• Anonym (Förskräckt)

Hjälp, hur mycket handlar ni mat/hushålls artiklar för varje månad?

Satt just och blippade på telefonen och fick för mig att kolla på Willys och Ica vad jag hade handlat för i månaden dom senaste 12 månader och jag blev rätt paff. Jag handlar även ibland på netto,Lidl,öob o rusta så där har jag inte en aning om vad som går åt månadsvis.

Jag försöker alltid kolla i reklambladen vad som är billigt. T.ex kostar laxen 59:- 1 vecka så kan jag köpa på mig några paket. Lika dant med köttfärs om det är billigt köper jag och sen fryser in. Kött köper jag i stort Sätt bara det som är erbjudande på.Ja ni förstår.

Jag ska även tillägga att vi har alltid mat i skafferiet och frysen så vi skulle klara oss säkert 1 månad, förutom mejeri produkter då.

Chips och godis, dricka osv äts bara på helgen, det kan hända att det blir nån popcorn påse i veckan men mer är det inte.

Så ja hur många är vi och hur ser måltiderna ut.

- 2 vuxna

- 2 barn 7 och 9 år, varannan vecka

- 1 barn på snart 1 år äter fortfarande någon flaska ersättning annars samma som oss och avverkar blöjor fortare än ja typ 2 barn.

Hos oss äts det alltid 7 dagar i veckan

07.00 Frukost

14.00 Lunch

18.00 Middag

20.00 Kvälls macka

Så totalt lagas det ca 60 måltider i månaden.

Frukt går åt i rätt stora mängder då minsta äter mellis och dom andra har frukt med till skolan.

Sambon har alltid matlåda med sig till jobbet.

Bara på Willys och Ica har jag snittat mellan 8000-10000 varje månad.

Det är ju inte bara mat utan toapapper,schampo osv. Men jag blev helt chockad över hur mycket pengar som egentligen går åt. Det är inte konstigt man står varje månad och undrar vart pengarna tagit vägen. Haha.

Så hur ser matkontot ut för er andra och hur många är ni ? :)

• Svar på tråden Hjälp, hur mycket handlar ni mat/hushålls artiklar för varje månad?
  • Anonym (Kajsa)

En vuxen, två barn 5 & 2.

Lägger 3000kr i månaden på Willys.

Det stör mig enormt iom att jag VET att jag kan komma ned i pris om jag anstränger mig vilket jag gjort efter nyår och gissa om jag jublade av lycka tidigare idag när jag såg att jag lagt 2278kr på Willys i januari!! Galet!

På vardagarna äter vi bara middag hemma. Går mest åt färsk frukt hemma hos oss.

• Anonym (Princip, typ)
    Anonym (Moi) skrev 2019-02-01 11:06:23 följande:

En fråga; ni som håller nere era matkostnader rätt strikt, är det för att ni måste av ekonomiska skäl eller av princip (vilken i så fall?)

Av princip.

Vi hade haft råd att spendera mer på mat och hushållssaker, men då hade vi fått ändra summan som läggs undan i sparande varje månad. Vi vill köpa hus i framtiden och är inte sugna på större lån än nödvändigt. Samtidigt vill vi helst inte ha vårt barn på dagis förrän hen är tre.

Vi är två vuxna och en ettåring. Vi försöker att inte spendera mer än 3200kr i månaden, eller 800kr i veckan. Det är mindre än 10% av vår inkomst (1 lön och 1 föräldraledig). Vi använder oss av ett tips från lyxfällan- man tar ut hela hushållsbudgeten i kontanter och delar upp det i fyra kuvert, så har man ett till varje vecka. Enkelt att överblicka.

Vi äter endast svenskt kött och svensk mat så långt det går. Ibland äter vi vegetariskt, men inte varje vecka. Kötträtter blir ofta grytor som funkar bra i matlåda och där köttet kan drygas ut med mycket grönsaker. Eftersom vi mest använder tygblöjor köper vi inte så mycket engångsblöjor.
  • Anonym (Katten)

Jag har stenkoll 1500kr i veckan handlar vi för.

• Anonym (Katten)

En fråga; ni som håller nere era matkostnader rätt strikt, är det för att ni måste av ekonomiska skäl eller av princip (vilken i så fall?)

Maten smakar ju lika gott om man har koll än om man inte har det. Eller till och med bättre då det blir mer grytor och så. Vi har en netto inkomst på 65000kr så 6000-7500 i månaden för fyra tycker jag varken är hög eller låg.
  • Anonym (Kajsa)

Jag behöver absolut inte ligga på 2500-3000 kr/månad men jag försöker medvetet att slösa så lite pengar som möjligt just nu för att jag försöker och vill spara till både bil och resor. Vi äter mycket veganskt så matkostnaderna blir låga oavsett hur mycket potatis/bönor/linser jag köper.
  • Anonym (Springer snabbt iväg)
    Anonym (Moi) skrev 2019-02-02 12:24:39 följande:

Vilken bank/app är det?

Danske bank
    Aniiee skrev 2019-02-02 12:39:02 följande:

En sak som är fel med det är ju att det enda du vet är hur mycket du handlat för i mataffären. Om det enda du köper där är mat, eller bara har en budgetpost för "allt i mataffären" så är det ju ok, men så fort man handlar annat än mat i mataffären så faller det ju som en pannkaka för att se hur mycket man lägger på just mat. "Ok", säger en del då, "men jag bryr mig inte om schampot och tvättmedlet kommer med", vilket är helt legitimt, de flesta gör inte den distinktionen. Men när även saker som kläder, filmer, husgeråd, böcker, skrivmateriel, med mera med mera med mera kommer med så blir det genast lite missvisande (ja, jag köper även dessa saker på mataffären ibland, och jag handlar inte ens på Ica Maxi =P).

