Vem är tidernas största musikartist och varför?
Vem anser du är tidernas största artist och varför?
Jag frågar inte efter vem du själv gillar mest, utan försök vara lite opartisk nu. Vem är tidernas största artist och varför?
Vem anser du är tidernas största artist och varför?
Jag frågar inte efter vem du själv gillar mest, utan försök vara lite opartisk nu. Vem är tidernas största artist och varför?
57 svar och ingen har ens nämnt Bob Dylan...
Komplex fråga då man gärna blandar in personlig smak.
För den breda massan
Elivis,Beatles,Mj ,Madonna, Abba, Rolling Stones mfl.
I mitt tycke Guns'N'Roses tveklöst utan att blinka.
Tur att alla tycker olika.
Musik är underbart. Må väl allesammans!
Det beror på att alla förutom du inser att han suger.
Håkan Florå
Texterna.
Michael Jackson - speciell, är nog rätt ord.
Elvis - bra underhållare/live. Att lyckas fängsla så många människor under så lång tid är imponerande.
Jimi Hendrix - för gitarren.
Bob Dylan - för låtarna.
För att vara lite partisk måste jag även nämna Eminem.
Jag fick frågan en gång vad bra konst är, för den som formulerade frågan hade så svårt med definiera vad bra kont var. Jag svarade: Bra konst är konst som folk vill betala för att ta del av. Svårare än så är det inte. Vad är bra musik? Vad är en bra artist? Bra musik är musik som många vill lyssna på och höra mer av, dålig musik är musik som ingen jävel vill betala för att lyssna på. Svårare än så är det inte.
Fans är inte allt blablabla. Jo det är det, det är ett kvitto på hur en artist inspirerat andra människor. Folk jämför med Justin Bieber, men det är helt och hållet fel. Justin Bieber är stor hos en viss fanskara, yngre västerländska tjejer, samma sorts fans som drog sig till Backstreet Boys, Westlife eller One Direction. Men MJs fanskara är enormt bred och utgörs inte av en grupp människor, den finns överallt. Svarta/vita/asiater/araber, kristna/muslimer/ateister/hinduister, småbarn/ungdomar/vuxna/äldre, män/kvinnor.
Och anledningen till att han slagit så brett, vilket är unikt för honom, är för att hans artisteri var ett stort mästerverk.
När MJ dog såg vi hyllningsklipp från allehanda länder. Vi såg ungdomar i Korea/Japan som klädd ut sig i MJs svarta Billie Jean kostym/hatt och började dansa som honom. Vi såg spontandans i centrala Stockholm och Bukarest. Vi såg hur 1500 filippinska fängelsefångar hyllade MJ. Vi såg hur svarta i Afrika och svarta i USA satte på MJs musik på högsta volym i sina bilar för att hylla honom. Vi såg till och med hur hans död ledde till att massvis med människor tog livet av sig när de fick veta att han dog, hur hans död var det som fick bägaren att rinna över.
Och den enkla anledningen till allt detta är att han skapade magi. Hela hans artisteri var magi, det är därför han är störst.
Elvis Presley för han är kung av musik.
Man kan inte jämföra artister eftersom det helt handlar om smak. Man kan inte heller gå på hur kända dom är just nu. För en artist kan bli väldigt stor utan att vara speciellt exceptionellt bra. Många av dom bästsäljande nuförtiden skriver inte musiken utan det gör en producent och allt fixas till i studion. Sen har många musiker påverkat musiken och fått den att utvecklas. Bluesen tex påverkade rocken mycket.
Elvis. Är väl den största ikonen, tillsammans med Marilyn Monroe.