ haft utanför västvärlden, på andra kontinenter. MJ blev universell på ett sätt som saknar motstycke, detta under en tid då folk dessutom inte hade tillgång till internet och Youtube. Men måste ha respekt för det och förstå helheten, titta utanför sin egna dörr.  

Och sen det här med djup och artisteri. MJ skapade otroligt mycket politisk musik, tog olika ställningstaganden och ville förändra världen med sin musik. Ta låtar som:

* They dont really care about us
    * Heal the world
    * We are the World(skrevs av MJ vilket inte många vet)
    * Earth Song
    * Cry
    * Black or white
    * History
    * Man in the mirror(låten skrevs dock inte av mj) 
    * We had enough

• sextiotalist
    plutnick skrev 2019-03-04 15:41:17 följande:
    Jag vill inte vara nedlåtande, men i ärlighetens namn, vem fan bryr sig om Bowie i Afrika, Mellanöstern, Sydostasien? Tungan ute
    Återigen, här i väst jämför man honom med Bowie, men ute i stora världen är han en nobody i jämförelse med MJ. Det är ungefär som att man skulle börja jämföra Håkan Hellström med MJ, bara för att Håkan är lika stor(eller större) här i Sverige. Men vem är Håkan utanför landets gränser? Lite samma sak är det.

Sanningen är att MJ blivit motarbetad i väst och att västerländska musikskribenter och kritiker felaktigt placerar honom i samma fack som exempelvis Springsteen, Bowie, Mick Jagger, Prince osv... Man glömmer helt bort av-eller förbiser medvetet den impact MJ haft utanför västvärlden, på andra kontinenter. MJ blev universell på ett sätt som saknar motstycke, detta under en tid då folk dessutom inte hade tillgång till internet och Youtube. Men måste ha respekt för det och förstå helheten, titta utanför sin egna dörr.  

Och sen det här med djup och artisteri. MJ skapade otroligt mycket politisk musik, tog olika ställningstaganden och ville förändra världen med sin musik. Ta låtar som:

* They dont really care about us
    * Heal the world
    * We are the World(skrevs av MJ vilket inte många vet)
    * Earth Song
    * Cry
    * Black or white
    * History
    * Man in the mirror(låten skrevs dock inte av mj) 
    * We had enough

Så obemärkt dessa låter gått förbi mig. Tre låtar på denna lista är något som jag vet hur de går. lägg till att jag ändå är en som verkligen gillar disco/soul/rock och var en sådan som verkligen viftade mina lurviga under hela 80-talet och en bit in på 90-talet (alltså jag verkligen älskade att dansa).
    Då kan vi väl ta Life on Mars, space oddity, Ziggy Stardust, Let´s Dance, Heroes, de tre första skrevs under slutet av 60-talet och i början av 70-talet och är låtar som fortfarande inspirera och hörs fortfarande.
    Bowies album, Alladin Sane, fick även igång de seriösa kulturnissarna på den tiden.
    (sedan kan jag en drös låtar till)
  • Bananböjaren
    sextiotalist skrev 2019-03-04 16:03:15 följande:
    Så obemärkt dessa låter gått förbi mig. Tre låtar på denna lista är något som jag vet hur de går. lägg till att jag ändå är en som verkligen gillar disco/soul/rock och var en sådan som verkligen viftade mina lurviga under hela 80-talet och en bit in på 90-talet (alltså jag verkligen älskade att dansa).
    Då kan vi väl ta Life on Mars, space oddity, Ziggy Stardust, Let´s Dance, Heroes, de tre första skrevs under slutet av 60-talet och i början av 70-talet och är låtar som fortfarande inspirera och hörs fortfarande.
    Bowies album, Alladin Sane, fick även igång de seriösa kulturnissarna på den tiden.
    Det handlar inte om vem du tycker är störst utan vilka som är störst för den stora massan. MJ är betydligt mera känd än Bowie. Frågar du random person på gatan så kommer 9 av 10 att kunna räkna upp minst en MJ låt. Medan väldigt få kan berätta en enda Bowie låt. Många vet säkert att han var den där som sprang runt i flickkläder men knappast vad han hade för musik.
  • sextiotalist
    Bananböjaren skrev 2019-03-05 11:12:37 följande:
    Det handlar inte om vem du tycker är störst utan vilka som är störst för den stora massan. MJ är betydligt mera känd än Bowie. Frågar du random person på gatan så kommer 9 av 10 att kunna räkna upp minst en MJ låt. Medan väldigt få kan berätta en enda Bowie låt. Många vet säkert att han var den där som sprang runt i flickkläder men knappast vad han hade för musik.
    De flesta kan nog nämna en eller två låtar av Bowie, men kanske inte kan förknippa det med honom.
  • plutnick
    sextiotalist skrev 2019-03-04 16:03:15 följande:
    Bowie har sålt färre album än Mariah Carey och Phil Collins men spelar i samma liga som Michael JacksonSkrattande Trots att Michael Jackson är en artist vars musik är bland den mest sålda genom alla tider, tillsammans med Beatles och Elvis så måste Bowie trots allt vara ungefär lika betydelsefull artist.. Även om Michael Jackson är den dansare genom alla tider som inspirerat flest människor att börja dansa, så är Bowie typ lika stor. Drömmer

">

• Anonym (Elvis)

Elvis Presley för han är kung av musik.

• Ocdkille

Man kan inte jämföra artister eftersom det helt handlar om smak. Man kan inte heller gå på hur kända dom är just nu. För en artist kan bli väldigt stor utan att vara speciellt exceptionellt bra. Många av dom bästsäljande nuförtiden skriver inte musiken utan det gör en producent och allt fixas till i studion. Sen har många musiker påverkat musiken och fått den att utvecklas. Bluesen tex påverkade rocken mycket.

• Tutelitut

Elvis. Är väl den största ikonen, tillsammans med Marilyn Monroe.

Svar på tråden Vem är tidernas största musikartist och varför?