Men annars är det ett jättebra sätt att ha koll på budgeten.

Till TS: Vi handlar mat för ca 4000 kr i månaden, 2 vuxna. Hushållsartiklar ca 200 kr i månaden på mataffären. Hygienartiklar för ca 500 kr i månaden på mataffären och andra sätllen.

Fast jag köper bara mat och hemprodukter i mataffärerna. Film beställer jag på näter, kläder i klädaffären och kontorsgrejjer på nätet.
  • Anonym (Ensam)

1 vuxen, 2 barn (9&12 år). 8000 kr/mån på ICA under 2018.

Jag äter ute på lunchen varje dag så det är inte så många måltider hemma på vardagar. Äter bra mat lagad från grunden nästan varje dag, äter också massor av frukt och grönsaker.

• Anonym (fia)

2 vuxna och 2 barn. Ca 6000 kr, men då är nästan hälften av det (kostnaden, alltså, inte maten!) hämtmat eller restaurangbesök. Lunch äter vi alla gratis måndag-fredag.

• Anonym (elin)
    Anonym (Springer snabbt iväg) skrev 2019-02-02 10:33:48 följande:

Spännande att så många tror vad dom har i matkostnader. Var väl så med TS att hon trodde och blev väldigt förvånad när hon räknat.

I min bankapp jan mn lätt gå in och kolla vad som dragits i oöika butiker. Appen känner av viöka som är matbutiker. Varje år i januari går jag in fär ställer in kalkyl för föregående år. Då kommet det direkt upp hur mycket som gått till mataffärer, försäkringar,m.m.

Det är kanske itne superviktigt för alla att veta exakt. <Jag vet på ett unbgefär och det räcker för mig.

Dessutom händer det att jag handlar annat på tex ICA-maxi. En pocketbok, underkläder till barnen, en brödkorg etc. Då är det inte mat men hamnar på ICA-kontot.

Så länge det finns pengar tillräckligt så bryr jag mig inte om vårt matkonto är 6000 kr eller 7000 kr per månad. Det är intressant först när man inte har råd med det man lägger ut. 
  • Anonym (Katten)
    Anonym (elin) skrev 2019-02-04 09:31:37 följande:

Det är kanske itne superviktigt för alla att veta exakt. <Jag vet på ett unbgefär och det räcker för mig.

Dessutom händer det att jag handlar annat på tex ICA-maxi. En pocketbok, underkläder till barnen, en brödkorg etc. Då är det inte mat men hamnar på ICA-kontot.

Så länge det finns pengar tillräckligt så bryr jag mig inte om vårt matkonto är 6000 kr eller 7000 kr per månad. Det är intressant först när man inte har råd med det man lägger ut. 

Jag kan tycka att alla borde ha mer koll oavsett inkomst. Vi har ganska höga inkomster (63000 netto) och kunde innan vi hade koll på utgifterna lägga undran 5000-7000kr varje månad och nu när vi har koll kan vi lägga undan 16000-22000kr. Vi lever lika gott men överkonsumerar inte längre.
    Anonym (elin) skrev 2019-02-04 09:31:37 följande:

Absolut behöver du inte ha koll.
    Men tråden var ju hur mycket folk lägger på mat/hem och om man då bara har ungefärlig koll så är det ju galet att svara. Jag är helt övertygad om att många liksom TS tror dom vet men när dom sen börjar räkna så är det helt fel.
  • Anonym (Manma till fyra)

Är ensamstående med fyra barn i åldrarna 6-12 år. Lägger ca 4-5500 kr/månad på mat och annat såsom toapapper och shampoo etc. Vet att jag kan få ner kostnaden ytterligare genom att inte handla så ofta i den dyra affär som finns ett stenkast från vårt hem. Köper ekologisk frukt/grönsaker så långt det finns utbud. Alla måltider utom lunch äts hemma. Barnen äter mycket frukt och har även med mellanmål till skolan 3 dagar/vecka.

• Anonym (elin)
    Anonym (Springer snabbt iväg) skrev 2019-02-04 13:26:16 följande:
    Men tråden var ju hur mycket folk lägger på mat/hem och om man då bara har ungefärlig koll så är det ju galet att svara. Jag är helt övertygad om att många liksom TS tror dom vet men när dom sen börjar räkna så är det helt fel.
    Jag tycker inte att det är galet att svara bara för att man inte har 100% koll. För de festa räcker det att ha ganska bra koll och upplever man att man behöver ha bättre koll så kan man enkelt skaffa det på olika sätt, genom bank-appen, kvitton eller kontoutdrag.
  • modsey
    Anonym (Springer snabbt iväg) skrev 2019-02-04 13:26:16 följande:

Jag är nog en av dem som skrivit ungefär, men inte för att jag inte vet utan för att det skiljer åt olika månader. Kan lätt diffa mellan 300 upp till 2000 kr olika månader.
  • Anonym (Elli)

2 vuxna, 2 barn handlar mellan 900-1500 i veckan, varierar beroende på om det köps ost, toapapper, tvättmedel å sånt som är lite dyrare. Bara osten är ju 100 kr.

Inräknat är även kattmat och ibland kattsand. Handlar på willys och väljer att de plockar och vi hämtar = 50 kr

Svar på tråden Hjälp, hur mycket handlar ni mat/hushålls artiklar för varje månad?